Coloray klinkt bozer dan ooit op anti-big-tech-anthem

Krautrock-tune is een schreeuw om aandacht tussen de grote merken

Coloray klinkt pisnijdig op zijn nieuwe single ‘Branded Content’. De Tilburger-in-Berlijn werd met zijn avontuurlijke dancepop-debuutalbum genomineerd voor de 3voor12 Award, gaf een imponerende show op Lowlands 2022 en scoorde recent nog een hitje met een frisse ‘Blinded’, maar dit is andere koek: in deze hoekige kraut-banger somt hij militant grote modemerken op en grote social mediaplatforms. Eigenlijk een soort anti big tech-anthem. De kern van de frustratie: wat nou als je niet de regels wil volgen van het grote social media-spel? Wat nou als je geen zin hebt om elke twee dagen een TikTok te maken? Wat nou als je gelooft dat je muziek kwalitatief veel beter wordt als je je niet laat leiden door de algoritmes?

Raynor de Groot alias Coloray: ‘Je moet als muzikant hard aan je muziek werken, maar je moet nog veel harder om daar de aandacht voor te krijgen en gehoord te worden. Elk nummer moet gepaard gaan met content, met entertainment. We zijn geen kunstenaars meer, we zijn contentmakers geworden. Verschrikkelijk. En het is alsof we allemaal op een schoolplein staan, maar de grote merken hebben genoeg geld om een hele grote megafoon te kopen en alles te overschreeuwen. Is dat wel fair? Hoe kun je daar als artiest tussen komen? Moet je dat wel willen? Ik heb besloten: “Ik wil niet aan dit kapitalistische spel meedoen van continu content creëren, om alsmaar gezien te worden. Misschien snij ik mezelf zo in de vingers, maar dat is dan maar zo. Daarom gooi ik er ook een bak krautrock tegenaan in dit nummer. Terug naar de oorsprong, toch een soort proto-dance voordat het in handen was van commerciële giganten.’

In de prachtige videoclip, die volgende week verschijnt, zie je hoe De Groot de straat op gaat in Berlijn en zichzelf voor schut zet om maar op te kunnen vallen. ‘Ik wilde iets ludieks doen. Als ik online geen aandacht kan krijgen, zal ik dat dan in het echt proberen? Ik ging op de drukste punten van Berlijn staan, en níémand keek op. En besef: ik ben een 2 meter lange vent, ik ben supergroot, en je kijkt niet eens op! Het boeit mensen niet. Ze zitten zo vastgeplakt aan hun telefoon, ze krijgen van die telefoon zo’n sterkere dopamineshot dan ik ooit zal kunnen geven. Het lijkt wel alsof het zo ver is doorgedrongen in de mens, dat het ook het artiestschap heeft veranderd.’

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12