“Toen ik twee jaar geleden net was afgestudeerd van Musician 3.0 aan het conservatorium, miste ik een platform om nieuw werk uit te kunnen proberen”, vertelt Jacobs. “Tijdens mijn opleiding deelden we ons werk constant met elkaar, ook als het nog niet af was. Juist door ook het creatieve maakproces te delen, leer je elkaar op een hele leuke manier kennen. Dat is niet alleen voor medemuzikanten interessant, maar ook voor publiek. Met Touchstone wilde ik daarom een platform creëren waar makers dat proces met elkaar én met toeschouwers kunnen delen. De mensen die op Touchstone concerten afkomen, zijn natuurlijk alsnog voor een groot deel muzikant, maar soms pluk ik ook letterlijk mensen van straat. Er zitten vaak mensen op het bankje voor het atelier en daar ga dan mee in gesprek. Dat heeft er al een aantal keer toe geleid dat die mensen later terugkomen voor een evenement. Die variatie zoek ik niet alleen in toeschouwers, maar ook in makers. Ik noem Touchstone dan ook een muziekatelier en geen studio. De focus ligt echt op het creatieve proces, niet alleen van muziek, maar van kunst in de brede zin.”
Wat begon met een zoektocht naar een plek om work in progress te presenteren, is inmiddels uitgegroeid tot een broeiende makershub. Hier kunnen niet alleen muzikanten, maar kunstenaars van allerlei disciplines bij elkaar komen om werk uit te proberen, projecten uit te voeren en gewoon om boeiende performances te bieden aan publiek. Hoe Touchstone zich heeft ontwikkeld tot de ondergrondse hotspot die het nu is en wat er nog voor deze community in het verschiet ligt, bespreken we met oprichter Remco Jacobs in dit muziekatelier aan de Oudegracht.
Touchstone
Het belang van uitproberen
Dat creatieve proces is belangrijk. Werk uitproberen en de tijd geven om te rijpen, is nodig om alles uit dat werk te halen wat er in zit: iets waar Jacobs achterkwam bij het maken van voorgaande albums, toen hij nog onder zijn eigen naam opereerde. Inmiddels heeft Jacobs een plaat uitgebracht als Kinsmit en met die naamsverandering heeft hij zijn maakproces ook anders aangepakt. “Bij voorgaande albums heb ik mijn songs geschreven en eigenlijk meteen opgenomen, vervolgens speelde ik ze dan een half jaar live en werden ze compleet anders. Bij deze plaat wilde ik de nummers de kans geven om te rijpen: ik heb dit materiaal eerst twee jaar lang gespeeld voordat ik het opnam. Ik ben verschillende versies van de songs gaan maken en heb die vervolgens hier in Touchstone veelvuldig gespeeld voor publiek. Daar is heel veel goede en bruikbare feedback uit gekomen en ik heb de songs net zo lang kunnen spelen tot ik echt het gevoel had dat ze klaar waren om opgenomen te worden. Met Touchstone wil ik makers de mogelijkheid geven om hun werk op een vergelijkbare manier te laten groeien, om feedback te ontvangen gedurende het maakproces en hun werk zo de kans te geven volledig tot zijn recht te komen.”
Opstart
In het begin heeft Jacobs grondig marktonderzoek gedaan om erachter te komen of er wel animo was voor zo’n platform, of er meer muzikanten en kunstenaars waren die behoefte hadden aan een plek om werk uit te proberen. Gelukkig had hij na zes jaar studeren aan het conservatorium een aardig netwerk opgebouwd. “Toen ik deze plek net kreeg, heb ik via Stichting Musica Maxima een crowdfunding opgezet met benefietconcerten daaraan gekoppeld. Dat was in de zomer van 2019, er speelden toen vooral mensen die ik kende uit mijn netwerk. Tijdens mijn master heb ik veel met klassieke ensembles gewerkt, dus er stond echt van alles: van klassieke musici, jazz en improv tot mensen die voor de allereerste keer een optreden kwamen doen. Dat liep al gauw goed en rond september 2019 kwam er een kantelpunt waarna ik eigenlijk alleen nog maar aanvragen kreeg van mensen die hier wilden komen spelen. Daardoor kwamen er soms dingen voorbij waarvan ik nooit gedacht had dat ze hier terecht zouden komen. Zo kwam er op een gegeven moment een trio langs, SonCe. Die speelden zelfgearrangeerde Oekraïense folk songs, gezongen door Maryanka Golovchenko en begeleidt door Pau Sola op cello en Cengiz Arslanpay op ney (arabische fluit), duduk (Armeens blaasinstrument) en elektronica. Op de dag van het concert werd het evenement gedeeld op de Facebook-pagina van de Oekraïense community in Nederland, waardoor er vanuit Amsterdam en Den Haag allemaal mensen naar Utrecht kwamen. Dat was een mooie en bijzondere avond.”
Over Kinsmit
Kinsmit is de alias waaronder Jacobs opereert als singersongwriter. Hij maakt authentieke en geraffineerde songs met invloeden uit de vroeg 20ste eeuwse blues, 17e eeuwse barok en latere klassieke stromingen. Zijn debuutalbum Kinsmit is hier te verkrijgen en ook in fysieke vorm als ansichtkaart met QR code naar de online versie.
Werkruimte
Inmiddels werkt Touchstone aan een vast programma met maandelijks of wekelijks terugkerende evenementen. Daarnaast zal er ook tussendoor nog steeds werk gepresenteerd worden door muzikanten en andere kunstenaars, maar naast een podium is het touchstone atelier ook gewoon werkruimte. “Tot voor kort zat hier de Griekse jazzpianist, Victor Tsilimparis (Himarck), die hier een aantal uur inkocht om te werken. Hij gaf ook af en toe pianolessen en ik geef hier zelf ook gitaar en songwriting/compositie lessen, maar het idee is wel dat mensen deze ruimte gebruiken om het creatieve maakproces te doorlopen en niet alleen om te repeteren of les te geven. Mensen gebruiken deze ruimte dan ook regelmatig voor projecten. Zo heeft Sultan hier laatst drie dagen gezeten om een clip op te nemen en heeft Hugo Ariëns hier een geïmproviseerd gitaaralbum opgenomen.”
Kinsmit
Jacobs heeft zijn eigen album Kinsmit (dat afgelopen september uitkwam) uiteraard ook in het Touchstone atelier opgenomen, met producer Jelle Haagsma (Jellephant and the Phantoms) op diens label Brighter Records. “Het was heel fijn om met Jelle te werken, hij heeft goede oren en kent mijn muziek goed. Hij heeft mijn muziek vaak met me mee gespeeld. We zijn zelfs als trio, met ook nog Christopher Walkman, op tour geweest door Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Normaal werkt hij vanuit zijn studio (Padded Cell Studio, red.) in Arnhem, maar voor deze plaat hebben we al zijn studiogear naar Touchstone gehaald. Kinsmit moest natuurlijk wel hier opgenomen worden.”
Hoewel mijn muziek niet per se anders zou zijn geweest als deze plek er niet geweest was, zitten er wel elementen in die zonder Touchstone niet op deze plaat terecht zouden zijn gekomen. Zo had ik net de basisversie af van ‘Angel Song’, een nummer dat ontstond toen ik een fout akkoord aansloeg in ‘Demon Song’, toen ik na een dag werken twee mensen tegenkwam bij de deur van het atelier. We raakten in gesprek, ik speelde wat liedjes voor ze en een paar dagen later belde één van de twee, Lieke van Herk, me op, zij was bezig met een film voor het 48hour Filmproject en had nog een componist nodig. Dat heeft me toen een ontzettend tof project opgeleverd, Touchstone ging tijdelijk fungeren als onderdeel van een filmstudio en uiteindelijk bedachten we dat ‘Angelsong’ de titeltrack ging worden van die film. Ik heb toen in een weekend de versie gemaakt die nu op de plaat te horen is. Zo hebben ook dat soort toevallige ontmoetingen rondom het atelier uiteindelijk invloed op mijn werk.”
Aan de Utrechtse gracht
Dat soort ontmoetingen zijn voor een groot deel te danken aan de centrale locatie van het Touchstone atelier, vlakbij het Ledig erf aan de Utrechtse gracht. “Dit is een ontzettend rijke plek, rijk aan netwerk, aan vrienden, aan in Utrecht zijn. Als kunstenaar ben ik natuurlijk veel bezig met de vraag ‘hoe zet je iets neer in deze wereld?’ en Touchstone is echt een fysieke plek waar mensen neer kunnen zetten wat ze hebben bedacht. Een plek waar ik heel dankbaar voor ben.”
Programma Touchstone
Vast Programma
- Café Europa: filosofische avond geïnspireerd op Weense cafés van begin 20ste eeuw waarbij europa-gerelateerde onderwerpen besproken worden zoals Brexit, klimaat, Corona strategie, racisme en de vraag of een land een eigen mindset heeft en of daar je daar stereotypes aan mag hangen. Uiteraard gaan deze avonden gepaard met (muzikale) performances. In samenwerking met Pericles Makris. Volgende editie: 25 oktober 2020 (16:00).
- Bluesavonden: Concerten voor en door bluesliefhebbers waarbij een gepassioneerd blueskenner tussen de liederen door vertelt over de werkelijke, ongeromantiseerde cultuur en lifestyle rondom de het genre. In samenwerking met Minas Vakaloudis & Nikos Tsop. Volgende editie: 29 oktober 2020 (20:00).
- Albumpresentatie Kinsmit: Remco Jacobs presenteert zijn eponieme debuutplaat als Kinsmit. Een intiem concert waarbij Remco het verhaal achter zijn barok en blues geïnspireerde songs vertelt en daarmee zijn eigen creatieve proces onthult. Elke vrijdag (20:00 uur).
Overig aankomend programma
- Expositie: vanaf volgende week hangt er werk van Ernst van Hagen in de tussenruimte en achterin het atelier. Opening op 17 & 18 oktober, slots zijn te reserveren van (11:00 - 13:00), (14:00 - 16:00) en (19:00 -21:00).
- Duo concert: singer-songwriter Fenne Scholte brengt samen met gitarist Prashant Samlal originele songs en covers ten gehore. 24 oktober 2020 (20:00 & 21:30).
Let op: voorlopig geldt voor elk evenement een maximum aantal bezoekers van 10, waardoor reserveren noodzakelijk is. Dit kan door te mailen naar info@kinsmit.com.
Touchstone steunen? Via Patreon is het mogelijk een maandelijks donatie te geven.