“Het gaf me een soort houvast toen ik als tiener met bandjes bezig ging”, vertelt Marlon Penn. “Als je opgroeit, zijn de mogelijkheden zo eindeloos. Zeker als je opgroeit in het heden, maar ook in de late jaren 90 en begin 2000. Veel mensen weten niet wat ze moeten kiezen. Ik had voor de verandering een heel helder beeld van naar welke school ik wilde, en dat ik een popopleiding wilde doen. Ik denk dat ik het toen helderder had dan nu. In mijn hoofd had ik de gedachte dat ik the next big thing moest worden.” Op dit moment staat popmuziek voor hem op een lager pitje en richt hij zich vooral op muziek maken voor theater- en dansvoorstellingen. Jarenlang was hij regelmatig op de nationale en internationale podia te vinden als gitarist, bassist en zanger bij verschillende artiesten, maar ook solo als Marlon Penn of Panenkov. Misschien heb je weleens zijn spoken word gehoord of zijn dj-kunsten bij Stranded FM. Het is onmogelijk om hem vast te pinnen in een genre of hokje. Momenteel gaat zijn tijd vooral naar het componeren van muziek en sounddesign voor dans en theater, maar ook de politiek trekt zijn aandacht. Hij maakt zich zorgen over het bestaansrecht van de cultuursector: “Voor mij persoonlijk is dat nu een belangrijk issue om actiever mee bezig te zijn. Het is zelfs belangrijker dan op het podium staan.”
Meerdere identiteiten en bubbels
“Het is natuurlijk heel gezond om niet één ding te zijn of te doen”, antwoordt Penn op de vraag hoe verschillende bezigheden elkaar versterken, de belangrijkste vraag in deze interviewreeks met diverse Utrechtse muzikanten. “Zeker in de generatie van onze ouders zijn er meer mensen die al veertig jaar één ding doen. Je had toen één zuil, één identiteit en dat was je. Ik oordeel daar niet over, maar dat is voor ons niet meer van belang en voor de generatie onder ons al helemaal niet meer. Die groeien ook niet meer zo op. Het is niet meer de tijd daarvoor. Er is niet meer zoiets als één identiteit, dat bestaat al lang niet meer en die hebben wij waarschijnlijk al niet eens meer. Ik vind het ook niet erg om daartussen te switchen, ik vind het juist heel gezond. Ik lees ook dingen waar ik het helemaal niet mee eens ben. Zo surf ik wel eens langs GeenStijl en heb ook boeken van Pim Fortuyn gekocht, omdat ik wil weten wat er bij iedereen speelt en niet alleen in mijn eigen bubbel.”
Dat geldt niet alleen voor identiteit, maar ook wat Penn doet: “Ik kan niet alleen muziek doen. Ik kan ook niet alleen in één subcultuur zitten, want dat is veel te benauwend. Stel, dat je de hele tijd binnen één wereldje zou blijven, zoals het popwereldje. In Nederland is dat dermate klein dat je het al snel gezien hebt. Daarom vond ik het op een gegeven moment ook niet meer zo leuk om hetzelfde rondje te blijven lopen van dezelfde podia. Er is een bepaalde periode geweest dat ik daar heel erg in zat en daarna ben ik me gaan verbreden. Ik vind dat onvoorspelbare juist wel leuk. Het is gezond voor mensen om niet vast te zitten in één iets, maar ook om uit een bepaalde bubbel te treden.”