Na de shows in kleine cafés is het optreden van Rijnbaart in de Ping Pong Club een verademing. De achteraf gelegen speel- en drinkhal in de Tweede Daalsebuurt trekt donderdag veel publiek dat er nog nooit is geweest en elkaar op het industrieterrein behulpzaam de weg wijst. Achterin de hal komt de vijfkoppige band op. Het lukt hen om tijdens een optreden van een halfuur voor zowel het oor als het oog een explosie van creativiteit te manifesteren. Ieder bandlid doet meer dan z’n instrument goed spelen. Ze experimenteren allemaal met sounds, waardoor het geheel boven de dertien in een dozijn bandjes uitstijgt. De zanger heeft een effectenpaneel met onder meer vuurwerkgeluiden. De drummer slaat op zijn beurt soms met de zachte kant en dan weer met de harde kant van zijn stokken. Ook opmerkelijk is het etalagebeen dat dienst doet als bekkenstandaard.
De songs zitten goed in elkaar en zijn knap gearrangeerd. Ze hinten naar Eefje de Visser en Figgie, maar de rapinvloeden zijn ook vet aangezet. Vooral de autotune op de zang is een duidelijke stijlkeuze. Ook de Utrechtse Vic Willems, wiens plaat geproduceerd is door de zanger Rijnbaart, speelt een nummertje mee. Dit optreden was veel te kort. Rijnbaart is een band om in de gaten te houden. (StHdL)
Wat een bizar mooie liedjes maakt de Sloveense Hana Fatur. Na in Nederland gestudeerd te hebben is ze hier blijven hangen, en gelukkig. Haar dromerige pianoliedjes zijn om in te verdwalen. In de lobby van het Moxy Hotel staat het publiek dan ook gebiologeerd naar haar te luisteren; sommigen zitten op de grond. Buiten fietsen mensen langs en binnen lopen verdwaasde hotelgasten door het publiek heen, maar dat maakt niet uit: Fatur houdt de aandacht moeiteloos vast. Om dit microfoonstandaard hangen gekleurde lichtjes. En haar synthesizer is beplakt met glow in the dark sterren. Dat laatste isongetwijfeld een verwijzing naar haar eerste single Sattelite, een prachtig nummer over eenzaamheid in het universum.
Je kunt niet anders dan wegdromen bij haar melodieën, waardoor je bijna vergeet dat Fatur ook gewoon ontzettend mooi piano speelt. Gitarist Jim voegt op precies de goede momenten nog meer gelaagdheid toe en het is indrukwekkend hoe ze met twee instrumenten zulke complete liedjes neerzetten. Tijdens de set laat ze een boekje rondgaan waarin mensen iets op kunnen schrijven, als een herinnering voor haar. Ze eindigt met het net zo prachtige ‘Nocturnal’, over de lange nacht met insomnia. Totaal in vervoering loopt de lobby weer leeg, de nacht in. (IB)