Als gevraagd wordt naar verhalen over cultuurwrijving tussen Rosa en de Syriërs, tuimelen de twee over elkaar heen met anekdotes. Bisquert, met een brede grijns: “Probeer ze maar eens een Datumprikker te sturen.” Cross: “Probeer ze maar eens bij een repetitie te krijgen. Er zijn duizend redenen waarom het niet lukt.” Ook op muzikaal vlak schuurde het. Nawras Altaky had een compositie gemaakt, een melodie op zijn ud. Rosa-gitarist Jeroen had het helemaal opgenomen. Na lang oefenen kon hij de melodie precies meespelen. Met alle versieringen en ud-elementjes erin had hij een perfecte Westerse tegenmelodie gevonden. Alle Rosa-musici vonden het waanzinnig. “Maar Nawras zei: ‘nee, dat is niet de bedoeling. Ik wil juist een Westerse, elektrische gitaar’. Hij kon er niks mee!” giert Cross. “Akkoorden is iets wat ze niet hebben in de Arabische muziek”, zegt Bisquert. “Ze denken in lijnen, gebaseerd op een tekst of een melodie die ze al kennen. Polyfonie of harmonie zit niet in hun systeem. Ghaeth Amalgooth (klarinettist red.) maakt een lied en wil dat ik de akkoorden erop zet. Ik ga dan zoveel beslissingen nemen, dat ik de helft van zijn lied componeer. Voor mij is dat heel belangrijk, maar voor hem leeft dat niet zo.”
Gevlucht en ontheemd
‘SupeRRosa is nadrukkelijk geen participatieproject’ kon je lezen in elke aankondiging van SupeRRosa. Dit omdat de Syriërs als muzikant gezien willen worden, en niet als vluchteling. Bij aanvang van de repetities spraken ze af niet te praten over hun vluchtelingenverleden. Zo geschiedde. Ze hebben tien dagen gerepeteerd, zonder een woord te reppen over hun verleden. Makkelijk vond Cross dit niet. “Ik zou ze alles willen vragen. Maar ik heb het niet gedaan.” Bisquert vult aan: “Soms kan je ruimte geven als ze iets willen vertellen of delen. Vragen zijn lastig. Als ze midden in een procedure zitten, heeft de waarheid een juridische lading. Je wil niemand forceren een verhaal te vertellen.”
Volgens Cross zijn niet alleen de Syriërs, maar ook veel leden van het Rosa Ensemble ‘op een rare manier ontheemd’. “Bijvoorbeeld Esther Mugambi, onze zangeres, heeft Keniaanse roots. Haar vader is vroeg overleden. Haar moeder is Nieuw-Zeelands, dus ze zijn naar Australië verhuisd. Nu zit ze alweer meer dan tien jaar in Nederland – met een Duitse echtgenoot – en ze mogen niet in Nederland blijven. Als je aan haar vraagt: ‘waar kom je vandaan?’, dan barst ze in tranen uit.” Cross raakte zelf zijn ouders op jonge leeftijd kwijt. Dit moet echter niet verward worden met wat hij verstaat onder ontheemd zijn. “Dat is minder dramatisch dan weten dat je ergens vandaan komt en niet meer terug kan omdat de boel platgebombardeerd is”, legt hij uit. “Wat ik voelde is dat ik geen dak meer boven mijn hoofd had. Als je ouders dood zijn, verdwijnt die hele generatie met ze mee. Plotseling ben ik een nieuw dak geworden voor mijn kinderen.”