In het begin was Lost Bear een zevenkoppige band. Casper Steenhuizen zong, Stefan Breuer en Gino Miniutti waren de gitaristen en Arno Breuer baste. Naast Gibson Houwer speelden eerst Ferdinand Breil en daarna Tammo Kersbergen de twee drums. Noel Hofman was trompettist. Het is een understatement om te zeggen dat het podium vol stond; een gestructureerde chaos, maar soms gewoon chaos zonder de structuur. Toch merk je van die drukte weinig op de in 2009 uitgebrachte split EP met Schotel van de Dag. De speelse ritmesectie die we horen op ‘Cheerful Abortion Clinic’ (ieder zijn hobby!) zou later een groter kenmerk van de band worden. Daarnaast klinken twinkelende gitaren die doen denken aan een band als American Football, plotseling hardere uitbarstingen en wat klagerige zang. Ja, Lost Bear was in die tijd best een beetje emo. Niet het soort emo dat later een slechte naam kreeg, maar de Amerikaanse 90’s soort, waar ook Sunny Day Real Estate en The Promise Ring bij hoorden. De tracks van die EP zijn een leuk visitekaartje dat het midden houdt tussen collegerock en emo. Juist door die simplistische aanpak klinkt het nog steeds fris en nauwelijks verouderd.
In 2011 is debuutalbum Limshasa heel goed in staat de stuiterende chaos te vatten waar de band inmiddels live berucht om is. Hier en daar schemeren ook wat bizarre geluiden door die we in latere jaren zouden blijven horen: Casper Steenhuizen zet op ‘Ten Cities’ een mondharmonica in en op de momenten dat je het niet verwacht komt een zingende zaag van Ellen Evers om de hoek kijken. De trompet van Noel Hofman wordt vaak sfeervol ingezet. Toch klinkt het album soms geforceerd en onevenwichtig; dat is vooral een kwestie van weten wanneer de rem in te trappen. Liedjes als ‘How We Love Movies’ en ‘Boat’ kennen een prachtige opbouw en zijn in wezen (power)ballads, maar worden van hun impact gestript door een wilde climax die misplaatst voelt. Het koor wat te horen is op het leuke posthardcore-achtige nummer ‘Caterpillar’ tilt het geheel net over de rand van chaos naar kitsch en dat is jammer van een verder tof liedje. Alles kent een tijd, soms is er tijd voor chaos en soms voor rust. Die balans was er nog niet. Limshasa is zeker geen slecht album, maar wel één dat soms op de verkeerde momenten uit de bocht vliegt.