Het Tuinhuisje van Huize Gaudeamus in Bilthoven is sinds 1960 één van de weinige Nederlandse werkplekken voor producers van elektronische muziek. Op dit moment maakt Halcya, oftewel Mare de Vries, dankbaar gebruik van deze ruimte. We spraken haar over de zoektocht naar een eigen sound, het vinden van de juiste werkplek en de release van debuut-EP Living in Metaphors op het Canadese label mau5trap.

Op 8-jarige leeftijd maakte Mare de Vries samen met een vriend een liedje op Musicmaker, een muziek-maak programmaatje van radio 538 dat ze bij de bibliotheek hadden geleend. Sindsdien is Mare niet meer gestopt met het maken van elektronische muziek tot ze een aantal jaar geleden de moed opgaf. Haar zoektocht naar een eigen sound had haar langs allerlei genres en stijlen geleid, maar nergens ‘klikte het’; het lukte nooit helemaal om haar grote helden te evenaren. Toen het ook op persoonlijk vlak niet zo goed ging, kwam het muziek maken daarom een jaartje stil te liggen. De aankomende EP Living in Metaphors bewijst nu dat die pauze niet onvruchtbaar is geweest. 

Living in Metaphors
“Op een gegeven moment begon ik het muziek maken toch echt te missen”, vertelt Mare ons vanuit haar producer-stoel in haar Bilthovense werkplek. “Toen ben ik toch maar de studio in gegaan met het idee gewoon iets te maken zonder dat het goed zou hoeven zijn, maar waar ik wel heel veel lol in zou hebben. Zo ben ik aan de slag gegaan en heb ik eigenlijk binnen een dag ‘Change my Mind’, het eerste nummer van de EP, geschreven. Voor het eerst in jaren klikte het.” Zo kwam na een lange zoektocht alles als vanzelf bij elkaar. Na het schrijven van ‘Change my Mind’ bedacht Mare ‘s nachts opeens de artiestennaam ‘Halcya’. Toen ze haar track voor de grap liet horen aan een paar vrienden die ook house maakten, werden ze gelijk enthousiast.  

Mau5trap
“Dit klinkt echt als een mau5trap-liedje” was meteen de reactie van deze vrienden. Binnenkort verschijnt Living in metaphors ook daadwerkelijk op het label van elektronische muziekproducer deadmau5. “Dat had ik natuurlijk nooit verwacht, nooit durven dromen”, lacht Mare. “Juist omdat ik hieraan begon met het idee dat het niet uitmaakt wat mensen er van vinden.” In eerste instantie dacht Mare natuurlijk, in al haar bescheidenheid, dat haar vrienden gewoon maar iets aardigs zeiden. “Je moet wel heel erg arrogant zijn als je net in een nieuw genre begonnen bent en meteen denkt dat je dat super goed kan”. Het moment dat de EP eenmaal af was, bleek de opvatting van deze vrienden toch echt gemeend en stuurden ze hem op naar het label.

Gaudeamus
Halcya past daarom mooi in het lijstje van elektronische muziekproducers die sinds halverwege de vorige eeuw gebruik maakten van het Gaudeamus tuinhuisje. Huize Gaudeamus, dat in 1928 werd gebouwd als woonhuis voor Julius Röntgen, de directeur van het Amsterdams Conservatorium, heeft door de jaren heen tal van nationale, maar ook internationale componisten een werkplek en podium geboden. Na de oorlog heeft Walter Maas, een joodse ingenieur die destijds het huis bezat, een stichting opgericht om de muzikale geschiedenis van zijn woning voor te zetten. Het tuinhuisje werd al snel specifiek toegewezen aan producers van elektronische muziek en de muren zijn dan ook behangen met oude foto’s van vroege synthesizers, die vroeger elke muur volledig in beslag namen. Toen Mare, voorheen gevestigd in Kytopia, de kans kreeg om er te gaan werken, hoefde ze niet lang te twijfelen. Nu Mare er sinds december heeft gezeten, liggen de tweede en derde EP inmiddels al bijna klaar. Al met al heeft Gaudeamus Halcya’s muziek een aardige boost gegegeven. “Soms ga ik er ook gewoon heen met het idee om alleen maar wat YouTube-filmpjes te kijken en een kop koffie te zetten, maar dat eindigt vaak toch wel in produceren: je bent er dan toch.”