Nieuw tijdschrift richt zich op belevingswereld jonge fan Nieuw tijdschrift richt zich op belevingswereld jonge fan

"Fans schrijven wie ze hebben geneukt, journalisten kunnen meer afstand houden."

Nieuw tijdschrift richt zich op belevingswereld jonge fan

"Fans schrijven wie ze hebben geneukt, journalisten kunnen meer afstand houden."

Er is weer een nieuw muziektijdschrift dat denkt te kunnen overleven in de keiharde bladenmarkt. BiteThis! is een tijdschrift vóór en dóór jonge indiefans. De redactieleden gaan prat op hun stalkersinstincten.

"Fans schrijven wie ze hebben geneukt, journalisten kunnen meer afstand houden."

Een uit de hand gelopen schoolproject heeft geresulteerd in een nieuw muziekmagazine. Zeven studentes van de Utrechtse school voor journalistiek staan aan de wieg van: BiteThis! Volgens de negentienjarige hoofdredactrice Eline van Beek een ‘cheeky’ blad, voor lezers van 18 tot 28, “geschreven met het oor van onze generatie.”

Van Beek, derdejaars studente journalistiek, vatte begin dit jaar het plan voor BiteThis!. Ze hing een poster op in school, waarin ze aangaf te zoeken naar redactiegenoten. Er bleken vooral reacties van vrouwen binnen te komen. In de toekomst moeten er volgens Van Beek ook wel mannen bij de redactie aansluiten. Van Beek: “Vrouwen hebben een sterker stalkersinstinct.” Van Beek legt uit dat BiteThis! is bedoeld voor de échte fans, mensen die ’s ochtends vroeg al vóór de popzaal staan voor een concert van twee uur. Van Beek: “Om daarna nog eens bij de achteruitgang te wachten tot de band een handtekening komt geven. Bijna groupies!” ‘Het Redactielokaal’, voormalig uitgever van verschillende computertijdschriften, bleek geïnteresseerd in het plan en investeerde in een eerste editie.

Het nieuwe blad wil volgens de makers vooral het wereldje rondóm de ‘indie-scene’ beschrijven. Mensen achter de bar, stagemanagers en wellicht een backstage-verhaal. Toch wijst de jonge hoofdredactrice erop dat dit wordt gedaan door journalisten. Van Beek: “Fans zullen schrijven hoe lekker de zanger is of met welk bandlid ze hebben geneukt. Journalisten kunnen meer afstand houden.”

Uitgever van BiteThis!, Matthijs Dierckx, legt uit waarom hij het aandurft een nieuw muziekblad te presenteren: “Dit is een mooi blad voor een jongere doelgroep, geen elitair muziekgewauwel. Ik wil het geen gat in de markt noemen, maar er is al veel animo.” “Wij kunnen dit doen omdat we het financieel slim aanpakken.” De redactie blijkt in hun vrije uurtjes en op vrijwillige basis het blad te maken. Dierckx: “Deze dames creëren hun eigen droombaan.”

Dierckx wil benadrukken dat BiteThis! geen meidenblad is: “Ik heb wel graag een man in de redactie, ja!” Toch doen de posters in het magazine vermoeden dat er op de jonge rockchick wordt gemikt. Dit zet de hoofdredactrice graag recht: “Kijk maar in het gemiddelde studentenhuis, dat hangt vol met filmposters of beroemdheden. Jongens houden ook van posters hoor!”

Zes keer per jaar zal er een papieren editie van BiteThis! verschijnen. Daarnaast gaat de uitgever experimenteren met een gratis digitale versie. Het plan is om het magazine ook in platenzaken te verkopen. Op dit moment is het blad voor €3,50 via de site van het blad te koop. Voor de eerstvolgende editie van BiteThis!, vooralsnog gepland over twee maanden, zijn de dames al flink concerten en festivals aan het bezoeken. Van Beek: “We behandelen kleine concerten, London Calling en misschien een tourverslag .” Van Beek blijkt niet bang om zaken te missen nu ze makkelijker bij concerten binnen komt: “We houden onze ogen en oren open voor goede verhalen. Echte fans horen toch liever iets geweldigs over hún band, dan dat ze een recensie van de show lezen.”

Nu op 3voor12