Er is iets mafs aan de hand in technowereld. Je ziet zomaar een dj met grotesk paardenmasker en hooivork bij een credible Berlijns dj-platform. Dit weekend verschijnt de illustere Partiboi69 op fijnproeversfestival Zeezout. En op het internationaal toonaangevende Dekmantel hoor je tussen alle obscure platen door ook gerust…. De Macarena?! Was techno jarenlang vooral een serieuze aangelegenheid, tegenwoordig is er weer ruimte voor gegniffel op de dansvloer.
In Nederland is bovendien een losvaste scene ontstaan van mensen die zichzelf Natte Visstick, Gladde Paling en Vieze Asbak noemen. Gasten die extreem brute drum ’n bass en smerige industriële techno maken, maar dan wel bomvol kleinere en grotere knipoogjes. Neem het debuutalbum van Gladde Paling, dat deze week verscheen. ‘Jezus christus, hoor je dat? Gladde Paling, gadverdamme, echt een kutartiest… Ik kan dus echt niet begrijpen dat mensen hierop kunnen dansen. Dit is dus echt muziek voor kleuters, hè? What the fuck’, klinkt het in de intro, voordat de robotstem van Google Translate apathisch ‘gladde paling’ uitspreekt en de toeters beginnen te loeien in drum ’n bass-tracks die supervet, gimmicky en totaal over the top zijn.
Misschien heb je nog nooit van ze gehoord, maar vergis je niet: dit is bepaald geen minuscule niche. Gladde Paling heeft 56.000 maandelijkse luisteraars op Spotify. Vieze Asbak zelfs 797.000! En Natte Visstick gaat daar nog overheen met een verbluffende 891.000 luisteraars per maand! Diens track ‘Visstick Gooi Die Kanker Kick’ is in anderhalve maand al 5 miljoen keer beluisterd, hij piekte op de 14e plek in de Spotify top 50. Om maar eens een vergelijking te trekken met wat internationale techno-mastodonten: Jeff Mills heeft 68k maandelijkse luisteraars, Marcel Dettmann 75k, Ben Klock 97k, Nina Kraviz 500k, Amelie Lens 576k en oké, Charlotte de Witte zit op 1,3 miljoen.