Eerder berichtten we al over UP:Next, de nieuwe financiële stimulans voor Utrechtse popmuzikanten vanuit het Prins Bernhard Cultuurfonds. Door een plan in te sturen, maken muzikanten kans op een geldbedrag waarmee ze zich verder kunnen ontwikkelen, en de kans op een duurzame carrière te vergroten. We spraken met initiatiefnemer Dirk Verhoeven over de totstandkoming van het project en de kansen die ze popmuzikanten hopen te bieden.

Hoe ben je op het idee gekomen van UP:Next?

Ik ben nu iets langer dan een jaar werkzaam bij de provinciale tak Utrecht van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Er komen hier allerlei aanvragen binnen uit de provincie Utrecht, van amateurorkesten tot koren en vooral ook veel theater. Deze mensen weten ons allemaal te vinden, maar ik merk dat we een stuk minder bekendheid hebben binnen de popmuziek. Dat is de zakelijke kant van het verhaal: meer bekendheid creëren onder Utrechtse popmuzikanten en festivals zodat ze weten dat ze ook bij ons terecht kunnen.

Daarnaast wil ik popmuzikanten iets anders kunnen bieden dan crowdfunding. Het valt me op dat er erg veel muzikanten zijn die op deze manier hun geld bijeensprokkelen om bijvoorbeeld een EP te kunnen maken. Ook voor wat meer introverte componisten en songwriters die niet snel om geld zullen vragen in de vorm van crowdfunding moet er een initiatief zijn. UP:Next is meer een beurs. Je kunt voor een langere tijd aan de slag gaan met een project zonder iedereen te moeten bedanken die je vijf tientjes heeft geschonken. We hopen muzikanten een stukje autonomie, en een stukje tijd, ruimte en rust te geven. Veel muzikanten staan nog een aantal dagen in de week in een garderobe te werken of doen de afwas in een restaurant. UP:Next moet ervoor zorgen dat ze dat even kunnen stoppen voor een periode om zich volledig te kunnen focussen op een langer lopend project.

Hoe ziet het UP:Next proces eruit voor muzikanten?

In eerste instantie moeten artiesten een plan op papier zetten wat wij als jury dan zullen beoordelen. We proberen het zo toegankelijk mogelijk te houden, je hoeft geen enorme lappen tekst aan te leveren, het is allemaal beknopt. Waarschijnlijk worden er na die beoordeling een aantal muzikanten op gesprek uitgenodigd, zodat we door kunnen vragen. Vervolgens rolt daar iemand uit die het geldbedrag gaat krijgen. Wie dat gaat worden, kan heel verschillend zijn. Alle genres kunnen namelijk in aanmerking komen voor UP:Next. Producers maken bijvoorbeeld ook kans, het is niet alleen een initiatief voor singer-songwriters. Het is wel de bedoeling dat de muzikanten die een plan insturen al serieus bezig zijn en al meedraaien in het circuit. Ze hebben bijvoorbeeld al een eerste plaat gemaakt en zijn op zoek naar die volgende stap. Bijvoorbeeld om van EKKO naar een grotere zaal te kunnen gaan in TivoliVredenburg.  

Er zit een projectcoördinator op die af en toe een voortgangsgesprekje voert met degene die het geldbedrag ontvangt, want we werken ook toe naar een eindpresentatie in EKKO. We gaan je natuurlijk niet volledig coachen, je moet artistiek vrij zijn om je plan te kunnen ontwikkelen. Voor deze eindpresentatie nodigen we mensen uit die jij daar graag bij wil hebben, bijvoorbeeld programmeurs of boekers. Het streven is dat een muzikant hier iets aan overhoudt.

Op jullie site staat dat jullie op zoek zijn naar artiesten die een nieuw geluid willen laten horen. Dat kan op erg veel verschillende manieren worden opgevat Wat bedoelen jullie hiermee?

Voor het Prins Bernhard Cultuurfonds is het belangrijk dat je je richt op de ontvanger. Het is misschien een open deur, maar je moet wel bewust bezig zijn met je publiek. Een goed voorbeeld bij het landelijke Prins Bernhard Cultuurfonds is het Pop Stipendium. In 2018 is dit geldbedrag uitgereikt aan Jacco Gardner, die een plan had voor een audiovisuele totaalbeleving voor zijn publiek in het planetarium in Artis. Dat is natuurlijk iets anders dan drie nieuwe nummers maken. In het algemeen moet het voor jou als muzikant innovatief zijn. Een artiest moet wel kunnen laten zien dat hij zich gaat ontwikkelen met het plan en dat het een vernieuwingsslag is waar je de interactie met je publiek in meeneemt.

Vind je dat er een tekort is aan dit soort initiatieven?

Ik ken er weinig. Er is denk ik genoeg voor beginnende bands, zoals de Popronde of De Grote Prijs. Voor artiesten die al professioneler bezig zijn en op zoek zijn naar die volgende stap is er weinig, en daar richten wij ons op. Er is ook genoeg op competitieniveau, dat willen wij niet uitstralen. Je hoeft niet iemand te verslaan on stage, het gaat echt om jouw ontwikkeling. Een duurzame carrière kunnen bouwen, daar zijn naar mijn mening weinig initiatieven voor. Wij richten ons echt op die volgende stap die leidt naar zo’n carrière. In het beste geval kun je door, en hoef je niet terug naar je baantje in de afwas.

Zijn er al veel reacties binnengekomen?  

Ik heb nu nog geen aantallen, maar ik verwacht wel redelijk wat respons. We zitten nu natuurlijk in een bizarre periode waarin mensen alle tijd hebben om te schrijven. Dit plan is natuurlijk wel pre-Corona, we hadden het idee al liggen. We hebben wel even getwijfeld of we het nu wilden opstarten, maar kwamen tot de conclusie dat het juist nu urgent is omdat voor een groot aantal muzikanten de festivalzomer wegvalt. Het wordt flink gedeeld waardoor het wel goed gezien wordt online. Ik heb ook een interview gehad met AD Amersfoort, wat erg belangrijk is voor ons als fonds. Utrecht moet namelijk wel gezien worden als provincie Utrecht, en niet alleen als de stad Utrecht. We zijn de eerste die dit doen dus we moeten ook nog maar kijken wat eruit komt rollen. Ik hoop natuurlijk dat meerdere provincies het zullen oppikken en ook gaan toepassen. Hopelijk kunnen we hiermee door en komt er een tweede UP:Next.


Meer informatie over UP:Next vind je op de website en/of op de Facebook-pagina en Instagram van Cultuurfonds Utrecht.