Hetzelfde verhaal is inmiddels al honderd keer in verschillende tonen voorgedragen: door het coronavirus gaat er (bijna) niets door en moet er voor alles nog altijd een alternatieve manier worden gevonden. Datzelfde geldt, tragisch en ironisch genoeg, voor de tweede keer op rij voor alle bevrijdingsfestivals. 5 mei blijft 5 mei en daar valt niks aan te schuiven. Bevrijdingsfestival Utrecht liet zich de festiviteiten geen tweede keer ontnemen en pakte dit jaar uit met een 12 uur-durende livestream, afsluitende met Nana Adjoa, Josbros, YĪN YĪN en S10 als muziekprogramma.

Elke minuut live

Hoe zeer je ook je best doet om een festival in een livestream te gieten, exact hetzelfde wordt het nooit. Dat was onder andere te merken in de aanpak van het programma. “Normaal gezien programmeer je voor fysieke podia, waardoor je voor een goede balans in het festival kunt zorgen. Mensen lopen namelijk over het terrein rond en kunnen zo hun eigen route langs de podia maken,” vertelt programmeur Bert Dondorff twee dagen eerder door de telefoon. “In dit geval hebben we maar één ‘podium’ en de sets zijn korter. Mede daardoor zitten we ook veel strakker in de tijd, het programma is tot op de minuut volgeprogrammeerd. Natuurlijk wil je op een festival ook dat alles op tijd begint, maar daar heb je tussendoor genoeg speling met het ombouwen en soundchecken. Nu moet alles gelijk klaar staan. De camera staat constant aan, dus je bent elke minuut in beeld.”

Josbros

Het uitzoeken van het line-upje voor het muziekblok was simpel gezegd een no brainer voor Dondorff. “Drievierde van het programma, YĪN YĪN, Josbros en S10 zouden eigenlijk vorig jaar op de Sena-stage komen spelen. Maar goed, dat ging niet door, dus we hebben ze meegenomen naar dit jaar,” aldus Dondorff. “Nana Adjoa hebben we daaraan toegevoegd, want die heeft het afgelopen jaar veel interessante dingen gedaan. Je wil met programmeren altijd dicht op de actualiteit zitten. Daarnaast is het zeker voor een livestream belangrijk dat het er een beetje aantrekkelijk uitziet om naar te kijken.”

Voor camera’s en schermen

Bij aankomst worden we gelijk naar een éénpersoonsteststraat begeleid, geïmproviseerd met pipe and drape. Nadat de uitslag negatief blijkt, is het haasten om nog iets van Josbros mee te krijgen. Het draaiboek mag dan tot de minuut uitgedacht zijn, maar toch gaat het zo soepel dat het programma een kwartiertje voor loopt. Het laatste coupletje wordt letterlijk door Josbros gedropt wanneer we binnenkomen. “Shoutout naar het Bevrijdingsfestival, blijf positief!” roept de Nieuwegeinse rapper tegen een ogenschijnlijke lege zaal.

YĪN YĪN

In de tijd dat we ons naar beneden verplaatsen, is het interview met Nana Adjoa en S10 al begonnen. In het backstagegebied vinden we, naast een vrijwel verlaten artiestenfoyer, een stuk omloop dat als hoofdregiekamer is ingericht. Op bij elkaar zo’n twaalf computer- en laptopschermen wordt het gesprek, dat momenteel één verdieping boven ons in de Grote Zaal gaande is, in de gaten gehouden. Terwijl S10 met presentatrice Brecht van Hulten over haar mentale gezondheid praat, wordt er achter de twaalf schermen alleen sporadisch gefluisterd. En dat geldt eigenlijk voor alle acts. Alle woorden die vandaag op het podium worden gewisseld, raken vandaag de grijze vloer van de Ronda. In plaats van tweeduizend man staan er nu drie verhoginkjes met camera’s erop. Het geluidspaneel is vandaag uitgebouwd tot een extra groot bureau met daarop drie grote beeldschermen voor zaalregie.

S10

Publiek of geen publiek, YĪN YĪN laat zich er niet door tegenhouden en speelt met evenveel enthousiasme als voor corona. Ondanks dat is de bassist de enige van de zaal die echt danst. Tijdens de inmiddels veel geprezen S10 valt het gemis van livepubliek iets minder op. Sterker nog, de downtempo nummers waarmee ze haar set heeft gevuld, lijken prima in een lege zaal te passen. In deze omgeving krijgt afsluiter ‘Ochtend/Avond’ met het tedere refreintje “Ik wil met jou zijn als de ochtend komt en ook als de avond valt, en alles daarna” het dan toch voor elkaar om ons te raken. Het bescheiden applausje van de crew klinkt pas als we camera’s wegschakelen.

Gezien: Bevrijdingsfestival Utrecht 2021 livestream, 5 mei 2021 @ TivoliVredenburg, Utrecht