In januari leek de pandemie nog een groot uitzichtloos gebeuren. Clubs waren al bijna een jaar dicht en het zag er niet naar uit alsof daar snel verandering in zou komen. Als antwoord daarop lanceerde EKKO een dj-cursus waarop iedereen zich mocht inschrijven. Zes deelnemers werden geselecteerd om mee te doen, onder begeleiding van drie ervaren mentoren. Boven op de zolder van het poppodium hebben drie deelnemers en twee mentoren tien maanden later plaatsgenomen voor een gezamenlijke terugblik. Toevallig op de dag dat Le Guess Who? door nieuwe maatregelen in tweeën lijkt te worden geknipt. “Volgens mij wordt het genieten, nu het nog kan” klinkt het weemoedig over de eettafel voor we beginnen.

Iets voor drie uur druppelen de mensen de zolder binnen. Ervaren mentoren Michiel Peeters (pop/indie) en Rashida Tauwnaar (hiphop/R&B), omgeven door de jonge deelnemers die er vandaag bij zijn. Gilles van Wees (pop/indie), die de cursus via social media voorbij zag komen, Minka de Regt (house/techno), aangespoord door vrienden om mee te doen, en Lieve Goedhart (hiphop/R&B), wiens moeder het in de eerste instantie naar haar had doorgestuurd. Te midden van de stilte die corona bracht, besloten ze alledrie de sprong te wagen en schreven ze zich in.

Van een klik tot een feestje

Michiel: “Ik had een verrassend gemeenschappelijke muzieksmaak met Gilles waardoor we het goed konden vinden. Anne heeft een iets ander profiel qua draaien. Zij wil gewoon heel graag dat mensen het leuk hebben en veel hitjes draaien, iets waar ik mezelf juist van vroeger in herken. Gilles heeft dan weer meer aansluiting met wat ik nu probeer te doen, namelijk kijken hoe je iets van jezelf in je set kwijt kan en tegelijkertijd mensen kennis laten maken met nieuwe muziek.”
Lieve: “Rashida en ik hadden ook gelijk een klik. Dat maakte de lessen extra gezellig. Als ik op woensdag weer naar EKKO mocht voor een nieuwe les, voelde dat als het lichtpuntje van de week.”
Minka: “Maar de lessen waren zogezegd ook echt een feestje op zichzelf, vooral vanaf het moment dat we zelf setjes van een kwartier en later een halfuur mochten gaan samenstellen. Eigenlijk sta je daar lekker met z’n drieën muziek te maken.”
Lieve: “Ja, ik weet nog goed dat we tijdens een les in de zaal stonden. Toen vertelde David dat hij spontaan verliefde gevoelens kreeg van het feit dat de muziek weer eens zo hard mocht staan.”
Minka: “Thuiskomen in zo’n stil huis, voelde toch weer als een als zo’n anti-climax…”

Rashida Tauwnaar en Lieve Goedhart

Draaien is meer dan alleen beatmatching

Dan nu de hamvraag: wat leer je op zo’n cursus? De meeste mensen zullen een goed idee hebben van wat je op gitaarles leert, maar hoe ziet dat eruit bij een draaitafel?

Michiel: “We hadden vooraf al een curriculum gemaakt, zodat we een lesplan hadden. Dat begon met uitleggen wat draaien nou precies inhoudt en waar je rekening moet houden. Je kunt als beginnend dj natuurlijk zelf een controller kopen en thuis aan knopjes gaan draaien, maar als de clubs dicht zijn, heeft dat weinig zin. Vervolgens was het een kwestie van uitleggen hoe de techniek werkt totdat ze zelf een setje in elkaar konden knutselen.”
Gilles: “Het technische gedeelte was er natuurlijk, hoewel het veel vaker ook ging over aspecten als de sfeer, de setopbouw en hoe het publiek reageert op wat je doet. Die kennis heeft Michiel ook meegegeven.”
Michiel: “Draaien gaat in essentie om het kiezen van de juiste track op het juiste moment. Veel dj’s denken dat technische vaardigheden zoals juiste overgangen mixen en beatmatching nodig zijn om iets goed te laten klinken. Al die skills doen er niet toe wanneer jij de verkeerde plaat opzet. Het effect van die keuze kan van zoveel verschillende dingen afhangen. Hoe hard het geluid staat, de temperatuur in de zaal, welke dag van de week en welk seizoen het is… Het zijn allemaal factoren die je set kunnen beïnvloeden.”
Lieve: “Ik weet nog goed dat ik voor de eerste les naar EKKO op weg was en dacht: ‘de cursus gaat nu beginnen, maar ik heb nog nooit zo’n draaitafel aangeraakt’. Ik ging er echt in met nul verwachtingen, dus het was grappig om te zien hoe ik er elke les meer grip op kreeg.”
Rashida: “Die techniek kun je inderdaad thuis oefenen, terwijl je hier vlieguren maakt. Een leuk verschil wat ik merkte, was dat jij lekker op je eigen tempo bezig was met alles te ontdekken. David was technisch gezien verder, maar hij moest dan weer meer stage presence ontwikkelen, iets dat vooral in de hiphop-scene belangrijk is. Soms gaf ik ze een lijstje van willekeurige nummers mee met de opdracht om daar een setje van te maken. Dat was typisch iets waar jullie ook van elkaar konden leren.”

Gilles van Wees (25)
Deelnemer pop/indie
Speelt in Banji en produceert zelf muziek

Track ontdekt via de cursus: 
Photo ID (with Dominic Flake) - Remi Wolf

Lieve Goedhart (18)
Deelnemer hiphop/R&B
Creative Producer bij EYE
Maakt radio voor KRO-NCRV

Track ontdekt via de cursus: Bliksemschicht - Zwart Licht

Minka de Regt (23)
Deelnemer house/techno
Bezig met een onderzoeksmaster genderstudies 

Track ontdekt via de cursus:
On Da Block - StacEmp

Michiel Peeters

Een stukje bewustwording

Als we vragen wat het belangrijkste is dat de deelnemers van de cursus hebben opgestoken, zijn ze het er over eens dat het breken van de ‘regels’ van het draaien is.

Minka: “Die ‘mythes’ die aan het draaien vast hangen over dingen zoals dat je lang moet kunnen mixen, daar moet je niet over nadenken. Het belangrijkste is dat je tracks draait die je zelf leuk vindt. Ik probeerde de lessen te zien als een gelegenheid om vrij te kunnen experimenteren en feedback te krijgen.”
Gilles “Ja, precies. Het leek eerst super technisch, maar uiteindelijk heb ik vooral geleerd dat dingen als de perfecte overgangen niet boeien. Je moet spanning kunnen creëren, kijken hoe de menigte daarop reageert en bedenken wat je eerste track gaat zijn. Ik vond het heel vet om daar met Michiel voor te kunnen zitten.
Lieve: “Eigenlijk gewoon alles, dus! En naast zulke dingen ook veel praktische tips. David en ik proberen nu bijvoorbeeld iets te organiseren. Daar hebben we hier laatst een meeting over gehad, waarbij Rashida ons een lijstje met dingen en tips gaf waar we rekening mee moesten houden. Grappig was dat iemand van EKKO op dat moment zijn hoofd om de deur stak met de vraag of hij dat lijstje ook mocht hebben.” (lacht) 
Michiel: “Omgekeerd heb ik niet iets nieuws geleerd, maar voelde het als een spiegel die me werd voorgehouden. Je vraagt je daardoor af: ‘wat kan ik en waarom doe ik het zo?’ Op een gegeven moment legde ik uit hoe de cue- en playknoppen van een CDJ werken, waarbij ik echt even moest nadenken hoe ik dat in godsnaam onder woorden kon brengen. Heel veel van die dingen doe je namelijk op de automatische piloot, net als fietsen. Het was eigenlijk een moment van bewustwording.”
Rashida: “En het was fijn om met frisse, jongen mensen werken. Vooral voor ons, omdat de hiphopscene constant verandert. Zij hebben mij goed gevoed met nieuwe dingen die ze tof vinden. Ik zag mezelf er een beetje in terug, van toen ik net was begonnen, waardoor ik even terug kon naar de basis.”

Michiel Peeters
Mentor pop/indie
Programmeur nacht bij TivoliVredenburg
Draait als Michiel Peeters

Track ontdekt via de cursus:
Dogbreath - Banji

Rashida Tauwnaar
Mentor hiphop/R&B
Producent clubfeestjes
Draait als Shug La Sheedah

Track ontdekt via de cursus:
Sorry - S10

Minka de Regt

Gilles van Wees

Gebrek aan toegankelijke leerscholen

Michiel: “Als ik daar misschien met mijn programmeringspet op naar mag kijken, vind ik wel dat er hier te weinig kansen zijn om zelf achter een draaitafel te kruipen. Dat merk je vooral in deze tijd. Alles gaat binnenkort weer dicht, dus plekken waar je kunt draaien nog schaarser dan anders. Daarbij is alle apparatuur gewoon te duur om casual voor thuis aan te schaffen en je moet regelmatig achter zo’n tafel staan wil je ervaring krijgen. Daarom was deze cursus zo fijn.
Rashida: “Je hebt ook wel de DJ School, hoewel die plek kneiterduur is. En instanties als de Kunstbende en Jongeren en Cultuureiland moet je net kennen. Ik vind het ook supergoed van EKKO dat ze vol met dit idee aan de slag zijn gegaan. Stranded FM staat ook altijd wel open voor nieuw talent, maar soms wil je even in alle rust kunnen oefenen. Dan sta je op de radio toch al gauw voor het blok.”
Gilles: “Dat is de reden dat waren deze lessen zo fijn waren: je kon zonder oordeel alle knopjes indrukken en een set maken.”
Lieve: “In de hiphopscene heerst er wel een sterk communitygevoel, wat ergens draaien vergemakkelijkt. Een plek om fouten te kunnen maken en dat zelfvertrouwen te kweken, is er echter gewoon niet.”
Michiel: “Om het toegankelijker te maken, heb je denk ik een plek waar je regelmatig en zonder concessies kunt draaien om vlieguren te maken. We hebben in TivoliVredenburg sinds kort Studio Pandora geopend waar je kunt draaien, ongeacht of er die avond een feest is of niet. Maar dat is ook niet altijd een livestreamlocatie, soms is het ook gewoon een oefenhok.”
Rashida: “Ik heb het dus geleerd in Amsterdam. Daar kun je altijd wel naar een plek bellen om overdag voor twee uurtjes lowkey te draaien. Er was ook een creatieve broedplek met speciale studio’s waar dj’s konden oefenen, zoiets mis ik wel in Utrecht.”

Feest voor de pechgeneratie

Op de vraag wat de deelnemers van plan zijn met de kennis die ze bij deze cursus hebben opgedaan, is het antwoord niet moeilijk te raden.

Gilles: “Ik wil zeker bezig blijven met muziek. Ik had laatst ook een optreden met mijn band waarbij ik achteraf nog een uurtje draaide. Het is tof om die twee dingen te kunnen combineren. Wanner alles weer opstart, zal ik ook soms bij EKKO een beetje draaien als concert-dj.”
Minka: “Ja, ik wil wel bezig blijven met draaien. Door de cursus zijn ik en Joshka (andere deelnemer house/techno red.) goed bevriend geraakt. We hebben ook veel overlap qua muzieksmaak, dus wellicht komen er nog wat B2B-setjes aan.” 
Lieve: “Voor mij hetzelfde, ook zoveel mogelijk draaien. Maar ik denk dat ik het organiseren van feestjes toch wel het vetst vindt. We zijn nu ook met z’n allen bezig om een clubnacht op te zetten, of in ieder geval iets waar we zelf kunnen draaien.”
Gilles: “Een feestje voor iedereen die tijdens de pandemie naar Utrecht zijn verhuisd en hier nog nooit een feestje hebben meegemaakt: de pechgeneratie.”

Was je net te laat met inschrijven? Goed nieuws, want er zijn plannen voor een tweede cursus. Houd EKKO hiervoor in de gaten.