Philou Louzolo wil de afro- en technowereld samensmelten

Rotterdamse dj/producer binnenkort weer te bewonderen op DGTL

April nadert met rasse schreden, en ook DGTL komt steeds dichterbij in zicht. Op de line-up staat ook Philou Louzolo, de Rotterdamse dj die zich opwerpt als pleitbezorger voor amapiano, afrotech en afrohouse. Hij wil het allemaal vermengen met house en techno, zoals hij ook deed op z'n debuutalbum African Gold, dat we vorig jaar nomineerden voor de 3voor12 Award. Dit is de DJ Shortlist van Philou Louzolo. Lees hier het bijzonder openhartige interview dat 3voor12 vorig jaar met hem deed.

De track:
Mellow & Sleazy - Abo Mvelo
'Lekker zo'n Zuid-Afrikaanse amapiano-naam. Ik switch nu steeds tussen house- en technofestivals aan de ene kant en amapiano en afrohouse aan de andere, maar ik hoop dat die werelden steeds meer samensmelten. Soms weet ik niet zo goed wat de promoter wil: house of amapiano? Vorig jaar nam ik amapiano en afrotech mee naar house-stages, en toen zag ik dat een deel van het house-publiek ready is voor die mix. Wat ik nu doe: als ik op een housestage draai, bereid ik een houseset voor, en halverwege voel ik wel aan: is het publiek hier ready voor amapiano? Deze track is voor mij een goeie brug tussen die sounds.'

De dj-inspiratie:
AMÉMÉ
'AMÉMÉ is één van de grootste doorbraak dj's in afrohouse, alhoewel z'n sound veel diverser is dan dat.  Hij krijgt voor elkaar wat ik in Nederland ambieer: met dat diverse geluid op housestages staan. Dat gaat hard: hij draait op op allerlei grote housestages over de wereld, hij heeft samenwerkingen met Marco Carola, Loco Dice en The Martinez Brothers. Waar ik afrotech, amapiano en melodic draai, draait hij meer afrotech en techhouse, maar juist die combinatie vind ik vet. Hij opent deuren voor anderen die niet alleen house of alleen afrotech draaien, maar allebei willen doen.'

De club:
Thuishaven
'Bij binnenkomst voelde ik meteen vrijheid. De boeker zei: draai wat je wilt, het maakt me niet uit. De eerste keren dat ik hier amapiano draaide na de lockdown staat me nog steeds bij: ik had twee jaar niks gedaan, maar ik wist dat amapiano tijdens de lockdown veel mensen online had bereikt, ook in Nederland. En afrotech was ook alleen maar groter geworden, terwijl er geen fysieke plekken voor waren. Die eerste afrofeesten waren legendarisch omdat we zagen dat het leefde: mensen deden amapianodansjes die ik kende uit video's uit Zuid-Afrika, mensen kenden de muziek. Wow, dacht ik, dit is echt een scene.'

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12