Editors willen geen eendagsvlieg of hype zijn Editors willen geen eendagsvlieg of hype zijn

Zanger Smith: “Hypes zijn verzonnen voor en door journalisten”

Editors willen geen eendagsvlieg of hype zijn

Zanger Smith: “Hypes zijn verzonnen voor en door journalisten”

Gebombardeerd als de nieuwe sensatie uit Engeland. Deze week was hun debuutalbum nog Disque Pop. Zelf doen Editors het liever rustig aan. Onderdeel van de nieuwe hype rond Britse gitaarbands willen ze al helemaal niet zijn. “We zullen ongetwijfeld in één adem worden genoemd met Maxïmo Park en consorten. Maar we zien ons niet als onderdeel van die scene.”

Zanger Smith: “Hypes zijn verzonnen voor en door journalisten”

Gebombardeerd als de nieuwe sensatie uit Engeland. Birmingham om precies te zijn. Deze week was hun debuutalbum nog Disque Pop. Zelf doet Editors het liever rustig aan. Onderdeel van de nieuwe hype rond Britse gitaarbands willen ze al helemaal niet zijn. Zanger Tom Smith en gitarist Chris Urbanowicz van Editors leerden begin jaren negentig gitaarspelen. Het waren de gouden tijden van Britpop en Oasis. Urbanowicz: “Britpop had een ongelooflijke impact op de jongerencultuur. Het ging niet alleen om muziek, het was een manier van leven en het gevoel van ergens bij horen.” Smith: “Van Oasis ben ik over gegaan op wat intelligentere muziek als Radiohead en Mogwai.” De zanger en gitarist reageren laconiek op de nieuwe hype rond Britse gitaarbands.“Een hype is verzonnen voor en door journalisten,” zegt Smith. “We zullen ongetwijfeld in één adem genoemd worden met Bloc Party, Maxïmo Park en consorten. Maar we zien ons niet als onderdeel van die scene.” In plaats van mee gaan in de hype, besloot Editors het rustig aan te doen en te tekenen bij indie label Kitchenwear in plaats van een van de majors, die overigens wel interesse toonden. “We kennen wel bands die zijn getekend bij een major,” zegt Urbanowicz. “Zij krijgen veel geld maar daar gaat ook een hoge druk mee gepaard. Na één single raken ze in paniek omdat ze niks beters hebben. Wij zijn begonnen met een single in kleine oplage en hebben zo langzaam opgebouwd naar ons album.” De grauwe, gruizige omgeving van Birmingham was de achtergrond voor debuut cd The Back Room. “Na de universiteit namen we allemaal een baantje en stortten ons 's avonds volledig op de band,” vertelt Urbanowicz. “Wanneer we na een lange dag werken in de oefenruimte kwamen, waren we nogal chagrijnig.” Misschien dat The Back Room daarom zo duister klinkt. Hoewel Smith hoopt dat die omstandigheden weinig invloed hadden op de muziek: “We zijn nu een stuk gelukkiger, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ons volgende album klinkt als Shiny Happy People.” The Back Room staat tijdelijk in de luisterpaal.

Nu op 3voor12