Sevdaliza: ‘Ik was slachtoffer van het wrede verdienmodel van de muziekindustrie’

Iranees-Nederlandse artiest doet boekje open over reggaetonsucces

Wat een gestoord jaar heeft Sevdaliza achter de rug: de Iranees-Nederlandse artiest scoorde een stel reggaetonhits in Zuid-Amerika, belandde zelfs weken achtereen in de Global Top 50 van Spotify met 'Alibi' (de teller staat nu op 530 miljoen plays!) en dat allemaal terwijl ze worstelde met een stel heftige gebeurtenissen in haar privéleven. Haar mainstream popsucces is bepaald niet komen aanwaaien (jarenlang was ze de favoriete artiest van je favoriete artiest, maar toch wel echt in de marge), en daarover gaat 'Heroina', de vrijdag verschenen reggaetonsingle met de Argentijnse zangeres/rapper La Joaqui, zo duidde de zangeres zelf in een openhartige Instagram-post.

'Mijn alter ego "Heroina" werd geboren in de zomer van 2023,' schrijft ze. 'Ze is moedig, ze is mijn held. Op mijn hoogtepunt, toen ik 35 was, na 15 jaar ploeteren, was ik slachtoffer van het wrede verdienmodel van de muziekindustrie. Waar artiesten álle risico’s dragen, maar nooit de beloning krijgen. Dat ik mijn carrière als alternatieve independent artiest én moeder niet meer kon bekostigen, maakte me kapot. Ik wilde mijn kind niet laten lijden onder mijn stress. Wanneer ik tot laat in de studio zat, en toch de eindjes niet aan elkaar kon knopen, vrat mijn schuldgevoel als moeder me van binnen op. Mijn man en bestie zag me kopje onder gaan en heeft me erdoorheen getrokken. Ik moest een uitweg vinden, en dat was het maken van een hit.'

Dat was de uitdaging. 'Kan een vrouw van 35 zonder popervaring, met een grotendeels alternatief publiek en weinig middelen, een grote hit scoren en van de ene op de andere dag succes behalen? Ik had alle andere elementen: een loyale fanbase, een heel eigen stijl. Maar door hoe de muziekindustrie werkt, was het voor mij óf dit, óf als artiest ten onder gaan. Dit proces was mentaal zó zwaar en ik heb er veel voor moeten doorstaan. Maar zo ben ik van 10 miljoen naar 1 miljard streams in een jaar gegaan.'

Er zijn ook fans die geen hoge pet op hebben van haar "commerciëlere" muziek, zegt ze. 'Ik heb gemerkt dat "fans" soms heel toxisch kunnen doen over artistieke groei, maar nu ben ik op een punt dat ik me echt niks meer aantrek van meningen, behalve die van mijn dierbaren. Want ik voel me beter dan ooit, en ik heb een situatie gecreëerd waarin ik muziek kan maken zonder me zorgen te maken over hoe ik de rekeningen moet betalen.'

Bekijk ook de te gekke videoclip van 'Heroina' hiernaast.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12