Al jaren wordt Volker Bertelmann alias Hauschka beschouwd als een van de meest toonaangevende neoklassieke componisten op het snijvlak met popmuziek. Hij wordt in een adem genoemd met IJslander Olafur Arnalds en met zijn landgenoot Nils Frahm. Die piano is zijn hoofdinstrument, maar ook slechts het beginpunt. Als kind al schoot hij nietjes in het instrument om te kijken wat dat met het geluid zou doen. Tegenwoordig is hij volleerd meester van de zogeheten 'prepared piano'. De bovenstaande video laat goed zien hoe dat concreet in zijn werk gaat: met technische ingrepen wordt de definitie van het instrument enorm opgerekt. Met elektronische effecten bijvoorbeeld, of met percussie-elementen die aan de piano bevestigd worden. Luister bijvoorbeeld naar composities als Thames Town of Barkerville, en je hoort dat ritme - en vooral de herhaling - enorm belangrijk voor hem is, alsof hij er techno mee imiteert, laag voor laag. Het doet denken aan de orkestrale house van Brandt Brauer Frick Ensemble, alleen werkt Hauschka het liefst in zijn eentje.
De schaduw van Kraftwerk
Het is de geest van zijn stad, Düsseldorf, waar Kraftwerk min of meer eigenhandig de elektronische muziek uitvond, waar minimalist KarlHeinz Stockhausen (vanuit zijn zetel in Keulen) een stevig stempel drukte op de ontwikkeling van de Duitse krautrock. "Of de stad invloed op me heeft? Absoluut. Ik heb enorm veel geleerd van mensen in Düsseldorf. Niet alleen van muzikanten. Ook de invloed van absurde kunstenaars als Marcel Duchamp en Joseph Beuys is hier goed voelbaar. Ik praat graag met mensen in de kunstwereld. In de Salon Des Amateurs bijvoorbeeld, een bar in de beroemde Kunsthalle waar veel kunstenaars zich thuisvoelen. Ik heb een album vernoemd naar Salon Des Amateurs. Kraftwerk? Dat is een schaduw, het is verleden, maar wel een sterke kracht in de stad, omdat hun muziek nog altijd actueel is."
Het is de geest van zijn stad, Düsseldorf, waar Kraftwerk min of meer eigenhandig de elektronische muziek uitvond, waar minimalist KarlHeinz Stockhausen (vanuit zijn zetel in Keulen) een stevig stempel drukte op de ontwikkeling van de Duitse krautrock. "Of de stad invloed op me heeft? Absoluut. Ik heb enorm veel geleerd van mensen in Düsseldorf. Niet alleen van muzikanten. Ook de invloed van absurde kunstenaars als Marcel Duchamp en Joseph Beuys is hier goed voelbaar. Ik praat graag met mensen in de kunstwereld. In de Salon Des Amateurs bijvoorbeeld, een bar in de beroemde Kunsthalle waar veel kunstenaars zich thuisvoelen. Ik heb een album vernoemd naar Salon Des Amateurs. Kraftwerk? Dat is een schaduw, het is verleden, maar wel een sterke kracht in de stad, omdat hun muziek nog altijd actueel is."