Als eerste Nederlandse artiest heeft ‘loopstation leipo’ POSTIE een album als non-fungible token (NFT) gelanceerd. Via deze nieuwe techniek, die draait op de blockchain, biedt POSTIE een gelimiteerde editie van zijn debuutalbum Hey, Jij Daar! aan. Kopers van één van de vijf beschikbare albums krijgen niet alleen alle veertien nummers, maar ook de bijbehorende video’s, twee niet eerder uitgebrachte tracks en een speciaal voor hen te maken song.

Als eerste Nederlandse artiest heeft de Amersfoortse muzikant POSTIE een release als NFT uitgebracht. Zijn debuutalbum ‘Hey, Jij Daar!’ is sinds 13 maart in een een gelimiteerde oplage van vijf exemplaren te koop als non-fungible token (NFT). NFT’s zijn zo hip als cryptocurrency een paar jaar geleden maar het zou zomaar kunnen dat je er nog niet eerder van hebt gehoord. In het kort: NFT’s zijn een vorm van cryptocurrency, net als bijvoorbeeld de Bitcoin, maar bevatten daarnaast ook digitaal werk. Dat kan een afbeelding of een Tweet zijn, maar ook muziek en video’s, zoals in het geval van POSTIE. Het unieke aan de deze blockchain-techniek is dat de koper ook officieel eigenaar van het digitale werk wordt en dat de artiest ook een percentage betaald krijgt als het werk wordt doorverkocht. “Een NFT is eigenlijk een moderne versie van een gelimiteerde vinyl-oplage”, zegt POSTIE er zelf over.

De laatste weken wordt er in de culturele en creatieve sector volop geëxperimenteerd met deze nieuwe technologie, die volgens de NRC “bezit en schaarste terugbrengt naar de muziek”. Kings Of Leon bracht begin maart hun nieuwe album als NFT uit en in diezelfde periode kondigde de Nederlands-Iraanse artiest Sevdaliza een NFT-veiling van ‘Shabrang Collectibles’ aan. Ook zijn er al kunstwerken verkocht. Een digitaal kunstwerk van Beeple bracht meer dan 60 miljoen euro op en een Amerikaans Blockchain-bedrijf heeft een origineel werk van Banksy gekocht, dat verbrandt, en het door hen gedigitaliseerde werk vervolgens als NFT verkocht. Twitter-oprichter Jack Dorsey heeft zijn eerste tweet als een NFT verkocht voor $2,915,835.47. En afgelopen week hebben Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth hebben het originele logo van hun populaire Podcast over Media als NFT te koop aangeboden via Marktplaats. In een recente aflevering van de 3voor12 podcast De Machine wordt stilgestaan bij dit nieuwe fenomeen.

Voor zelfverklaard ‘loopstation leipo’ POSTIE past het uitbrengen van de NFT naadloos bij een aanpak waarin hij experimenteert met nieuwe manieren van muziek maken en vermarkten. Sinds december 2020 brengt de multi-instrumentalist elke zondag nieuwe muziek uit, live gespeeld op zijn loopstation, altijd voor het oog van de camera met teksten die vaak ingaan op een actueel thema (corona, verkiezingen). “Artiesten weten vaak niet wat ze op hun social media moeten posten om hun muziek blijvend te promoten”, licht hij toe. “Ik heb dat hele proces omgedraaid en neem het maken van online content als uitgangspunt. De muziek is vluchtiger, maar past daarmee bij de huidige aandachtsspanne en hang naar nieuwe content.”

Het snel uitbrengen van nieuwe muziek werkt goed voor hem. “Het is voor mij heel prettig om iets te kunnen maken en dat een paar dagen later al meteen te lanceren. Dat zorgt voor een gezonde werkdruk en wekelijkse adrenalinekick; ik kan er meteen een strik omheen doen en weer door met nieuwe ideeën.” Bij deze aanpak past ook een andere omgang met het publiek: “Doordat ik zoveel content maak is het ook makkelijker om fans bij het proces te betrekken. Ik laat mijn Instagram-volgers, die erg trouw en fanatiek zijn, veel inspraak hebben in stijlkeuzes en ideeën. Zo is de albumtitel ‘Hey, Jij Daar!’, bedacht door één van de volgers, en door de rest gekozen als leukste van de 31 opties. Ik hou van dat proces en het intensieve contact.”

Hey, Jij Daar! markeert het einde van ‘Seizoen 1’ en bevat de eerste veertien liedjes die POSTIE uitbracht, allemaal live gespeeld met hulp van een loopstation, een flinke bak autotune en een veel zelfspot. Kopers van de NFT, die gelimiteerd is tot een oplage van vijf, krijgen alle muziek en video’s, twee niet uitgebrachte liedjes en een eigen, op-maat gemaakte video. De NFT is te koop voor 0,025 Ethereum (circa €40). POSTIE heeft inmiddels twee van de vijf NFT-albums verkocht.

Sinds donderdag 18 maart is Hey, Jij Daar! ook op alle streamingdiensten te beluisteren. POSTIE: “Dit album is voor mij een moment om de eerste maanden officieel af te sluiten en enkele kleine veranderingen in het concept door te voeren. Ik ga gewoon in hetzelfde tempo door, we zijn pas net begonnen!” De eerste nummers van Seizoen 2 staan inmiddels online.