“Wat er nu gebeurd is een soort follow-up droom. Graspop is afgestreept, maar je wil toch altijd je grenzen verleggen.”, lacht de 25-jarige drummer. De veranderingen binnen Spoil Engine bleken de opmaat voor een mooi avontuur vindt hij. Na het opstappen van zanger en mede Zeeuws-Vlaming Niek Tournois trok de band de Limburgse zangeres Iris Goessens aan en gooide het roer muzikaal compleet om. Metal met moderne snit, een vat vol rockende energie met de brullende Iris als middelpunt. “De oude en nieuwe situatie zijn niet te vergelijken. Ik moest er zelf ook aan wennen maar de muziek is vet, de stijl is tof en we gaan internationaal. Mooi toch!, grijnst Quaars, die het helemaal ziet zitten. Spoil Engine is hot op het moment. Een nieuwe plaat bij het grote Nuclear Blast label en een Europese tour in het verschiet. “Met de voorpret van de tour voelt het al of ik mijn droom leef. Door er zoveel mee bezig te zijn weet je dat het er aankomt en dat is minstens zo belangrijk. Gewoon het besef hebben dat er iets moois staat te gebeuren is al gaaf.” Met de Nederlandse en Belgische album-releaseshows net achter de rug, is de trein echt gaan rijden. Of trein, de band toert deze zomer met zes personen in een camper met aanhanger door Europa hoofd-act Prong achterna. “Alleen dat al wordt een mooi uitdaging, om zo kort op elkaars lip te zitten. Dat hebben we nog niet eerder gedaan. We komen ook op plekken waar wij nog nooit geweest zijn maar waar ze wel onze muziek kennen. Dat lijkt me heel bijzonder.”
Hij vertelde het als jonge drummer tegen zijn moeder. Op Graspop Metal Meeting optreden, dat leek hem wel wat. In zijn net ingerichte geluidsstudio in Oostburg wijst Matthijs Quaars naar een foto. Het bewijs dat het gelukt is. Met zijn band Spoil Engine op het podium van de Metal Dome, een tjokvolle tent vol enthousiaste fans. De band stond er ondertussen al vier keer. En er lukt meer, een eigen bedrijf bijvoorbeeld. Hij komt nu met zijn nieuwe mobiele studio gewoon bij de band thuis om op te nemen. Quaars leeft zijn droom. Elke dag een beetje meer.
Playback
Binnen de band is de drummer verantwoordelijk voor het technische deel. “ik houd me bezig met de techniek op het podium. Filmpjes met geluid, backingtracks, clicktrack, lichtplan, dat soort dingen. Allemaal vanaf de laptop die naast mijn drumkit staat.” Doordat bands steeds meer geluid laten ‘meelopen’ tijdens shows is er een levendige discussie gaande over hoe ‘live’ alles dan wel of niet is en of het playback-gehalte niet te groot zou zijn. Quaars vindt het een zinloze dialoog. “Het publiek heeft een bepaalde verwachting, als je daar niet aan voldoet wordt je snel afgeschreven. Ik snap de discussie wel maar het zijn vaak de niet muzikanten die dat roepen. Als je als band vindt dat het je beter maakt, is het goed. Ook voor het publiek, want die krijgen een vettere show voorgeschoteld. De show is namelijk net zo belangrijk als de muziek, het moet beide kloppen. Neem Muse, die laat ook heel veel ‘meelopen’ via de laptop, maar de show is fantastisch dus dan is het toch goed, zo zie ik het.”
Moderne technieken horen bij moderne muziek, ook binnen de metal. In het verleden was muziek een stuk rauwer, live en op plaat. Bij een band als Spoil Engine moet de muziek je compleet van je sokken blazen. “ Bij hedendaagse producties is het zorgen dat het nog het groter wordt dan het is ingespeeld. Vroeger kon de muziek veel meer zijn werk doen. Je moest zorgen dat alles goed te horen was en klaar. Nu worden drums vaak nog eens gesampeld om een ‘dikker’ geluid te krijgen.”
“Het perfect overbrengen van wat de emotie in de muziek doet, dat is een vak.”
Studio
Dat sampelen en goed opnemen van instrumenten en zang is Quaars zijn passie. Met een opleiding als audio-engineer in de afrondde fase is hij binnenkort ook op papier geluidstechnicus en kan hij echt beginnen met klanten werven voor zijn eigen bedrijf. “Ik neem op het moment alleen projecten aan die mij verder kunnen helpen. Moderne metal is mijn specialisatie. Maar dat is wel een nichemarkt. Daarom wil ik me ook online gaan promoten, want voor die markt is deze regio te klein. Maar Spoil Engine helpt hier wel weer bij. Want als we nu internationaal een poot aan de grond krijgen dan leer je vanzelf mensen kennen. Live als geluidsman maar juist ook het opnemen van cd’s dat is wat ik wil doen.”
Omdat hij uit eigen ervaring weet dat een band en een producer niet altijd bij elkaar passen, wil hij daar het onderscheid maken. “Ik wil de band helemaal kennen eer we gaan opnemen. Ik ga eerst vragen of het haalbaar is wat de band wil. Het gaat om samen het doel te stellen. Hoeveel tijd en energie wil een band besteden aan hun product, dat moet ik eerst weten. Die persoonlijke benadering is mijn sterke punt. Ik moet wel nog leren zakelijker te worden maar wil wel op persoonlijk vlak blijven communiceren met de klant. Dat is een interessant proces.”
Passie
Quaars is buitengewoon gepassioneerd als het over geluid opnemen gaat. Het is allemaal gekomen doordat ik eigen muziek gingen maken samen met Niek (Tournois) pre-producties opnemen, ideeën vastleggen, drumcomputers gebruiken, dat soort dingen. Het logische gevolg was dat ik iets niet mooi vond klinken. De vervolg vraag is dan: hoe zorg ik dat het wel mooi gaat klinken. En zo raak je langzaam gefascineerd door geluid. Toen ik in de metal rolde was het met de oude platen van Metallica. Toen ging het mij vooral om de drums Tegenwoordig luister ik veel technischer. Dan hoor ik allerlei dingen die beter zouden kunnen.” Lachend vertelt hij er achteraan dan zijn vriendin er soms gek van wordt omdat hij bijna niet ‘normaal’ naar een cd kan luisteren. “Als je niet afgeleid wordt door hoe het klinkt, dan is een cd goed gemixt. Het perfect overbrengen van wat de emotie in de muziek doet, dat is een vak.”
Drummen
Wie in de mixstudio in Oostburg de cd-kast doorkijkt ziet alleen bands die invloed hebben gehad op de stijl van de eigenaar. Dream Theater, Slipknot, Tool, Lamb Of God en Textures. Zeker de eerste band heeft een speciaal plekje. Voormalig Dream Theaterdrummer Mike Portnoy is misschien wel het meest belangrijk geweest voor het spel van Quaars. “Na Metallica ontdekte ik snel Dream Theater. In die muziek staat de drum altijd lekker hard, dus hoor je alle details, dat vind ik te gek. Ik ben er groot fan van geweest.”
Drummen in een band als Spoil Engine betekend veel en hard slaan, waardoor er ook wel eens iets sneuveld. Een gebroken cimbaal in de hoek van de kamer is het stille bewijs van een avond rocken. Maar een echte professional laat zich sponoren, zo ook de drummer van Spoil Engine. “Via Stef Broks van Textures heb ik een sponsordeal bemachtigd bij Tama drums. Wat inhoud dat ik korting krijg op hun producten. Daarnaast heb ik deals bij Meinl Cymbals, Balbex en Evans Drumheads voor bekkens, stokken en drumvellen. Ik moet er dus nog altijd voor betalen, maar het scheelt heel wat.”
De naam Matthijs Quaars is dus ook onder collega drummers bekend. Zijn adresboek raakt steeds voller en slagwerkers waar hij eerst tegenop keek kijken nu vol bewondering naar hem. Fans willen gesigneerde drumstokken en het vakblad Slagwerkkrant besteedde ook al aandacht aan hem, toch is alleen drummen niet de toekomst. Door de jaren heen is hij er ook achter gekomen dat zijn hart groot is voor muziek in het algemeen. Met alleen drummen, wil hij de kost niet verdienen. Een combinatie van slagwerk, opnemen, producen, mixen en gewoon met muziek bezig zijn, lijkt hem wel wat. Leven van de muziek op verschillende vlakken. Dat is zijn doel, zijn grote droom.
Meer Spoil Engine: https://www.facebook.com/spoilengine/
Meer Matthijs Quaars Audio: https://www.facebook.com/MatthijsQuaarsAudio/