Na lang verblijf in haar Utrechtse kelder annex studio, kwam Charlotte Wessels vorige week met The Obsession, een zeer persoonlijke plaat met een universele boodschap over omgaan met angst. Vrijdag 4 oktober is de albumpresentatie in een uitverkochte Pandora.

Charlotte Wessels kun je kennen als voormalig frontvrouw van de symfonische metalband Delain, maar de laatste jaren vooral als productieve, zelfstandig werkende, eigenzinnige songsmid. Maandelijks brengt ze vanuit haar studiokelder een nieuw nummer uit via het platform Patreon. Een selectie van deze nummers vond een weg naar haar twee albums, Tales from Six Feet Under en Tales from Six Feet Under Vol. II.

Het zijn twee fraaie, klein opgezette, soms haast intieme platen. Het blijkt een stevig fundament voor een groots vervolg. The Obsession is dat vervolg. Muzikaal rijk en gelaagd, vol steengoede riffs, krachtige zang, met barokke arrangementen en een subtiele productie. Het is ook een album met een boodschap. Je zou het zelfs een conceptalbum kunnen noemen. Vrijdag 4 oktober is de (stijf uitverkochte) presentatie in Pandora, in TivoliVredenburg. Goede aanleiding voor een gesprek met Wessels in de eigen studio.

Toen begreep ik dat al deze nummers gaan over angst, over obsessieve gedachten, of over de manier om daar mee om te gaan.

Charlotte Wessels

Je hebt een prachtige plaat gemaakt. De uitgekiende opbouw valt op. Het klinkt haast als een conceptalbum. Wat verbindt de nummers op dit album?

"Ik heb geloof ik nog nooit aan een plaat gewerkt waarbij het zo bewust niet als conceptplaat was bedoeld, maar wat toch helemaal bij elkaar komt. De plaat gaat als geheel over angst. 'The Crying Room' is voor mij een heel kernachtige track, over de angst om te falen. Op het einde zitten de nummers die er dan toch een hoopvol einde aan geven. 'Vigor and Valor' gaat heel erg over moed verzamelen. 'Soft Revolution' gaat over dingen doen terwijl je eigenlijk bang bent. Voor mij zit de instrumentale track 'Breathe' (een referentie naar ‘a minute to breathe' uit 'The Crying Room') daar dan logisch tussen, als het moment van hoop, dat je de dingen gaat doen.

Het is dus - onbedoeld - inderdaad een soort conceptalbum geworden. Toen ik een beeld had van welke nummers die op de plaat zouden komen, gaf ik mezelf de taak om van elk nummer in één zin op te schrijven waar het over gaat. Toen begreep ik dat al deze nummers gaan over angst, over obsessieve gedachten, of over de manier om daar mee om te gaan." 

Wat is dan jouw persoonlijke connectie met dat thema?’

"Ik schrijf dit vanuit mezelf, maar angst is natuurlijk een heel universeel thema. Ik heb de plaat The Obsession genoemd, omdat ik OCD de compulsieve obsessies ken, en dan vooral het obsessieve. Vaak zie je in culturele representaties van OCD het compulsieve, bijvoorbeeld altijd drie keer aankloppen of altijd binnen de lijntjes moeten lopen omdat het anders mis gaat of iets dergelijks. De obsessieve kant zit veel meer in de gedachten en dat is bij mij sterker. 

Het begint dus heel persoonlijk. Is dat niet ook heel spannend? Je geeft toch veel van jezelf bloot in je teksten.

"Er zijn dagen dat het heel makkelijk is om daarover te vertellen, alsof het over iemand anders gaat. Op andere dagen krijg je er wel allemaal gevoelens en emoties bij. In de tijd dat ik er zelf last van had vond ik het heel lastig dat het zo'n taboe was, dat mensen het er niet over hadden. Daarom spreek ik er nu heel bewust over. Als ik van mensen berichten krijg als 'dit deed me iets', dan merk ik dat het mij ook helpt.

In de eerste fase van het schrijven ben ik helemaal niet bezig met publiek, maar eerder met 'dit moet er uit'. Ik begin bij het idee: ‘Wat zou ik nu willen horen om me beter te voelen’? En dat ga ik dan maken. In de fase daarna komen dan de vragen: wil ik dit laten horen? Ga ik ook vertellen waar het over gaat?

Ik heb wel de regel: iemand die zich ook net zo voelt en dit hoort, moet zich na het luisteren van mijn muziek beter voelen, of zich in elk geval minder alleen in voelen. Maar als ik denk dat ze zich er slechter door voelen, omdat het te cryptisch of te hyperpersoonlijk is, dan heeft het voor mij geen zin om het uit te brengen."

Als ik van mensen berichten krijg als 'dit deed me iets', dan merk ik dat het mij ook helpt.

Charlotte Wessels

Ik luister naar The Obsession als je eerste échte album, na de Six Feet Under platen. Vertel eens over de route hier naar toe.

"Ik verlangde naar een plek om liedjes te hebben die helemaal niks met Delain te maken hebben, ook al toen ik nog in de band speelde. Daarom begon ik in mei 2020 op Patreon, met als doel om elke maand een liedje uit te geven. Ik had eerder nooit wat met productie gedaan, maar hier ben ik lekker mee gaan experimenteren. Eerst nog alleen met midi keyboard en microfoon en een paar plug-ins. 

Een selectie van die nummers kwam terecht op de Tales from Six Feet Under-platen. Maar de nummers op die platen zijn niet geschreven met het idee: ik ben een plaat aan het maken. Het was lekker spontaan, solo in de studio met muziek experimenteren.

Tegelijkertijd had ik ook wel wensen die niet goed binnen dat kader pasten. Alles was digitaal, het had ook eigenlijk geen tijd om verder te ontwikkelen dan wat ik in die maand kon doen. Zo ontstond het verlangen om een plaat te maken waar meer tijd en aandacht in zit, die niet helemaal digitaal is, waarbij ik weer kon samenwerken met muzikanten, met échte instrumenten."

(tekst gaat verder onder de foto)

Charlotte Wessels en band

Je werkte met muzikanten die je al goed kende en waarvan je weet wat je kan verwachten. Is dat makkelijker?

"Ja, dat scheelt wel. Met Timo [Somers, gitaar], Otto [Schimmelpenninck van der Oije, bas] en Joey [Marin de Boer, drums] heb ik natuurlijk heel lang in Delain gezeten. Daar heb ik een lange geschiedenis mee. Sophia [Vernikov, piano en Hammond] kwam later bij de band, twee jaar geleden voor de livesets voor de Tales. Dus zij kent ons inmiddels ook goed.

Vikram Shankar deed aanvullende key- en orkestarrangementen. Die waren aanvankelijk bedoeld voor een song of twee, maar toen ik het eerste nummer van hem terugkreeg, sloeg ik er steil van achterover. Hij kwam echt met hele vette dingen, van analoge synths en subtiele bliepjes tot enorme orkestraties. Precies wat het nummer nodig had. Aanvankelijk stuurde ik nog hele instructies mee, later alleen nog 'doe je ding'. Het werkte geweldig."

Is Charlotte Wessels daarmee nu dan ook een band geworden?

"Ik geef het nu uit onder eigen naam en dat voelt vooralsnog logisch omdat ik de liedjes schrijf, de lijn uitzet en de verantwoordelijkheid draag. Maar het is geen willekeurige band waar ik mee werk, het zijn geen ingehuurde studiomuzikanten. Ze hebben muzikaal een hele hoop aan het album toegevoegd.

Ik heb wel The Obsession als albumtitel heel bewust gekozen. Wie weet noemen we onszelf ooit Charlotte & The Obsession. Al is het maar om ook aan te geven dat de band heel specifiek is en ook de credits krijgt die passen bij alles wat ze in de plaat hebben gestopt. Ze zijn allemaal heel betrokken geweest."

En nu dus met deze band op tour! Wat zijn de plannen?

"Vrijdag de uitverkochte presentatie in Tivoli! Dan vanaf november op Europese tour. Ik ben vijf jaar niet op tour geweest. We gaan een maand op pad, samen met de geweldige Deense band Vola. Nu is het vooral nog hard oefenen, de stem trainen. En intussen lekker door met nummers voor Patreon. Nummer 55 komt eraan!"

Wessels speelt na de officiële tour, op 28 november in een package met Vola in De Effenaar en op 21 februari 2025 speelt ze een headline show in Bibelot in Dordrecht.