Jameszoo: grillige beatmaker op 3voor12-podium Noorderslag

“Ik ben nog niet klaar om mijn ziel te verkopen”

Atze de Vrieze ,

Mitchel van Dinther alias Jameszoo moest lang geduld hebben, maar op het laatste moment veroverde hij toch nog een plekje op het Noorderslag festival. Het afzeggen van Palio Superspeed Donkey maakte de weg vrij voor de 20-jarige producer uit Den Bosch, die eerder deze week al uitgeroepen werd tot een van de 12van3voor12, de grootste talenten van Nederland.

“Mijn producties gaan alle kanten op. De ene dag is het jazz, de andere r&b, de volgende dag weer iets anders. Ik gun mezelf heel veel muzikale vrijheid. Het liefst heb ik nul houvast. Het enige dat al mijn werk gemeen heeft, is dat het organisch is.”

Live band
Grillig is het woord. De beats van Jameszoo schieten alle kanten op. Een remix die hij maakte voor de Amerikaanse producer Shlomo begint met abstract gekraak en diepe Fender Rhodes sounds en moeilijk dansbare beats. Een nieuwe track Kiwanushi and the Cheesechildren (tijdelijk op de 12van3voor12 Luisterpaal sampler) is te plaatsen in de buurt van experimentele producers als Dimlite en Daedelus, ergens in het schemergebied tussen hiphop, jazz en dubstep. “Live speel ik soms solo, soms met band. In mijn eentje is de laptop mijn basis, maar speel ik ook wat percussie. Een band is in veel gevallen te duur, maar op de grotere festivals wil ik graag met muzikanten optreden. In de studio heb ik ook al gewerkt met Gideon van Gelder, een jongen die ook toetsen speelde in de band van Jose James, waar ik groot fan van ben.”

De output van Jameszoo is nu nog wat versnipperd, net als zijn tracks zelf. Een aantal remixen verschenen al, bij verschillende labels. Binnenkort verschijnt de track Kiwanushi and the Cheesechildren op een gecombineerde 12 inch met werk van andere producers op het Fremd Tunes label. In februari volgt een 10 inch op Kindred Spirits (ook bekend van Jungle By Night). “Voor Kiwanushi werkte ik samen met grafisch ontwerper Erosie, die alle hoesontwerpen voor Martyn gemaakt heeft en met hem samen het 3024 label runt. We lieten ons werk door elkaar inspireren. Hij paste zelfs zijn werkwijze aan. Als je een track maakt, werk je doorgaans van begin tot eind, een ontwerper kan overal beginnen. Voor deze keer is Erosie links bovenin de hoek begonnen, en werkte hij naar rechts onder. Het was een inspirerende manier van werken.”

Braziliaanse muziek
Gaandeweg hoopt Jameszoo wel wat meer lijn in zijn werk te krijgen. Later dit jaar moet een album verschijnen, waarvoor hij door zijn label Kindred Spirits met een opdracht op pad gestuurd werd. “Ze vinden mij soms wat moeilijk te sturen, en dat snap ik wel. De laatste tijd ben ik erg gefascineerd door Braziliaanse muziek. Ze zeiden: focus je daar nu eens op. Daar ben ik nu mee bezig. Ik realiseer me dat de beste albums de muzikale vrijheid combineren met tracks die gewoon werken. Daar loop ik nu bij optredens ook wel tegenaan. Dan merk ik dat een jazz interlude van een paar minuten gewoon te moeilijk is voor veel mensen. Maar wat dat betreft ben ik ook nog maar nat achter de oren, ik wil gewoon veel spelen en veel maken.”

Toch flirt hij wel een klein beetje met het efficiënte dansvloerwerk. Zo werkt Jameszoo momenteel aan een remix voor Feest DJ Ruud, die binnenkort met een single op TopNotch komt. “Die single wordt fout als maar kan, een hitkanon. Ik werk aan een hele moeilijke remix. Zelf zou ik natuurlijk best house kunnen maken, maar ik merk dat ik mijn interesse dan al snel verlies. Ik snap best dat producers als Krampfhaft langzaam maar zeker de overstap maken richting de dansvloer, met tracks waar mensen op los kunnen gaan. Er is best interessante muziek gemaakt voor de dansvloer, maar het is niet zo mijn ding. Misschien denk ik er over een paar jaar anders over - werk ik dan met toeters en de hele handel - maar op dit moment voelt dat nog een beetje als mijn ziel verkopen.”