Op 3 maart opent in Amersfoort een nieuwe muziekzaak zijn deuren: de Rock-‘n-Roll Store. Eigenaar Camiel de Kruijf combineert hier de verkoop van vintage instrumenten, versterkers en accessoires met zijn gelijknamige productiekantoor. 3voor12 Utrecht zocht hem op om te vragen naar zijn plannen.

Op het moment van ons gesprek, in zijn nieuwe pand in de Krommestraat, is Camiel de Kruijf allerminst zeker of de winkel inderdaad begin maart open kan gaan. Dat hangt van de komende coronapersconferentie af. De Kruijf, die zijn brood vooral verdient als productiemanager op muziekfestivals en shows in grote zalen, lijkt er relaxed onder. “Ik combineer de winkel met mijn productiekantoor,’ vertelt hij, wijzend naar het bureau met twee grote beeldschermen links achterin. "De voorbereidingen van festivals voor de zomer of nazomer zijn al bezig. Er is goede hoop bij organisatoren dat er dan weer wat kan.”

Ingespeeld materiaal
De winkelruimte wordt verder in beslag genomen door een grote hoeveelheid muziekspullen: aan de wand gitaren, in het midden een rijtje versterkers, bij het raam een imposant orgel. In de rechter achterhoek bevindt zich een klein podium met een drumkit erop. Lage kasten bevatten accessoires, uiteenlopend van drumstokken en saxofoonrietjes tot gitaarpedalen en -snaren. “Afgezien van stokken en rietjes is alles hier in principe tweedehands,” vertelt De Kruijf. “Geen heel groot assortiment, maar wel een selectie prima spullen. Vooral vintage. Ingespeeld materiaal dat geleefd heeft, waarmee gerockt is.”

Achter het podium
Het grootste deel van het winkelassortiment komt uit De Kruijfs privécollectie, opgebouwd in de afgelopen tien, twintig jaar. Want hij is wel een verzamelaar. Toch is plaatsgebrek in de eigen woning niet de reden voor de nieuwe onderneming, verzekert hij. Een recente carrièreswitch is dat wel, en ook corona speelt een rol. “Mijn loopbaan begon zo’n twintig jaar geleden als vrijwilliger bij De Kelder. Ik leerde wat er komt kijken bij shows en concerten: ervoor zorgen dat alles voor de acts geregeld is qua techniek en backstage, en dat de deuren op tijd open konden. Als gitarist stond ik ook regelmatig óp podia, maar ik merkte dat ik me áchter het podium lekkerder voelde.”

Het roer omgooien
Van vrijwilliger groeit hij in de jaren daarna uit tot zelfstandig ondernemer, met productieklussen voor Bevrijdingsfestival Utrecht, Nederlands Film Festival en Into the Great Wide Open. In 2013 richt hij samen met Mark van den Ham en Marije van Kapel Het Productiekantoor op. Het bedrijf werkt voor grote festivals als Lowlands, Eurosonic Noorderslag en Le Guess Who? en produceert shows in AFAS Live, Ziggodome en de Johan Cruyff Arena. In 2019 besluit De Kruijf het roer om te gooien en weer voor zichzelf te beginnen. “Het bedrijf liep uitstekend, maar de verantwoordelijkheid voor vier medewerkers voelde op den duur voor mij toch niet goed. Vanaf januari 2020 werkte ik weer voor mezelf als freelance music industry professional. Mijn agenda zat al voor het hele jaar vol. En toen kwam corona. Vrijwel alle festivals en concerten werden afgelast.”

CV Camiel de Kruijf

1981 Geboren in Nijkerk

2003 - 2006 Vrijwilliger De Kelder

2006 - 2008 Eerste betaalde baan in productiewerk

2003 - 2009 Studie Kunst & Economie aan de HKU

2006 verhuizing naar Amersfoort

2008 Start als freelance music industry professional

2013 Mede-oprichter Het Productiekantoor

Sept 2019 Gaat zelfstandig verder als Rock ’n Roll Store

Maart 2021 Opening Rock ’n Roll Store, Krommestraat 73, Amersfoort

Camiel de Kruijf is getrouwd en heeft 2 kinderen.

Camiels favorieten

Hammondorgel
“Deze klassieker onder de orgels heb ik vorig jaar overgenomen van Robin Piso van DeWolff. Het geluid van dit instrument is te horen op 4 of 5 platen van de band, en het ding heeft in zijn tijd bij DeWolff zo’n beetje alle belangrijke clubs en festivals in Europa gezien. Veel meer rock-‘n-roll dan dit wordt het niet.”

Fender Champ
“De Fender Champ, op de markt gebracht in 1948, is een legendarisch gitaarversterkertje. Heel klein, maar als je hem hard zet vervormt hij heel lekker. Neil Young en Keith Richards gebruikten hem ook. Op dit exemplaar heb ik zelf gespeeld.”

Marshall Astoria AST3C
“Een jaar of twee terug ontmoette ik een antiekhandelaar die een volledige inboedel had overgenomen. Er zat ook een gitaarversterker bij, of ik belangstelling had. Het bleek een handgesoldeerde Marshall Astoria, vrijwel onbespeeld. Niet vintage, wel heel mooi. De handelaar wilde ervan af. Echt wat je noemt een lucky shot.”

Crowdmanagement
De Kruijf ging niet stilzitten en kon al snel zijn ervaring met crowd management inzetten. Voor de gemeente Amersfoort maakte hij onder meer een plan om de bezoekersstromen in het stadscentrum na de eerste lockdown in goede banen te leiden. En in juli en augustus stampte hij met twee andere cultureel ondernemers in veertien dagen tijd Het Nieuwe Stadsterras uit de grond, met het door FLUOR georganiseerde openluchtfestival The Porch. “Maar ondertussen zat ik toch voornamelijk op mij werkplek 'tweehoog achter' aan de Stadsring bij grafisch bureau doorendoor ontwerp. Een hele fijne plek, maar min of meer verborgen, onzichtbaar voor de wereld. En ik had tijd om nieuwe plannen uit te broeden. Dat werd dus de Rock ‘n Roll Store.”

Samenwerking
De Kruijf ziet de Rock ’n Roll Store niet alleen als kantoor of winkel, maar in de eerste plaats als een ontmoetingsplaats. Hij koos niet voor niets als locatie voor het historische centrum van Amersfoort, op steenworp afstand van platenzaak Velvet Music. “En ik heb een aantal mensen uit de muziekwereld waarmee ik hier ga samenwerken. Met collega-productieprofessional Hayo den Boeft bijvoorbeeld. En met Sidney Katz. Katz werkte als gitaartechnicus op tournees van Golden Earring en Within Temptation. Hij is beschikbaar voor de Rock ’n Roll Store om het instrument voor jou als gitarist precies goed af te stellen.”

Soulmate
Wie De Kruijf over de winkel hoort praten, merkt meteen zijn liefde voor instrumenten en apparatuur op. Kan hij als verzamelaar wel afstand doen van zijn spullen? “Jazeker. Uiteindelijk zijn het gebruiksvoorwerpen. Het gaat om hoe iets klinkt, hoe iets voelt. Ik zie de Rock ’n Roll Store voor me als een soort ontmoetingsplaats waar een muzikant zijn ‘soulmate’ vindt: het instrument of de versterker die precies bij hem of haar past. Een soort matchmaker.”