Rotown plaatst overlijdensbericht Rotterdamse Popsector

Directeur Pakkert luidt noodklok: "Misschien moeten we weer met bakstenen de straat op"

Ingmar Griffioen ,

'Rotterdamse Popsektor Nek Omgedraaid', kopt de voorkant van de Rotown programmafolder van juni. '64% gekort, nog maar 1,7% van het cultuurbudget naar de popsector' valt er te lezen. De achterpagina is vormgegeven als rouwadvertentie. Het Rotterdamse poppodium bestaat dit jaar 25 jaar, maar directeur Dick Pakkert ziet de toekomst in de Maasstad dermate somber in dat hij hoogstpersoonlijk de noodklok luidde. "Dit is de realiteit. Het is een landelijke tendens, maar in Rotterdam is de situatie wel heel kritiek met een korting van 64%."

Geen subsidie (meer) voor De Nieuwe Oogst, Grounds, Popunie en BIRD

De Rotterdamse popsector kreeg de afgelopen jaren gevoelige klappen te verwerken. Het ene na het andere poppodium viel weg en sinds het faillissement van WATT doet de tweede stad van Nederland, Europese jongerenhoofdstad van 2009, het zonder grote popzaal. Het overlijdensbericht somt de zwarte feiten op: GESLOTEN: Nighttown, Waterfront, WATT, Heidegger, Exit. De perspectieven zijn niet veel beter, de gemeente gaf medio 2011 al aan de komende vijf jaar geen geld in nieuw poppodium te steken. Op de kaalslag volgde vorige maand een uitgesproken negatief advies van de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur (RRKC): geen subsidie (meer) voor De Nieuwe Oogst, Grounds en BIRD.

Het cultuurbudget is fors teruggelopen, maar daarbinnen wordt popmuziek onevenredig hard getroffen: de 1.235.500 euro betreft 1.7% van de cultuurbegroting, een teruggang van 46% vergeleken met 2010 en 64% met 2009. Die cijfers en het advies zijn ook de aanleiding voor de noodkreet van Pakkert op de Rotown-folder: '2013 GESLOTEN? Nieuwe Oogst, Grounds, Worm, Popunie'. De Zuid-Hollandse Popunie krijgt ook geen geld meer, maar hoopt zich te redden door aan te sturen op een doorstart als Rotterdamse Popunie. Pakkert: "Het is mijn persoonlijke uiting, een spontane actie. Dat is vaak beter dan doordacht en gezeik over cijfertjes." Morgenavond heeft Pakkert, samen met 'de Pop Up (de gezamenlijke poppodia, de Popunie en popfestivals Metropolis en Motel Mozaique) een gesprek met de Commissie JOCS (Jongeren, Onderwijs, Cultuur en Sport), waar alle politieke partijen in vertegenwoordigd zijn. "We wachten nog op een uitnodiging van de wethouder."

'Pop niet hoog op prioriteitenlijst politici'
Tot dusverre heeft wethouder Antoinette Laan niet met de Pop Up gesproken en Pakkert heeft de VVD-bestuurder voor cultuur niet hoog zitten: "Ik denk dat ze weinig verstand heeft van de popsector en niet met onze kritiek uit de voeten kan. Misschien dat als het Luxor of Lantaren/Venster was geweest, dat ze onmiddellijk in de bres was gesprongen", oppert Pakkert, om zichzelf meteen te nuanceren: "Maar we zijn positief, misschien is ze wel op vakantie geweest." De Rotown-directeur heeft ook met de Dienst Kunst en Cultuur over het advies gesproken. "Zij waren ook onder de indruk, maar konden niet heel veel doen. De popsector staat niet hoog op de prioriteitenlijst bij de politici. Misschien moeten we zelf weer met bakstenen de straat op."

De directeur permitteert zich een grapje, maar benadrukt ook de ernst van de situatie. "Als je dan ziet wat er voor een jonge stad als Rotterdam naar opera, theater en andere kunsten gaat. Grounds en De Nieuwe Oogst gaan volgens dit advies ook verdwijnen." De Nieuwe Oogst moest het Urban Culture Podium van de stad worden, een deel van de Maassilo is daarvoor voor veel geld verbouwd. "Dat geld hadden ze beter anders kunnen besteden." De popsector ontving tot 2009 3,7% van de cultuurbegroting. "Daar halen ze nu nog 64% vanaf... Als ze ons niet willen hebben, kunnen ze beter alle subsidie weghalen, want zo valt de hele infrastructuur om. Rotown was het beste podium van Nederland in 2010, maar dat gaat met deze adviezen nooit meer lukken."

'Oude blanke elite die nooit in Rotown of Baroeg komt'
Volgens Pakkert zit er van alles scheef in de Rotterdamse politieke houding tegenover cultuur. "Ik meen dat het Nieuwe Luxor Theater ook een miljoenenschuld heeft, maar heb nooit gehoord dat ze die gaan sluiten. De PVV heeft het altijd over de linkse elite die het geld verdeelt, maar dat klopt niet. Het is de oude blanke politieke elite, die bepaalt waar het geld heengaat. Die gaan naar de opera en de schouwburg en komen nooit in een Grounds of Baroeg."

Het advies van de RKKC wordt nu door wethouder Laan en de DKC bekeken, waarna zij met een advies op dit advies komen. "Iedereen is nu aan het lobbyen. Wij zijn daar niet zo van en moeten het meer van de inhoud hebben. Het enige wat we kunnen doen is strijden en uitleggen hoe de vork in de steel zit." In september 2012 bespreekt het college het verdelingsvoorstel, waarna het voorgelegd wordt aan de raadscommissie voor JOCS. In november 2012, worden tijdens de begrotingsbehandeling de uiteindelijke subsidiebedragen per instelling vastgesteld.

UPDATE:
Dick Pakkert vertelt in 3voor12radio juridische stappen te overwegen tegen het Rotterdams Cultuurplan, vanwege de betrokkenheid van de directeuren van Paradiso en Paard van Troje bij de adviezen.