Dat de huidige pandemie voor een veldslag in de muziekindustrie zorgt, is bekend. Veel boekingskantoren, festivalorganisaties en poppodia waren genoodzaakt om zo’n dertig procent van hun vaste werknemers te ontslaan en ook veel zzp’ers moesten op zoek naar ander werk. De vraag werpt zich op: hoe slaat de nieuwe generatie muziekindustrie-professionals zich door de coronacrisis? We kijken naar één van de plekken waar de boekers, artiesten- en tourmanagers van de toekomst worden opgeleid: de Herman Brood Academie.

Op de Herman Brood Academie kun je behalve de bekende artiestenopleidingen ook een opleiding podium-/studiotechniek volgen. En belangrijk voor dit stuk: de opleiding Music Industry Professional, kortweg MIP. Dit is een drie jaar durende MBO-opleiding waar muziekliefhebbers worden opgeleid tot bijvoorbeeld artiestenmanager, festivalproducent of A&R manager van een platenlabel.

MIP-opleidingsmanager Rob van der Veeken: “Toen de coronacrisis begon, zagen we dat het lastiger was voor studenten om een stage te vinden. Vooral omdat bedrijven zelf ook niet wisten waar ze aan toe waren, laat staan dat ze wisten hoe ze met een stagiair om moesten gaan. Op dat moment besloten we het gesprek aan te gaan met de branche, zo van: ‘Hé luister, het is nu ook niet het moment om voor de nieuwe generatie de deur dicht te gooien. Juist in deze periode lijkt het mij heel geschikt om te zorgen dat er nieuw bloed bij komt, om in deze nieuwe realiteit met jullie aan de slag te gaan.” 

Dit heeft een goed effect gehad, want negen maanden later is het aantal studenten dat een (eind-)stage vindt alweer helemaal bijgetrokken tot het niveau van voor de crisis. “Dit getal is echt groter dan we van tevoren verwachtten. Daarin zie je dat de branche zichzelf aan het resetten is, naar de toekomst kijkt en bereid is om te investeren in talent. Al is het natuurlijk afwachten of studenten bij hun eindstage kunnen blijven plakken”, vertelt Van der Veeken.

Veel van de stages die momenteel gevonden worden, vinden plaats binnen muzieklabels, bijvoorbeeld bij V2 en Universal; het releasen van muziek gaat natuurlijk gewoon door. Studenten die een baan als tourmanager van een grote Nederlandse band ambiëren, moeten echter even geduld hebben. “Een groot gedeelte van studenten met zulke stageplannen, denkt er nu aan om te gaan doorstuderen. We zien ook best wel een verloop richting de zorg. Dat is uiteraard prima. We zijn een MBO-4 opleiding, je kan hierna met je leven gaan doen wat je wil, maar onze ambitie als school is om onze collega’s binnen de muziekindustrie op te leiden. En dat kunnen we minder goed doen als de student doorstudeert in een ander veld.”

Joey Bominaar (22) - eerstejaars

Werkte al eerder met een aantal artiesten, begint na de zomervakantie met zijn stage

Eerstejaars MIP-student Joey Bominaar begon zijn opleiding in coronatijd en wist dus hoe de vlag erbij hing wat betreft de muziekindustrie. Op de Herman Brood Academie wil hij zich ontwikkelen tot artiestenmanager. “Ik verwachtte vooral veel gelijkgestemden tegen te komen: gedreven, enthousiaste mensen zoals ik, die heel graag in de muziek wilden werken.”

“Een artiestenmanager verdient tussen de tien en vijfentwintig procent van wat de artiest verdient. We zijn op de opleiding wel bezig met hoe je nu geld kunt verdienen voor je artiest. We hebben bijvoorbeeld een casus gehad waarbij we keken naar heel veel livestreams en andere innovatieve projecten. Pas geleden hadden we nog een idee over een drive-in concert. De kracht van de HBA, het netwerk, valt wel een beetje weg. Online les is lastig voor iedereen. Er is veel geklaag. Iedereen had juist met de mensen willen zijn en connecties met elkaar maken. Dat houdt een beetje op, maar ik ben er heel trots op dat mijn eigen managementbedrijf en de HBA zo goed naast elkaar lopen. De docenten helpen mij hier ook enorm mee.”

Voor nachtenlang piekeren of hij de goede keuze heeft gemaakt, is Joey het type niet. “Natuurlijk is het beeld dat ik van de industrie heb wel veranderd, maar ik probeer daar positief in te blijven. Ik begin in augustus/september met stage lopen en hoop dat we dan weer de industrie kunnen opbouwen. Als je echt doet wat je leuk vindt, komt alles wel op z’n pootjes terecht. Daar geloof ik in.” 

Joey van de Zanden - derdejaars

Startte een bedrijfje in commerciële soundtracks, gaat werken in de broodjeszaak van zijn vader

Voor derdejaars Joey van de Zanden bracht de coronacrisis vooral een reflectiemoment, al zag de start van zijn opleiding er natuurlijk totaal anders uit. “Ik ben drie jaar geleden MIP gaan studeren omdat ik destijds dj was. Samen met een vriend wilde ik een dj-duo beginnen en vervolgens zelf het management doen.” Dat werd hem uiteindelijk toch niet, dus veranderde hij vlak voor de crisis van koers. “Ik koos ervoor om meer richting de events en de conceptontwikkeling te gaan. Dat beviel heel goed. Ik had plannen klaarliggen voor nieuwe evenementen toen corona om de hoek kwam kijken. Toen moest ik weer op een andere manier gaan nadenken; wat ga ik doen met deze situatie en hoe ontwikkel ik mijzelf verder? Ik verloor mijn vertrouwen in de industrie en vroeg mijzelf af of ik dit wel wilde. Het is zo’n onzekere industrie en ik wil gewoon een goede boterham kunnen verdienen later.” 

Joey sloeg lessen over, praatte veel met docenten en kwam door een eerder stageadres met een idee: het ontwikkelen van commerciële soundtracks voor bedrijfsvideo’s. “Ik heb uiteindelijk mijn eigen bedrijfje opgezet en kreeg daar de tijd en de ruimte voor van de opleiding. Het is heel onzeker wat daarvoor mijn inkomsten gaan zijn en welke opdrachten we krijgen, dat is het lastige. Maar ik dacht: we gaan het nu gewoon lanceren. Dat ga ik de komende tijd doen en ik ga een half jaar fulltime werken als manager in de broodjeszaak van mijn vader. Ik wil nog wel steeds doorstuderen en HBO afronden. Iets in de Creative Business-hoek lijkt mij wel wat.”

Joël Brendgen (26) - studeerde af in 2017

Freelance A&R hiphop bij Warner Music, begon in de crisis voor zichzelf

Joël Brendgen studeerde af in 2017 en geeft nu, naast andere werkzaamheden, ook les op de Herman Brood Academie. “Online les is mega moeilijk, niet alleen voor studenten, maar ook voor docenten.” Net als Joey en Joey startte ook Joël een onderneming middenin de coronacrisis. Een logische stap voor haar, nadat een baan die ze zou krijgen toch niet doorging. “Ik heb stage gelopen bij Noah’s Ark en daar ben ik drie jaar blijven werken als projectmanager. Daarna werd ik brandmanager bij Warner Music. Nu ben ik zzp’er geworden. Warner werd direct weer mijn eerste opdrachtgever.”

Het kan dus gewoon: een onderneming starten in de muziekindustrie, in coronatijd: “Mensen zeiden tegen mij: wat doe je eigenlijk? Je moet ballen hebben, maar ik dacht: als ik het nu niet overleef, hoef ik het ook niet te doen in een makkelijke periode. Ik ben een beetje raar daarin, ik zoek altijd uitdagingen.” (lacht)

Het begint op te vallen dat de meeste mensen die we voor dit stuk ondervragen een eigen bedrijf starten. Dat is geen toeval. De opleiding probeert ondernemersinstinct mee te geven, waardoor studenten zich linksom of rechtsom wel redden in de muziekindustrie, gedreven vanuit de passie voor muziek. Als zometeen de industrie weer wordt opgebouwd, en kantoren en podia de keuze moeten maken tussen een ervaren rot of een MPI’er, dan schat Joël de kansen voor HBA-studenten hoog in. “Vaak kun je ergens niet werken omdat een oudgediende al heel lang op die plek zit. Iemand die net is afgestudeerd kan misschien wel nog toffere dingen bedenken dan iemand die al heel lang op een vaste plek zit. Het is heel lastig, omdat er vaak voor veel kennis en ervaring wordt gekozen, maar ik denk dat bepaalde partijen juist wachten op nieuw bloed.”

En dat nieuwe bloed blijft zich gewoon aandienen, ziet Rob. “De inschrijvingen voor volgend studiejaar liggen gelijk aan voorgaande jaren. Het gesprek dat onze type studenten hebben met hun omgeving: ‘Is het nu de tijd om de muziekindustrie in te gaan, of kies ik voor een beroepsveld met meer zekerheid’ is niet nieuw. Die keuze heeft altijd al bestaan. Mensen willen zo graag weer werken aan nieuwe evenementen.”  

In de muziekindustrie post-corona ziet Rob volop kansen voor zijn MIP’ers. “Al die mensen die nu zijn ontslagen of even geen werk hebben, kiezen eieren voor hun geld en gaan nu iets anders doen. Dat is heel vervelend voor hen, maar gunstig voor ons. De branche verandert razendsnel, zo is de manier waarop we met elkaar communiceren snel veranderd. Je hebt dus als professional ook een andere set van vaardigheden nodig. Hier zijn onze MIP’ers in het voordeel.”