Utrechtse muziekliefhebbers kennen misschien het online radiostation Stranded FM, maar Utrecht heeft nóg een organisatie die muziek uitzendt: Birdcage Radio. Birdcage is echter meer dan alleen een Twitch-kanaal waar muziek uitvloeit. Sinds oktober 2021 heeft het dj- en kunstenaarscollectief een plekje in Vechtclub Kanaleneiland. Daar hebben ze 170m2 met boven de dj-booth en een zithoekje, en beneden een kunstatelier, oefenruimte voor bands en vier opnamestudio’s. Door de gietende regen gingen we langs voor een kopje koffie met Nicolas van Dedem en Rochelle Dietz, de oprichters van Birdcage Radio die er fulltime mee bezig zijn.

Vertel, hoe is Birdcage Radio ontstaan?
Rochelle: “Dat is nu ongeveer vier jaar geleden. Nicolas en ik zijn samen en we zaten al in een community met heel veel mensen die draaiden of andere creatieve dingen deden. Van daaruit zijn we begonnen met het maken van podcasts van dj-sets die we wekelijks op onze Soundcloud-pagina postten, waarna we al gauw evenementen gingen organiseren. Die stap was voor ons een no brainer.”

Nicolas: “Het viel ons op dat hier voor een stad als Utrecht in verhouding enorm veel dj-talent is, maar de meeste namen zie je niet terug op de affiches van podia. We vonden dat we een eigen evenement moesten houden met de mensen die je niet ziet.”

Rochelle: “Laten zien dat het anders kan, dat je niet altijd alle namen op de poster hoeft te kennen. Zo hebben we dus een paar losse podia gehost en kleine evenementen gedaan en twee jaar terug hadden we ons derde grote evenement: een avond in het Filmcafé in april 2020. Dat ging dus mooi niet door vanwege corona. Toen dachten we: ‘we heten al Birdcage Radio, laten we ons eens naar onze naam gaan gedragen en een radiostation beginnen.’ Dat begon thuis in onze woonkamer en nu zijn we verhuisd naar Vechtclub Kanaleneiland. Elke creatieveling die een goed idee heeft, mag hier bij ons binnenwandelen. Stel dat iemand graag iets wil doen, dan zeggen we eerst ‘ja’ en gaan we kijken hoe we dat kunnen realiseren.”

Nicolas: “Die grote gele knuffel met vier meter lange armen is bijvoorbeeld gemaakt door een communitymember. Ze had een koortsachtige droom over een monster en de volgende ochtend zei ze: ‘Ik wil dit maken. Is dit mogelijk en zo ja, hoe?’ Toen hebben we het budget geregeld en zo kon dit verwezenlijkt worden.”

Rochelle: “Dat is de kracht van Birdcage Radio, dat het niet uitmaakt welke disciplines je hebt.”

“Elke creatieveling die een goed idee heeft, mag hier binnenkomen.”

Nicolas van Dedem

Rochelle Dietz

Hoe hebben jullie dat online radiokanaal zo snel opgezet?
Nicolas: “Die sprong naar online radio ging heel rap. De line-up van ons evenement bij Filmcafé was bevestigd, dus we vonden het zonde om de boel af te zeggen. Samen met twee communityleden die internetspecialisten waren en veel van livestreaming wisten, hebben we het toen snel online opgezet. Dat was een soort online festival met livestreams vanuit de locaties van alle acts.”

Rochelle: “Dat was eigenlijk zo’n mooi startschot dat we vonden dat we hier echt iets mee moesten doen. Vanaf dat punt besloten we dat we wilden proberen om elke dag live te gaan en programma te maken, al is het maar één show op een dag. Dat houden we nu al anderhalf jaar vol.”

Nicolas: “Inmiddels hebben we ons programma ook uitgebreid naar live-acts. Die staan hier voor de dj-booth in een Tiny Desk-achtige setting. Met radio heb je namelijk de mogelijkheid om ‘ja’ te zeggen op alles.”

Het grappige is dat er nu waarschijnlijk mensen zullen zijn die jullie alleen kennen als online radiostation en niet weten dat jullie ook evenementen organiseren.
Rochelle: “Ja, sommige mensen denken dat dat altijd al ons ding was. Afgelopen vrijdag sprak ik bijvoorbeeld iemand die tegen mij zei: ‘Nu kan ik je eindelijk in het echt zien draaien!’ Dat voelde heel surrealistisch, want eigenlijk draaide ik vroeger alleen maar ‘in het echt’. Het komt denk ik ook doordat je bij het uitgaan mensen in het echt ziet. Als wij online radio maken, zie je enkel de chat met gebruikersnamen.”

Nicolas: “Wat dat betreft is de chat wel het hart van de livestream. De dj en kijker zijn daar gelijkgesteld en kunnen er met elkaar communiceren. Zo leer je de kijkers kennen en word je gaandeweg vrienden met ze.”

Rochelle: “Dat begint met een beetje videobellen en vervolgens zeggen ze dat ze bijvoorbeeld binnenkort twee weken in Nederland zijn en willen langskomen. We hebben bezoekers over de vloer gekregen uit verre landen zoals Amerika, Australië of Japan.”

Nicolas: “En omgekeerd komt een van onze dj’s uit Bali. Dankzij de technologie is dat gewoon mogelijk.”

Om nog even terug te gaan, wat is jullie visie als het gaat om een evenement organiseren?
Rochelle: “Er is bij Birdcage Radio een sterke drang naar het organiseren van evenementen, zowel bij ons twee als bij de community. Het begint met het zoeken naar een locatie die ‘ja’ zegt op onze net iets te grote en gekke ideeën. Alle decoratie die we neerzetten is handgemaakt, dus we besteden veel aandacht aan het zoveel mogelijk hergebruiken van oud materiaal. Daarnaast is het zo dat als ik ergens uitga waar je alleen kunt dansen, ik me na een paar uur nog wel eens kan gaan vervelen. Onze voorkeur gaat dus altijd uit naar een plek waar ruimte is voor veel randprogrammering, zoals workshops of een marktkraampje.”

Nicolas: “Die multidisciplinaire instelling is er doordat we naar onze community luisteren en iedereen blijven vragen wat ze willen en doen en vet vinden. Stel dat iemand zijn nieuwe schilderijen graag tentoon wil stellen, dan wordt daar bij het volgende evenement een hoekje voor gemaakt.”

Rochelle: “Flexibiliteit is daarbij belangrijk, ook als het gaat om tijd. Afgelopen oktober hadden we een feest in EKKO terwijl die verplichte eindtijd van middernacht er nog was. Toen hebben we het overdag van twee uur ’s middags tot elf uur ’s avonds neergezet. Dat soort dingen worden niet zo snel goedgekeurd, maar hier kregen we daar alle vrijheid voor.”

(tekst gaat verder onder de foto)

Naast Birdcage Radio runnen jullie ook een platenlabel, Minokawa Records.
Rochelle: “Dat klopt! Ik ben zelf erg verknocht aan downtempo muziek, het spreekt me aan. Ik produceer en draai het zelf als dj en ik merkte dat ik artiesten die ik tof vind graag een plek wilde geven om hun muziek uit te brengen. Daarnaast heeft Nederland nauwelijks muzieklabels voor dit genre. Samen met twee andere dj’s die bij ons wat rustigere muziek draaien hebben we besloten om een fusielabel te beginnen met downtempo en chillout. Twee verschillende genres die toch goed bij elkaar passen. We wilden iets creëren vanuit de behoefte van de stad en nu merken we dat het echt goed aanslaat. Het label is een jaartje oud en mensen vinden het fijn dat hier eindelijk een plek is waar ze hun muziek kwijt kunnen, terwijl ze dat eerst in het buitenland moesten zoeken.”

Nicolas: “Het komt mede door de sterke behoefte die er heerst om thuis rustige muziek te luisteren. Mensen zijn thuis gaan werken en hebben daar hun woonsituatie naar ingericht. Daardoor is de consumptie van rustige luistermuziek populairder geworden. Je hebt ze er vast tussen zitten, maar de meeste mensen zullen tijdens het thuiswerken niet zo snel een industrial technoset opzetten.”

In wat voor proces kom je terecht als je zonder ervaring iets bij jullie wil uitbrengen?
Rochelle: “In feite willen we een 360 graden platform zijn voor artiesten, creatievelingen en de community waarmee we alles kunnen doen. Stel dat iemand inderdaad wil leren draaien, dan kan diegene hier lessen krijgen en vervolgens beter worden door zelf te oefenen. Vervolgens kunnen wij dan de mogelijkheid bieden om diegene een radioshowtje te geven en daarna op een evenement neer te zetten. Drie jaar later staat er dan een volwaardige dj.”

Nicolas: “Als aanvulling hebben we qua produceren getrainde mensen die je met mixen en masteren kunnen helpen. Zelf ben ik gespecialiseerd in muziekmarketing en -management, dus daar kan ik weer bij helpen. Zo kun je een jonge, talentvolle artiest eigenlijk door het hele traject loodsen tot het uitbrengen van muziek en promoten door middel van optredens en touren.”

Rochelle: “Promoten is ook echt belangrijk. Het klinkt heel tof om een boekingsagent te hebben en muziek bij een label te kunnen uitbrengen, maar er is een hele weg daar naartoe. Het mooie is dan dat je artiesten daarmee kunt begeleiden.”

(tekst gaat verder onder de foto)

“Als we met zijn allen samenkomen, kunnen we maatschappelijke thema’s positief bewerkstelligen.”

Mooi is het hoe jullie onder de oppervlakte bezig zijn met minder bekende dingen aan het licht te brengen.
Rochelle: “Ja! Ik hoop juist dat wij de verbinder zullen zijn van Utrecht. Het zou zo fijn zijn als alle losse Utrechtse community’s met elkaar zouden praten en niet alleen onderling in hun eigen bubbel. Ieder collectief kan hier met z’n dj’s, visuele kunstenaars of danschoreografie terecht en dat is juist belangrijk voor zo’n stad als Utrecht. Het is hier klein, dus samenwerken is essentieel. Je moet van elkaars faciliteiten gebruik maken en daar krijg je weer andere dingen voor terug. Als de een hard werkt, zal de ander denken ‘hé, nu moet ik ook aan de bak’. Het stimuleert elkaar. Gisteren hebben we hier de producers meetup over de vloer gehad en nu zie ik voor me dat we deze plek ook kunnen openstellen voor allerlei andere soorten meetups, gewoon om casual te netwerken.”

Nicolas: “En stel, daar is animo voor, dan kunnen we de thema’s veel breder gaan trekken. Een veiligere dansvloer, sex positive clubbing, er zijn zoveel onderwerpen die ik in het Utrechtse nachtleven nog niet zo positief ervaar. Als we met zijn allen samenkomen, is het mogelijk zoiets positief te bewerkstelligen en een steentje bij te dragen.”

Rochelle: “Op het moment dat je zoveel bereik hebt, kun je het voor je zelf gebruiken, maar je kunt het net zo goed inzetten voor iets goeds.”