The Village Coffee and Music bestaat 12,5 jaar, een jubileum dat gevierd moet worden. Zo dachten ook Angelo van de Weerd en Lennaert Meijboom, die in 2011 de inmiddels onmisbare koffiezaak aan (onder andere) de Voorstraat oprichtten. Ze zetten samen met hun team The Village Fest op poten, dat aankomende zaterdag plaatsvindt op het terrein van hun branderij in Zuilen. Precies op de plek waar het zaterdag allemaal gaat gebeuren leggen we Lennaert, hoe kan het ook anders, een echte koffiekaart voor. Hij mag per categorie telkens maar één vraag kiezen. Dat keuzeproces blijkt af en toe wat pijnlijk, maar de trots is onmiskenbaar aanwezig. Hij vertelt over het aankomende festival, wat muziek en koffie nou helemaal met elkaar te maken hebben en geeft tenslotte antwoord op de meest prangende vraag in koffiedrinkend Utrecht: Moet je cool zijn om bij The Village te werken?
Waar liever op de koffie dan bij de branderij van The Village? Ter ere van hun 12,5-jarig jubileum en het aankomende The Village Fest, gingen we langs voor een gesprek.
Filter of espresso: espresso
Is The Village in de afgelopen 12,5 jaar geworden wat je voor ogen had toen je begon?
“Haha, of het geworden is wat we voor ogen hadden. Nee, ik denk niet dat we dit voor ogen hadden toen we begonnen. Natuurlijk zijn we wel echt met een idee voor The Village begonnen. Maar uiteindelijk is het veel meer geworden dan we toen dachten.
Het stukje ‘music’ in The Village Coffee and Music is geboren uit het feit dat we een koffiebar wilden hebben die rauw was en waar we onze eigen muziek konden draaien. In de tijd dat we begonnen met het idee, begin jaren 2000, was er eigenlijk niet echt een horecazaak waar we ons thuis voelden. Nergens draaiden ze muziek die wij cool vonden, laten we zeggen ‘bandmuziek’. Achtergrondmuziek, dat was de standaard. Bovendien wilden we graag samenwerken met podia in Utrecht, zodat we instore shows konden organiseren. Dat is in de eerste jaren beter uitgepakt dan we dachten. Alle podia in Utrecht vonden het heel cool en wilden wel graag een steentje bijdragen aan ons idee. De samenwerking met EKKO is natuurlijk veel groter geworden dan we dachten. Maar ook met Tivoli, De Helling, dB’s en ACU. Daar organiseren we ook regelmatig shows. Sinds Covid is dat minder, maar daarvoor eigenlijk heel veel. Wat dat betreft is het veel grootser geworden dan we dachten. Eigenlijk heeft alles in Utrecht ons veel meer gebracht dan we van tevoren dachten.”
Dus jullie begonnen met een kleiner beeld dan waar het tot is uitgegroeid de afgelopen jaren?
"Ja, en veel vetter. Zoals dat we ook samen kunnen werken met tatoeëerders wereldwijd. Dat heeft zich de afgelopen zes, zeven jaar ontwikkeld. Ook dat is veel grootser geworden dan we dachten."
Land van herkomst: Colombia
Wat is de aantrekkingskracht van The Village op Utrechtse artiesten, zowel in het team als daarbuiten?
"Ik denk dat die aantrekkingskracht van The Village zit in dat we toch best eigenwijs zijn. We draaien onze eigen muziek, dat is al de basis. Het zijn echte bands, we draaien geen achtergrondmuziek.
Het mooiste wat er is, is mensen kunnen ontvangen. Het kunnen bieden van een ervaring in combinatie met de artworks aan de muren, de kwaliteitsproducten die we schenken en gezelligheid. Voor iedereen die voor The Village werkt is er niks leuker dan mensen ontvangen en ze een leuke tijd bieden. Om samen echt een gezellige sfeer neer te zetten. Omdat koffie maken gewoon het coolste is dat er is. En heel lekker."
Zou dat dan kunnen zijn waarom artiesten zich extra welkom voelen bij jullie?
"Uiteindelijk is het, denk ik, de open sfeer. Samen met de liefde die we hebben voor het product en de mensen die komen. We zijn altijd heel dankbaar als mensen kiezen voor The Village. Het feit dat ze daar hun tijd willen besteden met ons en wij ze kunnen ontvangen. Dat is super cool."
En helpt de eigenwijsheid daarin?
"De alternatieve sfeer helpt mee, en ook dat we ons eigen pad kiezen. We zijn altijd minder in de mainstream meegegaan. Daarnaast zijn we natuurlijk opgegroeid in de tijd van punk en hardcore. Daar komen Angelo en ik vandaan. Dus daar zit die mentaliteit van Do It Yourself en liefde voor alles en iedereen."
Processing method: natural
Wat was jullie leidraad in de samenstelling van het programma?
Vanaf hier wordt Lennaert steeds bedrevener in het combineren van zoveel mogelijk vragen. Maar, ook dat mag. Voor deze keer.
"De leidraad van het programma, de Natural-vraag. Die is voortgekomen uit de familie- en vriendengroep van The Village. Mensen van wie we houden en die ook heel enthousiast zijn over ons. Mensen die ons een warm hart toedragen, die vragen we altijd het eerst. Dit festival organiseren we eigenlijk ook vanuit The Village intern, het zijn mensen die dicht bij ons staan. De bezoekers die komen bestaan ook uit familie, vrienden, en mensen die veel bij ons langskomen en iets willen meemaken. Het programma is vooral samengesteld vanuit de liefde voor The Village."
Het festival is natuurlijk ook voor jullie.
"Precies, en het terrein hoort daarbij. Waar we nu zitten, onze branderij, is eigenlijk niet publiekelijk toegankelijk. Het is een productieruimte. Maar we houden wel van dit terrein. Onze buren hier zijn ook fenomenaal. Het organiseren van zo’n festival, dat is super cool om voor je eigen deur te mogen doen."
Voelt dit als een plek waar het allemaal begonnen is?
"Nee, dat is wel echt de Voorstraat. We zijn natuurlijk twee keer verhuisd met de branderij, dit is de derde locatie. Maar dit is wel de locatie waar we écht kunnen doen wat we willen, dat hadden we bij de vorige twee locaties niet echt."
"Angelo en ik bezochten in 2005 de New Yorkse wijk Greenwich Village. Veel van de alternatieve punk en hardcore scene had zich daar gevestigd. Rechts van de wijk ligt de Lower East Side. Daar lag destijds de CBGB, een bekende muziekclub in New York, de afkorting staat voor Country, Bluegrass, Blues. Er traden veel punk- en rockbands op, zoek maar op op Wikipedia. Daar zijn we toen heen geweest, CBGB. De laatste maanden dat ze open waren was dat. Toen hebben we besloten dat we de zaak naar Greenwich Village wilden vernoemen. Dat was de belangrijkste reden.
Daarnaast is Utrecht natuurlijk het dorp van de vier grote steden in Nederland. Utrecht: de Village van Nederland. Ook wilden we een soort verzameling zijn van allerlei soorten winkeltjes in de zaak. Koffie, muziek, merchandise. Een soort dorpje aan diensten."
Zetmethode: moccamaster
Wat voor laag voegen illustraties en tattoos toe aan The Village? Zowel in het interieur als in het team?
"Tja, die Moccamaster vraag. Van jongs af aan zijn Angelo en ik gefascineerd door hoe tatoeëerders het toch elke keer voor elkaar krijgen. Zij zijn zulke productieve kunstenaars en zij maken zulke mooie afbeeldingen op het moeilijkste canvas dat er is: iemands huid. Als je dat mag dragen, dat is super bijzonder. Dat mensen dat kunnen maken op zo’n hoog niveau tegenwoordig. Het blijft me altijd verbazen hoe knap en vet het is je lichaam te kunnen versieren met super vette kunst. Het is natuurlijk een visueel aspect, dat voegt het toe aan The Village. Je kan er van alles mee uitdragen. Of je iets nu gewoon een cool plaatje vindt, of dat je een levensgebeurtenis wilt vereeuwigen op de muur of op je huid, dat blijft zoiets bijzonders. Daarbij: tatoeëren is vakmanschap. Daar zit zoveel historie in en liefde vanuit de tatoeëerders. Die geschiedenis is een heel belangrijk aspect voor de tattoo-wereld."
Herken je daarin ook het vakmanschap dat koffie maken is voor jullie? Als gemene deler met koffie en muziek?
"Het mooie is dat die tatoeëerders allemaal net zo Do It Yourself zijn. Die combinatie, dat is de link tussen ons en tatoeëerders. We kunnen alles zelf maken, doen, hebben beiden een hoge productiviteit. Als er iets kapot is aan een espressomachine of een tattoo machine, dan zorgen we er zelf voor dat alles geregeld wordt. Dat is super cool. Die harde werkers mentaliteit, die zit ook bij The Village heel diep. Maar het is ook super vet om je eigen plaatjes te bekijken.
Qua koffie maken of zo, dat is allemaal niet zo rocket science. Niet om het naar beneden te halen, maar iedereen heeft nou eenmaal een eigen favoriete koffie en hoe dat gemaakt wordt. Wij maken koffie en dat vinden we fucking cool om te doen. We proberen dat altijd op het hoogste niveau, maar we hoeven er niet heel moeilijk over te doen. Het leukste blijft natuurlijk gewoon mensen ontvangen."
Het gaat veel verder dan alleen die koffie.
"Ja, sowieso. Dat komt ook omdat we uit die punk en hardcore komen. Alle bands en artiesten waar we vroeger naar keken, waren helemaal onder getatoeëerd. Dus ja, al heel vroeg wisten Angelo en ik dat we heel veel tattoos gingen nemen."
Met of zonder melk: haver
Zou je de cultuur in het team als hecht beschouwen? Hoe komt dat?
"Wat betreft koffie is het geen melk. Er is een uitspraak, ik weet niet uit welke regio die komt. We zijn opgegroeid in een dorp, eigenlijk officieel een stad, Wijk bij Duurstede. Wat ik daar altijd te horen kreeg vroeger, als je vroeg: “Mag ik wat melk in de koffie?”, dan was het: “Hoezo, lust je geen koffie?”
Daaruit is natuurlijk ook dat ontwerp gekomen van Raymond Teitsma. Want die skull, die hier ook op de muur zit, die heeft Raymond Teitsma gemaakt. Gewoon, zwart. Black as Death. Dat zit natuurlijk ook in punk en hardcore, zoveel skulls altijd.
Het team, ja, het team is heel hecht bij The Village. Dat is niet omdat het allemaal coole mensen zijn, maar omdat iedereen gewoon liefde heeft voor The Village en voor het werk. Van buitenaf is het misschien best moeilijk te begrijpen wat we allemaal doen. Maar met alles wat we organiseren en waar we heen gaan, is het een enorme georganiseerde chaos. Het is als een soort beest dat doorgaat, kronkelt en beweegt in allerlei verschillende subculturen. Als je daar liefde voor hebt, en voor je medemens, want dat is het allerbelangrijkste, dan hoef je niet cool te zijn. Maar wel lief."
Te zien: The Village Fest, zaterdag 30 september 2023 @ De Branderij op de Nijverheidskade