De legendarische geboorte van Loose Ends is moeilijk te overtreffen. Op een absurd tropische zondag in 2019 verzamelden twintig van de spannendste gitaarbands zich op de NDSM-werf in Amsterdam, waaronder een pre-heldenstatus Fontaines D.C en een pasgeboren Personal Trainer. De zon brandde constant op je harses, het lauwe bier was (nauwelijks) je enige verfrissing, de kolkende moshpits waren onmogelijk te ontvluchten en de stof kwam uit je neus. Toch was het prachtig.
Gitaarfanaten hebben jaren gesmacht naar een Loose Ends-comeback. Afgelopen weekend was het dan zover: in samenwerking met het Utrechtse poppodium TivoliVredenburg vond de tweede editie plaats. Voor €32 (da’s maar €2,46 per band!) zag je dertien ijzersterke gitaaracts op het experimentele stadsplein van Utrecht, Beton-T. Dit ongebruikte gebied (een enorme betonnen plaat van 3600 m2) is tijdelijk omgetoverd tot een verzamelplek voor allerlei culturele uitspattingen. Perfect voor de onstuimige capriolen van Loose Ends.
De maximumcapaciteit van het festival is van 5.000 bezoekers naar 2.000 afgeslankt. Dat zorgt voor een wat intieme editie. De programmeurs focusten zich dit jaar dan ook meer op de onderkant van het affiche. Daar zit nog genoeg sensatie tussen: iedereen zit te popelen om de brute moshpits van Deadletter en Tramhaus in te duiken en wil natúúrlijk een blik werpen op het New Yorkse punkcollectief Cumgirl8. Op slechts twee podia (Frontside niet overdekt en Backside wel) wisselen de bands elkaar af van 13.30 tot 22:30 uur.