ITGWO14 slotinterview: "Fortweg was echt Into The Great Wide Open"

Ferry Roseboom over Typhoon, kampvuur, duurzaamheid, drukte, groei en nieuwe podia

Ingmar Griffioen ,

3voor12 is terug van vier dagen Into The Great Wide Open. De dag na #GWO14 blikken we in het traditionele slotinterview terug op deze wederom uitverkochte en met fraai nazomerweer gezegende zesde editie. We bellen een van de roergangers Ferry Roseboom, die net inscheept. "Het was bijna too good to be true", luidt zijn eerste reactie. "Alles viel op z'n plek. We gaan nog wel uitgebreid evalueren, maar hebben nu nog even die roze bril op. Ook omdat de reacties zo goed zijn; ik zit op een veerboot met allemaal blije mensen."

"We zitten er nog zo dicht op, dat we nu vooral gelukzalig zijn dat alles goed is gaan." De roes kan nog even duren voor het festival, dat ook van artiestenkant veel reacties ontvangt. Zo klampte Ahmed Gallab (Sinkane) programmeur Johan Gijsen gisteravond in De Bolder aan, om te vertellen hoezeer hij op het nieuwe Fortwegpodium genoten had van hun eerste festivaloptreden. De tourmanager van Lonnie Holley mailde een vergelijkbaar verhaal. En dat terwijl het vrij rustig was bij het optreden van de 64-jarige excentrieke kunstenaar op het Bospodium. Roseboom: "Dat zijn optredens die heel erg gewaardeerd worden door de mensen die er wel zijn. Dat is ook wat Into The Great Wide Open is: mensen hebben aandacht, zijn bereid tijd en energie te geven aan het gebodene. Dat is heel fijn. We vragen namelijk best wel wat van de mensen. We tarten ze met garagerockers Audacity links en het Asko|Schönberg Ensemble rechts, en dat binnen een half uur." Ook het 'Kampvuur' in het bos, waar drie schrijvers aan drie muzikanten gekoppeld werden, blijft hem bij. "Hoe Vrouwkje Tuinman en Anne van Wieren daar vertelden en Rodaan in combinatie met Typhoon. Sowieso Typhoon... Man, wat een gast!"

Het was vooral zaterdag af en toe erg druk en zelfs even vol bij Jungle By Night (Fortweg) en Benjamin Clementine (Bospodium). Ik hoorde verhalen dat er ditmaal 7000 man waren?
"Er lopen natuurlijk veel meer mensen op het eiland rond, maar wij hebben weer keurig onze 6000 kaarten verkocht. En dat is evenveel als vorig jaar en het jaar daarvoor. We hebben het Sportveld wel anders ingedeeld, waardoor het voller leek. Bij Typhoon kwam op zondag weer iedereen samen en was het goed vol. Ik denk dat we mensen op een geweldige manier verspreid hebben."

Toch hadden we het idee dat veel mensen gedurende de dag op het Sportveld of de Fortweg, zeker 20 minuten lopen, bleven hangen. Fortweg leek programmatisch soms een beetje een festival binnen een festival.
"Nee, dat was niet de bedoeling. Mensen moeten natuurlijk vooral doen waar ze zich goed bij voelen. Dat is prima. Maar het is niet het idee daar met een totaal eigen signatuur te komen. We hebben hetzelfde programma als op andere podia geboden, denk ik."

Mensen bleven ongetwijfeld makkelijker hangen, omdat je er nu ook uitgebreid kon eten. Bij de Vuurboetsduin of Tokkelbaan bleef het bij een tosti. Was dat een bewuste zet?
"De bedoeling is wel dat andere locaties echte volwaardige locaties zijn, maar niet dat ze satellietfestivals worden. Met de Fortweg hadden we voor het eerst een plek die echt 'in the great wide open' was; geen beschutting. Er stond wel een grote eettent, waarvan het idee was dat die overkapping bij regen wat onderdak zou bieden. Maar wie weet doen we dat volgend jaar weer wat anders."

Ook het Bospodium stond op een andere, behoorlijk sprookjesachtige plek. Vanwege de drang naar vernieuwing, ontdekking van het eiland of gaat het om de kwetsbaarheid van de locaties?
"Beide. De Tokkelbaan stond wel onder druk, daar was toch net iets meer kwetsbare natuur dan we vooraf verwachtten. Toen kwam Staatsbosbeheer met deze locaties en dat bracht weer energie los. De Fortweg was tamelijk ver weg, maar dat maakt het ook wel weer bijzonder. We hadden zelf die drang om de rand van het eiland op te zoeken; die duinen. Dat doen we ook met het kinderprogramma."

Er waren dit jaar wel minder concerten in De Bolder.
"Daar zit niet echt een idee achter. Het is ook een hele fijne plek om te hebben als er zoals vorig jaar op zondag veel regen valt. Nu hadden we daar op zondagochtend en gisteravond een mooi programma en een paar dingen op het terras. Het is zeker niet zo dat we De Bolder niet meer gaan doen. Juist voor zo'n ochtendprogramma als Volgens Nederland is dat de perfecte plek. Stortemelk en De Bolder blijven het festivalhart. Daar is het allemaal ontstaan en dat zal altijd de belangrijkste peiler onder het festival blijven."

Donderdag lijkt een steeds serieuzere festivaldag te worden, ditmaal met vier shows. Jullie zien natuurlijk ook dat steeds meer mensen eerder naar Vlieland afreizen?
"We deden de laatste jaren altijd al wel wat op donderdag. Dat komt ook een beetje omdat we inderdaad merken dat ons publiek eerder komt. Er zijn veel mensen die een weekje komen, het is nu ook nog druk op het eiland. Nu hadden we al meteen drie shows op de Fortweg. Dan schat je in dat er 3500 man die dag al komt en dan is het heel tof om daar al wat voor te doen. Plus er komt wat programma voorbij en zo kun je die locatie ook vast proberen."

Waar zit verder de groei?
"Op heel veel plekken, maar niet qua volume van kaarten. Dit is wat het is. Het is heel fijn zo en dit geeft ook de mogelijkheid om te experimenteren. Achter de schermen hebben we ook geweldige slagen gemaakt door op slimmere manier met zaken als stroom om te gaan. Duurzame oplossingen die uit Lab Vlieland komen. We zijn ooit begonnen met 26 generatoren en daarvan zijn er nu negen overgebleven, drie op het Sportveld en zes op buitenlocaties. Lab Vlieland wil in de toekomst nog 75% minder generatoren inzetten. En we maken gebruik van elektrisch transport in samenwerking met Tesla. Het idee is bijvoorbeeld dat de accu's van een Tesla auto kunnen fungeren als stroombron. Daar is nog veel te winnen (Vlieland wil in 2020 volledig in haar eigen stroombehoefte kunnen voorzien, red.). Daar zullen we altijd veel in blijven investeren, ook in samenwerking met andere festivals. Het kinderprogramma groeit ook elk jaar, dat delen we ook met eiland, school en provincie. Natuurlijk gaat het om de muziek, maar die geeft ook energie om net wat andere dingen op het eiland te doen. Zo hebben we drie journalisten gevraagd om een goed verhaal te maken over windhandel. Ook met zo'n project als stargaze zijn we nog lang niet klaar."

In samenwerking met andere festivals, dan doel je op Leeuwarden 2018 (dat jaar wordt Leeuwarden Europese Culturele Hoofdstad)?
"Jazeker, we gaan ook richting Leeuwarden 2018 dingen doen. Dat is meer dan een jaarfeest, iets wat steeds breder wordt. Dat spel komt op de wagen en daar zullen we hopelijk aan mogen bijdragen. Die mensen zijn goede bekenden en ik denk dat we volgend jaar al iets mogen laten zien. Pin me er niet op vast, maar de fantasie en wil zijn er."

Tegenvaller was het afzeggen van Damien Jurado. Een van de artiesten die je graag op ITGWO15 zou ontvangen?
"Er zijn heel veel artiesten die we nog graag op het eiland willen hebben. Ja, als Jurado on the road gaat, hoop ik dat hij ons wel aandoet. Maar laat hij eerst maar beter worden."

Komt er weer een Here Comes The Summer voorjaar 2015?

"Ja joh, tuurlijk. Dat is zo grappig; bij elke editie van Here Comes The Summer en Great Wide Open hebben we na afloop het idee dat het de beste ooit was. Dat was afgelopen voorjaar zo en misschien was dit ook wel de beste. Onze doelstelling is om Here Comes The Summer weer de beste te maken. Het is een prachtig startpunt voor ITGWO. We gaan daar letterlijk en figuurlijk haringen slaan. We komen weer aan wal, ik ben seizoensklant van Stortemelk tenslotte, en gaan daar in de zomer dit Great Wide Open festival maken. Dit jaar gaan we daar bovendien een permanent waterpunt (vaste fontein om gratis water te tappen, red.) op het terrein bekendmaken."