Genomineerd voor de 3voor12 Award 2022: Gladde Paling

Knotsgekke dodemansrit langs drum ’n bass, dubstep en computergamesamples

Zoals de beste achtbanen je nét te lang omhoog takelen, en jij ondertussen al kunt spieken welke angstaanjagende loopings, kurkentrekkers en vrije vallen je te wachten staan? Zo geeft gladde paling op zijn debuutalbum dansmuziek ook alvast een sneak peak op de dollemansrit die er komen gaat: ‘Jezus christus, hoor je dat?’, zegt een nogal bekakte meisjesstem terwijl een onheilspellende tom op de achtergrond klinkt en een sirene steeeeeeds hoger begint te piepen. ‘Gladde paling?! Gadverdamme, echt een kutartiest. Ik kan dus echt niet begrijpen dat mensen hierop kunnen dansen… Dit is dus echt muziek voor kleuters hè? What the fuck.’ Twee seconden later zit je al in vrije val, suizen de toeters je om de oren en beuken de zwaar overstuurde kicks op je borst. Hahahaha. Dat verreweg de meeste mensen dit kutmuziek zullen vinden? Dat ziet paling waarschijnlijk alleen maar als een compliment. Je snapt het, of je snapt het niet.

Veel mensen snappen het in ieder geval wel al. De Groningse drum n bass-iconen van Noisia draaiden zijn tracks al in hun afscheidstour, Paling werd als afsluiter (!) geboekt op het giga-drum ’n bass-festijn Rampage in het Sportpaleis in Antwerpen, hij werkte meermaals samen met Joost (o.a. voor diens album Fryslan, ook voor de 3voor12 Award genomineerd) en hij heeft inmiddels zijn eigen terugkerende feestconcept in 013.

Eigenlijk is het sneu dat gladde paling (na een artikel van 3voor12, nota bene) door de wereld werd geschaard tussen de memetechno van Vieze Asbak en Natte Visstick. Ja, tuurlijk behoort hij tot dezelfde wave aan jonge, frisse artiesten die internetcultuur meeneemt in hun dancemuziek, hij werkt ook veel met ze samen, maar muzikaal doet de producer uit omgeving Tilburg echt iets anders dan de rest. Hij koppelt overstuurde drum ’n bass en geflipte dubstep (maar soms ook extreme bunkertechno en moddervette house) aan extreem humoristische vocale samples en drops die gerust drie keer over de kop vliegen.

Neem een track als ‘zeemeeuw’: die totaal belachelijke drop klinkt nog het meest als… inderdaad… een kakelende, hongerige zeemeeuw. Zelf noemde paling Skrillex als belangrijke inspirator, maar ook Boaz van de Beats zou trots op zo’n sound zijn, gokken we, om vervolgens als feedback te geven dat het… misschien iets minder over the top kan? Maar nee man, dat is nu juist de lol van palingsound anno 2022: het móét over the top, liefst in kwadraat. Zo gebruikt hij ook de rijke database aan samples die hij heeft verzameld uit Nederlandstalige videogames, geplukt uit de tweedehands cd-rom-bakken van de kringloop om de hoek. Zo gebruikt hij ook samples van het Boodschappenlied (…) en Het Zwanenmeer. Is het gestoord of geniaal? Of allebei, mag dat ook?

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12