Live 8: Consumeren om armoede te bestrijden Live 8: Consumeren om armoede te bestrijden

Groots evenement is niet louter gebaseerd op liefdadigheid en vrijwilligers

Live 8: Consumeren om armoede te bestrijden

Groots evenement is niet louter gebaseerd op liefdadigheid en vrijwilligers

Dat Live 8 veel mensen op de been heeft gebracht en dat er een unaniem geluid is gehoord om de armoede en honger te verdrijven in de derde wereldlanden, dat is duidelijk. De popconsument werd zo even activist en droeg bij aan een collectief normbesef. Bob Geldof trommelde alle huidige hitfabrieken op en trok zo de aandacht van toeschouwers wereldwijd. Aan het einde van dit jaar, voorafgaand aan de feestdagen, zal ook nog een DVD verschijnen, met daarop beelden van Live 8.

Groots evenement is niet louter gebaseerd op liefdadigheid en vrijwilligers

Woensdag 6 juli vindt de gewraakte G8 ontmoeting plaats in Gleneagles, Schotland. G8 is een verbond van acht rijke, want volop geïndustrialiseerde en invloedrijke naties: Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, en tot slot Rusland. (economisch opbloeiende staten als India, China en Brazilië mogen niet meedoen). Doel van Live 8 was om druk uit te oefenen op die G8 top en aandacht te vestigen op de onrechtvaardige situatie in de wereld. Terwijl Will Smith in Philadelphia (Verenigde Staten) het publiek opdroeg om elke drie seconden met de vingers te knippen om hiermee duidelijk te maken dat er om de drie seconden een kind op de wereld stierf door honger, lieten de artiesten backstage het zich smaken. Natuurlijk, want ook een artiest moet eten. Stephen Starr, voormalig concertpromotor en thans eigenaar van het Starr restaurant, verzorgde de catering backstage voor de show in Philadelphia. Het ‘gourmet menu’ bevatte o.a. knapperige garnalensalade, zalm sushi en met thee gerookte spare ribs. Voor wie de gerechten allemaal wat te veel was, had de kok ook nog een andere collega binnengehaald: Japanse topkok Masaharu Morimoto, die een assortiment van pittige tonijn, Tempura Maki garnalen, Maguro Sushi en Hamachi Sushi aanbood (Bron: Yacht Charters Magazine). Nogal wrang als je nagaat dat het ongeveer 3 seconden duurt om een sushi in je mond te steken. Toegegeven, topkok Starr heeft zijn omzet van twintigduizend dollar gestort op de rekening van de Live Aid Fund. De Live 8 artiesten kregen geen beloning in de vorm van geld, maar de term ‘belangeloos’ is evenmin dekkend. Wat te denken van de zogenaamde gift bags? Deze tasjes met cadeau’s bevatten verschillende presentjes (zogenaamde designer goodies), die een waarde hadden van ongeveer 3000 dollar. Een ‘bescheiden tasje’ als tegemoetkoming voor het optreden. En afgezien daarvan; bands zullen in de toekomst ongetwijfeld profiteren van hun optredens op Live 8. Volgens Johan van Slooten, hitkenner en o.a. schrijver van het boek “Het beste uit de Radio 2 Top 2000”, had Live Aid twintig jaar geleden behoorlijke invloed op de plaatverkoop van de artiesten. Vooral Queen en U2 profiteerden naar zijn zeggen van het benefietproject. Queen had in 1985 al anderhalf jaar geen nieuwe plaat meer uitgebracht; na hun optreden op Live Aid steeg de verkoop van Queens vier jaar oude Greatest Hits verzamelaar gestaag. Ze stonden wekenlang in de Engelse Top 5. Volgens Van Slooten gaf het optreden van U2 de doorslag bij de bezegeling van hun status als stadion-act. Niet voor niets werd ‘Sunday Bloody Sunday’ pas toen, anderhalf jaar nadat de plaat was uitgebracht, een hit in Nederland. Conclusie: benefietconcerten spekken de verkoopcijfers. En hoe zit het met ontvangen royalties voor nummers die werden gespeeld op het festival? Gaan die bijvoorbeeld ook rechtstreeks naar de hulporganisaties, of steekt de artiest die in eigen zak? Volgens George Knops van Buma/Stemra ontvangt een componist een percentage bij het voordragen van zijn eigen nummer. “Dat heeft met de auteursrechten te maken. Een componist ontvangt gewoon een bedrag voor zijn eigen product omdat het gespeeld, vertoond of anderszins ten gehore wordt gebracht.” Midge Ure componeerde destijds de kersthit om geld in te zamelen voor Afrika (wat met de verkoop ook zeker is gelukt), maar zou in principe elk jaar op vakantie kunnen van het percentage dat hij ontvangt als ‘Do They Know It’s Christmas Time’ zo vaak op Sky Radio wordt gedraaid. Knops: “Ik weet eigenlijk niet hoe het met dat nummer is geregeld.” De organisatie van Live 8 heeft voorafgaand aan het evenement aangekondigd dat het een deal heeft gesloten met EMI over een DVD, waarop de optredens te zien zijn van het afgelopen weekend. Volgens de overeenkomst heeft EMI een flink bedrag neergelegd bij de Live 8 organisatie in ruil voor de beeldrechten van de optredens in Engeland, Canada, Amerika, Frankrijk, Duitsland en Italië. Namen als Coldplay, Madonna, Maroon 5, Paul McCartney, Pink Floyd en REM zullen verschijnen op de toekomstige Live 8 DVD. Natuurlijk, de artiesten op het podium in Afrika en die marginale acts in de Russische hoofdstad zijn nauwelijks bekend en hadden weinig meegeholpen in de verkoop, dus die zullen niet verschijnen op de DVD. “We zijn zeer verheugd met de financiële steun die EMI heeft gegeven om het concert van 2 juli mogelijk te maken,” meldde Geldof vooraf op de site Chartattack.com van 27 juni. “Ik hoop dat dit de best verkochte DVD aller tijden wordt. Dat verdient het.” Jawel, maar deelt Geldof en zijn Live Aid Fund dan nog wel in de winst, als EMI de rechten heeft? Noch EMI Nederland Noch EMI UK weet precies hoe het zit met het geld dat de DVD’s op zal leveren. “Ik kan alleen bevestigen dat EMI de rechten heeft gekocht, ik weet nog niets over een percentage dat we af zullen staan aan de Live Aid Fund,” aldus de woordvoerder in Londen. “De DVD zal vermoedelijk verschijnen in de herfst.” Mooi gekozen moment voor het cadeauseizoen?

Nu op 3voor12