Poppodium De Helling leek de afgelopen twee jaar af en toe op een bouwput. Hijskranen tilden grote aantallen zonnepanelen naar het dak en binnen werd er van alles overhoop gehaald. Onder het motto ‘niet lullen maar poetsen’ zette De Helling concrete stappen om te verduurzamen: zonnepanelen, maar ook een nieuwe luchtbehandelingsinstallatie en afvalreductie. Wat bracht de organisatie ertoe om zo ingrijpend met duurzaamheid aan de slag te gaan?
Vijf over twaalf
“Deze stappen kwamen niet uit de lucht vallen,” zegt Edwin Loman, hoofd techniek & facilitair. “Er is bij De Helling al lang een intrinsieke drive om te verduurzamen.” Directeur Arlette de Jong vult aan: “We hebben maar één aarde. En we zitten op een vijf-over-twaalfmoment. De vraag is niet wat we willen, we moeten aan de slag. Wij als poppodium dus ook.”
Het gesprek vindt plaats in het kantoorgedeelte van De Helling op de eerste verdieping. Van beneden klinken gedempte geluiden van technici die bezig zijn het podium om te bouwen. Dat was een jaar geleden wel anders. Loman: “Er is flink gebroken, daar zie je nu niets meer van. Maar het was hier af en toe een puinbak, dat geloof je niet.”