Studio Joneski, de studio achter albums van onder andere Blaudzun, Reiger en Kim Janssen, bestaat deze maand vier jaar. Oprichters Sam Jones en Matthijs Kievit vieren dit door een nieuwe website te lanceren en ze hebben een spotify-playlist samengesteld met een aantal van de beste nummers die in deze studio zijn opgenomen. Naar aanleiding van deze feestelijke datum vroegen we de beide mannen naar hun visie, die heeft gezorgd voor het succes van de afgelopen vier jaar.

Werkwijze

Jones en Kievit hebben een aantal jaar gewerkt in de compleet analoge studio van Kytopia, en deze periode heeft veel indruk gemaakt op de twee. “Zet de muzikanten bij elkaar in een ruimte, maak een sound, en knallen maar. What you hear is what you get.” Volgens beide mannen is deze werkwijze moeilijk, maar wel het meest belonend. “Wanneer inspiratie, kwaliteit en focus samenkomen leidt dit tot magische momenten.” Deze manier van opnemen hebben ze ook toegepast in hun eigen studio: Studio Joneski. Hoewel ze daar niet alleen een analoge taperecorder hebben en ook zeker al hun apparatuur willen benutten, maken ze nog steeds een opname van één moment dat door alle muzikanten tegelijkertijd beleefd wordt. “Muzikanten die samen een vibe beleven, die samen een spanningsboog voelen, daar zit het onbeschrijflijke in wat een opname uitzonderlijk kan maken.”

Benefiet voor gestolen studio-apparatuur

Ondanks deze heugelijke periode heeft Studio Joneski onlangs een grote tegenslag gehad. Een groot deel van de studio-apparatuur is op 20 augustus gestolen uit Jones’ geparkeerde auto. Om het financiële leed van de heren wat te verzachten vindt er op donderdag 14 september een Studio Joneski benefietavond plaats in EKKO. Hier staan Jeangu Macrooy, Crying Boys Cafe en Luwten klaar om geld in te zamelen, zodat Studio Joneski ons nog veel meer jaren van goede albums kan voorzien. Tickets zijn € 10

Variatie

Iets anders wat voor Studio Joneski ontzettend van belang is, is variatie. “Van vieze opgeblazen fuzzrock via alternatieve jazz naar gelaagde, poppy luisterliedjes. Allen met hun eigen klankwereld.” De spotify-playlist is hier een goede afspiegeling van; de gevarieerde lijst illustreert mooi hoe Jones en Kievit de artiesten in hun studio alle ruimte geven om hun sound op de meest eigen manier vorm te geven. “De intrinsieke sound en productionele wensen van elke artiest worden aangegrepen om samen iets nieuws en passends te maken voor elke song. Geen templates of vaste werkwijzen.”

Voor Jones en Kievit is dit de enige manier die die eerlijk voelt. “We dwingen onszelf om te zoeken, telkens opnieuw geïnspireerd te raken en te engageren met het creatieve brein van de mensen met wie we samenwerken. Het eindresultaat zou een heel eerlijke weerspiegeling moeten zijn van de emotionele kern van het werk van band in kwestie. Elke band en elke muzikant is anders, dus hopelijk klinkt elke plaat anders.” Deze manier van muziek opnemen en mixen is volgens hen essentieel om te voorkomen dat elke plaat bekend klinkt, en om ervoor te zorgen dat het werk “een afspiegeling is van het tijdskader waarin de betrokkenen samenkwamen, en wat op dat moment de waarheid was.”

Studio Joneski heeft de hoogtepunten van hun werk dus in een verjaardags-spotify-playlist gezet, die te vinden is via deze link: “Voor ons een fijne en bevredigende reis terug door de tijd, voor jullie hopelijk een verrassende en aangename verzameling goede songs,” lichten ze toe.