XA4 brengt zijn klassieke vleugel naar ADE
Nieuw album verschijnt op het label van Philip Glass
Tijdens het Amsterdam Dance Event staat zo'n beetje elke club en elk podium in de hoofdstad in het teken van elektronische muziek. Zelfs het Concertgebouw, waar donderdagavond de klassieke pianist Xavier Boot, aka XA4, zijn album The Sea Above ten doop hield. De pianist bewerkt zijn vleugelspel live door via een contactmicrofoon op de zangbodem van zijn instrument een signaal door te sturen naar zijn laptop en MIDI controllers. Het album verschijnt op Orange Mountain Music, het label van niemand minder dan de 87-jarige minimalist Philip Glass.
XA4 zelf vindt het niet zo vreemd dat hij op het Amsterdam Dance Event staat, aangezien zijn muzikale richting 12 jaar geleden werd ingeslagen op Lowlands. 'Ik zag daar een Innervisions-nacht met Dixon en Henrik Schwarz. Ik luisterde al naar elektronische muziek van onder anderen Ricardo Villalobos en Trentemøller, maar dit als live-ervaring meemaken, heeft echt een wereld voor me geopend. Ik maak niet per se dezelfde muziek, maar het heeft me zeker beïnvloed, vooral de manier waarop die muziek een soort transcendente ervaring is, waar minder duidelijk een begin en einde aan zit. Daarnaast ben ik Indo, en in Indonesië heb ik een aantal keren de gamelanmuziek mogen meemaken. Ook dat heeft dat tijdloze, dat gewoon doorgaat. Al die dingen inspireren mijn muziek.'
Het leidde in eerste instantie niet direct tot een muziekcarrière, omdat XA4 geneeskunde studeerde en muziek op een zijspoor stond. 'Ik gaf wel les en maakte muziek voor mezelf.' In 2018 verscheen er een EP bij Excelsior Recordings, maar de volgende belangrijke stap kwam pas in 2022, toen hij in contact kwam met de Philip Glass Homage, een instituut dat het werk van de componist levend houdt. Twee jaar geleden verscheen daar al een EP, en nu volgt een album.
'Ook Philip Glass is geïnspireerd door Aziatische muziek,' vertelt XA4. 'Hij is bijvoorbeeld een keer naar India geweest om daar muziek te bestuderen. Op mijn album staan een aantal bewerkingen van composities van Philip Glass, maar ook enkele eigen werken. Dat is wel bijzonder, omdat het label primair gericht is op het uitbrengen van het werk van Glass. Philip zelf is natuurlijk erg oud en druk, dus volgens mij zit hij niet in het management van zijn eigen label, maar hij vindt mijn uitvoeringen wel mooi. Mijn werk is zeker schatplichtig aan het werk van Glass. Ik ben destijds aan hem geïntroduceerd door Robert Malash, ook een Indo. Ik heb toen de vijf uur durende opera Einstein on the Beach gezien in de Stopera. Dat was een fantastische ervaring, misschien wel mijn meest favoriete muzikale ervaring ooit. Hij is echt mijn favoriete levende componist.'