Datalek bij Ticketmaster: verander je wachtwoord

Ticketverkoper waarschuwt klanten: let op je bankafschriften en creditcards

Ticketmaster heeft vandaag heel veel internationale klanten een mail gestuurd om ze te waarschuwen. Er is namelijk een datalek bij het ticketverkoopbedrijf geconstateerd. Het gaat volgens de organisatie om minder dan 5% van de klanten wereldwijd.

Naar aanleiding van het incident heeft Ticketmaster een speciale webpagina opgezet met informatie over het datalek. Volgens die website gaat het om ‘persoonlijke of betalingsgegevens’ van klanten die mogelijk ‘toegankelijk waren voor een derde partij’. Wie die derde partij is, is nog onbekend. Het datalek is ontstaan door een klantenserviceproduct van een extern bedrijf, Inbenta Technologies, dat door Ticketmaster op haar internationale websites gebruikt werd. Op dat product is op zaterdag 23 juni door Ticketmaster UK schadelijke software aangetroffen. Het product van Inbenta is toen uitgeschakeld.

Vooralsnog gaat Ticketmaster er vanuit dat alleen Britse klanten getroffen zijn, en Noord-Amerikaanse klanten niet. Omdat het product van Inbenta op verschillende internationale sites gebruikt werd, worden ook Nederlandse gebruikers gewaarschuwd. Ticketmaster vraagt klanten die tussen februari en 23 juni 2018 een kaartje hebben gekocht om hun wachtwoord te veranderen. Ook wordt geadviseerd om bankrekeningen en creditcards in de gaten te houden voor mogelijke aanwijzingen van fraude of diefstal.

Op dit moment zegt Ticketmaster samen te werken met de autoriteiten en beveiligingsexperts om erachter te komen hoe dit lek heeft kunnen plaatsvinden.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12