Poppodium De Helling verduurzaamde de afgelopen twee jaar in hoog tempo. We spreken directeur Arlette de Jong en hoofd techniek & facilitair Edwin Loman over hernieuwbare drankglazen, van het gas af gaan en de verantwoorde riders van de huidige generatie popartiesten.

Poppodium De Helling leek de afgelopen twee jaar af en toe op een bouwput. Hijskranen tilden grote aantallen zonnepanelen naar het dak en binnen werd er van alles overhoop gehaald. Onder het motto ‘niet lullen maar poetsen’ zette De Helling concrete stappen om te verduurzamen: zonnepanelen, maar ook een nieuwe luchtbehandelingsinstallatie en afvalreductie. Wat bracht de organisatie ertoe om zo ingrijpend met duurzaamheid aan de slag te gaan?

Vijf over twaalf
“Deze stappen kwamen niet uit de lucht vallen,” zegt Edwin Loman, hoofd techniek & facilitair. “Er is bij De Helling al lang een intrinsieke drive om te verduurzamen.” Directeur Arlette de Jong vult aan: “We hebben maar één aarde. En we zitten op een vijf-over-twaalfmoment. De vraag is niet wat we willen, we moeten aan de slag. Wij als poppodium dus ook.”

Het gesprek vindt plaats in het kantoorgedeelte van De Helling op de eerste verdieping. Van beneden klinken gedempte geluiden van technici die bezig zijn het podium om te bouwen. Dat was een jaar geleden wel anders. Loman: “Er is flink gebroken, daar zie je nu niets meer van. Maar het was hier af en toe een puinbak, dat geloof je niet.”

 

Edwin Loman

Arlette de Jong

Verantwoorde riders
De verduurzaming van De Helling past in een brede trend binnen de popwereld. Niet alleen bij de organisatoren en andere professionals, ook bij de artiesten zelf. Loman: “Je ziet het bijvoorbeeld aan de riders van de acts. Vroeger stonden er vooral kratjes bier en een daghap op, nu zijn het lokale frisdranken en verantwoorde maaltijden. Een paar jaar geleden informeerden ze bij ons naar de dichtstbijzijnde coffeeshop, nu naar een goede yogastudio.” 

De act die er wat dat betreft bovenuit stak, was Stereo MC’s, vertelt De Jong. “Vorig jaar kwam de band hier een show doen. Toen we vroegen naar hun aankomsttijd op Schiphol, vertelden ze dat ze vanuit het Verenigd Koninkrijk met de trein kwamen. Ze toerden klimaatneutraal. De volgende dag stonden ze hier met rolkoffertjes voor de deur.”

 

Green Stages
De evenementen- en entertainmentsector maakte de afgelopen jaren een grote inhaalslag op het gebied van duurzaamheid. In 2018 sloot De Helling zich aan bij het branche-initiatief Green Stages. De Jong: “In het Convenant Green Stages leggen een groot aantal festivals, theaters en podia, waaronder wij, zichzelf ambitieuze doelstellingen op. En binnenkort gaan we met andere podia in de regio om de tafel om kennis uit te wisselen.”

In 2020 voerde het bureau van Green Stages een nulmeting uit bij De Helling. Met een goede score, vertelt Loman. “Bijvoorbeeld op het gebied van afval en voedselverspilling. Maar er viel ook nog wel wat te verbeteren, bijvoorbeeld op het vlak van energie.”

Pilot ‘Energieneutraal Poppodium’
In diezelfde periode kwam ‘huisbaas’ gemeente Utrecht met de vraag of De Helling mee wilde doen aan de pilot ‘Energieneutraal Poppodium’. De Jong: “Dat sloot heel mooi op elkaar aan. Deze pilot leidde uiteindelijk tot de twee grootste maatregelen: de zonnepanelen op het dak en de nieuwe luchtbehandelingsinstallatie.”

Sinds 2020 bevinden zich 152 zonnepanelen op het platte dak van De Helling. In 2021 waren ze al goed voor 29.000 kg vermeden CO2-uitstoot. Op de bestaande dakbedekking werd ook een 10 cm dikke isolatielaag met een speciale witte coating aangebracht. Loman: “Zonder die coating zou het dak ’s zomers 60 graden Celsius kunnen worden, nu maar 35 graden. Daardoor werken de panelen beter én hoeven we binnen minder te koelen. Dubbele winst.”

Luchtbehandelingsinstallatie
De grootste ingreep was het vervangen van de oude luchtbehandelingsinstallatie. Het gebouw wordt nu verwarmd, gekoeld en geventileerd door een nieuw, intelligent klimaatsysteem dat onder meer gebruikmaakt van restenergie. Voor een poppodium cruciaal vanwege de sterk fluctuerende bezoekersaantallen en -activiteiten, vertelt Loman. “De koeling en luchtverversing in de zaal moeten natuurlijk harder werken als driehonderd mensen bij een DJ uit hun dak gaan dan bij een singer-songwriter voor een zittend publiek. Wat ook fijn is: het systeem zorgt voor een aangenamer binnenklimaat voor bezoekers.”

De temperatuur in het pand wordt sinds deze zomer voor een groot deel gereguleerd door PCM-platen in het plafond. Deze platen slaan warmte op voor later gebruik en zorgen voor een constante temperatuur in de ruimte. “Verder is er een warmtepomp geïnstalleerd. Daardoor konden we afgelopen juli helemaal van het gas af,” zegt De Jong. “Dat voelt erg goed.” Voor de installatie en de warmtepomp moest wel een hele werkkamer op de eerste verdieping worden opgeofferd. Loman opent een deur en toont de forse apparaten en diverse dikke buizen die door de wanden heen gaan.

 

Eten & drinken
De Helling zet ook stappen op het gebied van voedsel en drank. Daarbij gaat het niet alleen om de inkoop maar ook om de restproducten. De Jong: “We werken met verantwoorde leveranciers, in veel gevallen lokaal, en we gebruiken de hernieuwbare glazen van Dutch Cups. En vanaf 1 maart is daar onze samenwerking met De Clique bijgekomen. Zij zorgen ervoor dat eten dat overblijft een goede bestemming krijgt.”

Tussen de oren
De Jong en Loman zijn blij met de stappen die De Helling de afgelopen twee jaar heeft gezet. Binnenkort staat een 1-meting van Green Stages op de planning. Dan moet duidelijk worden hoe groen het podium inmiddels is. Een spannend moment, vinden ze allebei. Maar één doel is sowieso al bereikt, zeggen ze, en dat is misschien wel de belangrijkste: bewustwording. “Bij elk stapje wordt je je iets bewuster, al was het maar met iets kleins als watergebruik,” zegt De Jong, en Loman voegt daaraan toe: “Ik hoor mezelf tegenwoordig vaak tegen de productiejongens roepen: ‘Deur dicht!’ Kennelijk ga je er vanzelf meer op letten. Zo werkt het. Het gaat tussen je oren zitten.”