Leegwater begon in 1995 als programmeur en marketeer van het Alkmaarse poppodium Atlantis een blaadje (Krantlantis) dat de programma's van verschillende poppodia bundelde. "Omdat dat er toen nog niet was. De Digitale Stad was net online en de meeste popzalen waren bezig om een eerste, primitieve versie van een website te bouwen. Dat was de crux: wij boden een volledig programmaoverzicht dat bezoekers van concerten mee naar huis konden nemen om zich te oriënteren op andere optredens."
Poppodia - en later ook festivals - betaalden mee om opgenomen te worden in de agendakolommen van het gratis blad. Dat zorgde voor grofweg 30 procent van de inkomsten, rekent Leegwater voor. De basis van LiveXS was de band met de poppodia. "Ruim zestig zalen deden mee aan LiveXS, dat is het unieke van dit format." Inmiddels liggen die bijdrages ook onder druk. "Om eerlijk te zijn, zijn die afspraken voor een jaar gemaakt, maar willen veel zalen toch een maand overslaan of uitstelling van betaling. Ook daar verschijnen de eerste haarscheurtjes."
Doek valt voor LiveXS Magazine na 18 jaar
Door 'wegvallen advertenties' verschijnt laatste editie muziektijdschrijft op 19 april
LiveXS Magazine stopt ermee. De mei-editie van het maandelijkse gratis muziektijdschrift zal de laatste zijn, waarmee na achttien jaar het doek valt. Het in 1995 gestarte magazine heeft volgens directeur Klaas Leegwater vooral last van het wegvallen van inkomsten uit een sterk verslechterde advertentiemarkt: "Het is niet langer verantwoord er op te rekenen dat het volgende maand beter gaat." Ook zouden cultuurbezuinigingen de marketingbudgetten van festivals en podia hebben gedecimeerd. Vier medewerkers verliezen hun baan. Het is nog niet duidelijk wat er met de website gebeurt.
'Marketingbudgetten op nul
"Bij veel festivals zijn de marketingbudgetten door de bezuinigingen tot nul gedaald. Daarnaast heeft een groot deel het zelf niet overleefd." De hausse aan nieuwe festivals vult dat gemis echter niet automatisch aan. "We weten allemaal dat het traditionele internet ook op de weg terug is, dat de marketing steeds meer via social media verloopt. Ook programmagegevens worden steeds vaker via Facebook, Twitter of de nieuwsbrief verspreid en zelfs al niet meer via persberichten. Daardoor zijn podia en festivals meer zelf uitgever geworden."
Die verschuiving naar social media geldt net zozeer voor de marketingbudgetten. "We dachten jarenlang dat de advertentie-inkomsten voor print naar online zouden gaan, maar dat is niet het geval." Een ander probleem is dat partijen steeds later beslissen hoe ze de publiciteit gaan doen en dus of ze bij LiveXS instappen. "Daarom hebben we zelf deze beslissing genomen, omdat we nog steeds niet weten hoe het er in juni uitziet. We wilden absoluut een zelfverkozen einde en ik ben blij dat dat gelukt is."
LiveXS website, programmakranten Lowlands & Pinkpop, 4 FTE weg
Of de LiveXS website in de lucht blijft is nog onduidelijk. "We zijn er nog niet tot in detail uit. Maar we denken wel dat we met alleen een website ook niet overleven. Ook daar zijn dezelfde ontwikkelingen op de advertentiemarkt en we zijn nu eenmaal geen Mark Zuckerberg. Dan kun je nog wel even doorrommelen... We blijven in ieder geval tot Pinkpop in de lucht. De programmagegevens van het laatste blad lopen ook twee weken langer door: tot half juni." Leegwater maakt met advertentie- en productiebedrijf ALLXS ook de programmabladen voor Pinkpop en Lowlands en gaat daar vooralsnog wel mee door. "Daarna houdt het voor de producenten voor dit jaar ook op en moeten we nog maar afwachten op volgend jaar."
Bij LiveXS werkten in 2010 nog 8 FTE, nu verdwijnen de resterende vier FTE ook. "Het gaat om vier medewerkers, die sinds de beslissing van vorige week al druk aan het solliciteren zijn." Leegwater weet evenmin wat voor hem de volgende stappen zijn. "Het besef dringt langzaam door dat over een paar weken mijn op deadlines gebaseerde leven er helemaal anders uit zal zien. Hoe weet ik nog niet."
De laatste papieren LiveXS verschijnt op 19 april, vergezeld van de officiële Pinkpop Gids en wordt tijdens Record Store Day in de goodiebags uitgedeeld aan klanten van de platenspeciaalzaken in Nederland en België. De oplage van de sloteditie is vergroot naar 60.000 exemplaren.