De Utrechtse alternatieve popband COLOR BONES heeft vandaag zijn nieuwe single uitgebracht. ‘Out of Nothing’ is de eerste release sinds het mini-album Vermillion uit november 2018. Het nummer, dat hieronder te beluisteren is, heeft een gestripter geluid dan vorige releases. We vroegen drummer Sjaak van Dam naar het nieuwe geluid en wat de band de afgelopen periode heeft gedaan.

COLOR BONES heeft het afgelopen jaar flink gewerkt aan nieuwe nummers. Door corona werd dit behoorlijk belemmerd, maar volgens de band leverde dit uiteindelijk ook hele leuke en creatieve werkwijzen op. Met het resultaat hebben ze in december samen met producer Martijn Groeneveld zes liedjes opgenomen in zijn Mailmen Studio. Die zes liedjes worden in 2021 gedoseerd uitgebracht: elke twee maanden een nieuw nummer waarvan het sfeervolle ‘Out of Nothing’ de eerste is.

Op de nieuwe persfoto staan nog maar drie bandleden. Is Elmar Klijn (toetsenist, red.) gestopt?
Dat klopt. We hebben alle vier een actief leven waarin het altijd zoeken is naar de juiste balans tussen werk, privé en startende gezinnetjes. Dit heeft er in geresulteerd dat Elmar een stap terug heeft genomen, en wij met z’n drieën zijn doorgegaan.

'Out of Nothing' bevat geen toetsen meer. Is dat een bewuste keuze? Jullie hebben niet overwogen om Elmar te vervangen?
Na Elmar’s vertrek hebben we de optie om een nieuwe toetsenist te zoeken besproken. We hebben daarbij vooral gekeken naar de richting die we muzikaal opgingen. Het voelt goed met z’n drieën, en het leek ons een leuke uitdaging om een complete sound neer te zetten in deze bezetting. Dit betekent dat er op de komende releases geen toetsen te horen zijn. Wel hebben we gezocht naar een toffe invulling binnen onze instrumentgroepen. Denk hierbij aan meer effecten over gitaar en bas, maar ook aan extra instrumenten zoals bijvoorbeeld een hangdrum.

'Out of Nothing' klinkt ook wat gestripter dan jullie eerdere nummers. Is dat nummer ook typerend voor de andere vijf nummer die jullie hebben geschreven en opgenomen?
We denken dat we binnen de komende zes releases meer één sound en richting hebben gevonden. De liedjes zijn iets minder vol, dit is onder andere een gevolg van het werken met één persoon minder, maar vooral ook een stijlkeuze. Door te werken met een instrument minder dan bij Vermillion ontstaat muzikale ruimte, wat betekent dat we meer dan voorheen konden gaan spelen met partijen en de positie van een partij binnen het liedje.

Qua sfeer hebben we geprobeerd om alle releases ondanks hun verschillen een bepaalde klankkleur te geven die terugkomt bij alle songs. We zijn zelf erg blij met de manier waarop dit is gelukt, en zijn erg benieuwd of de luisteraar dezelfde klankkleuren en sferen zal herkennen.

Daarnaast denken we dat dit project ook ‘verhalender’ is. In muzikaal opzicht, maar ook tekstueel. De muziek zet aan tot een gevoel en geeft richting aan de thematiek die we in de woorden proberen te vangen. Ook dat gebeurde op een collectieve werkwijze, waar de lyrics in een gedeeld document gedurende de nachten werden bijgeschaafd.

Je vertelde eerder dat corona ook hele leuke en creatieve werkwijzen opleverde. Kun je daar voorbeelden van geven?
Het moment dat wij besloten om met z'n drieën richting studio zouden gaan werken was maart 2020, precies het moment dat de coronacrisis losbarstte. Om die reden hebben we periodes van het jaar niet in een oefenruimte kunnen werken, maar in duo’s of alle drie vanuit onze huizen. Dit geïsoleerd werken heeft er in geresulteerd dat we in een vroeg stadium al erg duidelijk konden inzoomen op ieders partij. Het creëerde een sfeer waarbij liedjes de hele week online heen en weer gestuurd werden, in plaats van een start-stop beweging die je sneller krijgt bij het wekelijks afspreken in een oefenruimte.

Ondanks alle beperkingen rondom corona vonden we al vrij snel een fijne en effectieve manier van werken. Deze manier van werken hebben we voortgezet toen we eenmaal weer in de oefenruimte aan de slag konden, door alles voortdurend multitrack op te nemen. Hierdoor bleef het inzoomen op elke partij iets wat tijdens repetities, maar ook tijdens de dagen daarop vanuit huis, zorgvuldig kon gebeuren.

Had het feit dat jullie gedetailleerd konden arrangeren ook nog effect op de studio opnames bij Mailmen? Zouden die zonder dat arrangeren anders zijn verlopen?
We denken zeker dat we door het gedetailleerde arrangeren tijdens de coronaperiode beter voorbereid de studio in zijn gegaan. De eerder genoemde multitrack opnames uit de oefenruimte - de preproducties - resulteerden in meerdere ‘proefversies’ van de songs die we op wilden nemen. Hierbij hebben bij we, los van onze partijen, ook al aandacht besteed aan extra lagen in zang, gitaren of percussie.

De voorbereiding was anders en daardoor meer gedetailleerd. Dat is een fijn startpunt, maar we zijn vooral ook enorm geïnspireerd door de deskundigheid van Martijn Groeneveld. Martijn gaf bij de preproductie al enorm goede en gerichte tips die veel inspiratie gaven. Dit meedenken in partijen en arrangement was ook een belangrijk element tijdens de dagen in de studio. De werkwijze met Martijn en zijn stagiair Lennert was erg effectief, we hebben het idee echt samen iets gemaakt te hebben.