Het was tijd voor een uitstapje voor Vriendjes & Vriendinnetjes (V&V), een organisatie die haar oorsprong in Amsterdam vindt. Op 25 juni werden zowel vaste als nieuwe feestgangers namelijk verwelkomd in club BASIS aan de Oudegracht in Utrecht. BASIS hing dan ook, iets opvallender dan normaal, de Queervlag uit, en maakte er een heerlijk schoolreisje van. Bezoekers werden alleen niet thuisgebracht.

Wie voor een avondje ‘queer-rave-underground-techno’ in de weer is, kon zich die zaterdagnacht begeven naar de werfkelder van house- en techno club BASIS aan de Oudegracht. “Maar wel met een speels randje”, zegt dj Jelle Tromp. Hij mag de avond openen, zoals hij al vele malen deed tijdens de uitgelaten nachten van V&V. En dan is het ook nog eens een thuiswedstrijd in Utrecht.

Storm
Hoewel het regenachtige weer omstreeks 0.00 uur niet erg uitnodigt om de deur uit te gaan, lijkt dat de bezoekers van het uitverkochte feest niet tegen te houden. Of ze nou vanuit Amsterdam moeten afreizen, of gewoon uit de buurt komen. 

‘Goede outfit!’, galmt het door de wandelgangen van de club. Er hangt een veilige sfeer. Dan gooit Maryline K er een ruige plaat op. Oordopjes worden snel in oren geschoven, drankjes snel gehaald. Deze drop mogen we niet missen. Zelfs vanaf de rij voor de toiletten – die zo ver reikt als de voormalige rookruimte – wordt meegedanst. Ondertussen geeft een bezoeker die zichzelf versierd heeft met glow-in-the-dark sticks de crowd, vanuit voorin in de zaal, dansaanwijzingen. Alsof hij als verkeersleider bij een grote wegversperring optreedt. Links, rechts, links, op de maat. Snollebollekes would be proud. 

 

Wanneer Dion Visser zijn energieke set begint, is Gerwin van Vliegen ook in de club te vinden. Vanwege de eerste nacht van deze nieuwe samenwerking tussen BASIS en V&V besluit de eigenaar van de Utrechtse club even langs te gaan. “Speciaal op zo’n nieuwe nacht vind ik het leuk om te kijken of het een beetje loopt. En het lijkt er wel op, we zijn uitverkocht en er staan al een paar honderd man binnen”, vertelt hij. Het is niet altijd makkelijk om een nieuw concept in een andere stad op te pakken. “Een van de knelpunten waar wij tegenaan lopen als club is het deurbeleid. In Amsterdam is dat veel gebruikelijker, of andere grote steden, maar in Utrecht zijn mensen dat nog niet gewend. Dan is het voor hen best wel raar als wij ze ineens ‘nee’ verkopen.” Toch lijkt dat deurbeleid geen punt voor bezoekers. Voor de ingang staat men te dringen als koeien die weer de wei in mogen. En dat doen ze door weer en wind.

‘Van de regen in de rave’
De oorsprong van V&V ligt in 2017, toen oprichters Sally en Jasper besloten hun krachten te bundelen. “Sally bracht de krachten van verschillende vrienden samen in de organisatie van V&V. Vervolgens nodigden we allemaal onze vriendenkringen uit en dat bleek een goede combinatie”,  vertelt Jasper. “We zijn heel benieuwd of ons concept ook in Utrecht zal aanslaan. Er staan vanavond zelfs mensen bij van het eerste uur, maar er is ook heel veel nieuw publiek”, zegt Jasper enthousiast. Dat social safety erg hoog op de agenda staat bij de organisatie is duidelijk. “Iedereen is hier welkom, zolang je maar open-minded bent.” Een klein beetje angst was er wel bij Sally, die niet zeker wist of het concept in Utrecht zou aanslaan. “Ik heb wel een aantal keren getwijfeld. Utrecht heeft nog geen echte rave of queer scene. Maar als ik nu om me heen kijk, denk ik dat we een goede keuze hebben gemaakt. Volgens mij werkt het”, vertelt hij. “Er staat toch een hele rij, zelfs in de regen. Van de regen in de rave”, voegt Jasper toe. 

Terwijl Tromp over zijn passie voor muziek vertelt, draait Dion Visser een levendig setje. Er wordt enigszins afwisselend gedraaid, met hier en daar wat hard dance of hard trance en af en toe een commercieel deuntje. Maar elke plaat ligt recht, en dat ziet Jelle Tromp ook. “Goed kunnen draaien is alsof een blinde een scheve moet leren recht lopen”, zegt hij. Visser draait lekker. Een beetje alsof er de hele tijd een plaat van Stef Mendesidis in afwachting is om als volgende gedraaid te worden. Een groepje dat zich voorin de zaal bevindt is wild aan het dansen. Grote waaiers moeten het zweet bedwingen. “Waarom staat er hier geen airco aan?”, vraagt iemand gefrustreerd. Zijn buurman kijkt hem boos aan. “Je bent op een rave gast.” Diezelfde jongen draait daarna hard rondjes op de beat, alsof hij een half stripje ritalin heeft genomen en rondjes draait op de slipmat van een levensgrote SL1200 draaitafel.

Na Visser opent Vall Du Son de dansvloer met harde breakbeat. De muziek gaat door op andere voet. Dan een melodieuze plaat, dan wat acid dat hard door de speakers sijpelt. Daarbij gaan de shirts en bloesjes uit, maar de tuigjes, harnassen en riemen blijven aan. Er worden angstig harde platen gedraaid, zoals Dick Dale & The Del Tones 'Misirlou' (VALL DU SON HYBRID BOOTLEG). Tot op het einde staat de zaal tot de nok toe vol: niemand voelt enige drang om naar huis te gaan. Als een van de afsluiters wordt er emotioneel geschut ingezet. Met 'Tramontane' van Boxplot gooit Vall Du Son er een Drum and Bass sausje overheen, een plaatje dat voor hem een emotionele throwback is naar een feest dat hij ooit bezocht. En zo is de cirkel weer rond. Van de dansvloer, naar de booth, en weer terug.

Geweest: Vriendjes & Vriendinnetjes, zaterdag 25 juni 2022 @ Club Basis