Zeven jaar geleden was er van FLUOR nog geen sprake. Het poppodium van Amersfoort heette toen nog Podium De Kelder en bevond zich tegenover het huidige FLUOR, op een locatie die toen nog als tijdelijk werd gezien. Het idee was om op korte termijn naar het Eemplein te verhuizen, maar het liep anders en pas twee jaar terug werd de ‘tijdelijke locatie’ verruild voor een plekje in de oude Prodentfabriek. In 2009 maakte Anne Marijn Meyer kennis met het poppodium, toen ze er tijdens haar studie Bedrijfscommunicatie een stageplek verwierf. Al snel groeide ze door binnen de organisatie en via functies bij de afdeling publiciteit & marketing kwam ze uiteindelijk terecht bij de programmering. Hierbij richtte ze zich op voornamelijk op dance en hiphop.
Na zeven jaar keihard werken voor FLUOR (voorheen Podium De Kelder) besloot Anne Marijn Meyer het Amersfoortse poppodium te verlaten voor een nieuwe uitdaging bij Triomf, een organisatie die feesten als 90’s NOW en Zer00’s Heroes organiseert en zich daarnaast bezighoudt met de aankleding van tal van festivals. Samen met 3voor12/Utrecht blikte ze kort terug op deze zeven jaar, om ook stil te staan bij de huidige stand van zaken in de Amersfoortse popscene.
Plaatjes en De Nachtapotheek
Meyer vertelt hoe dit zo gekomen is: “Ik ben me eigenlijk met programmering bezig gaan houden omdat lokale dj’s bijna nergens konden draaien. De feestjes in Amersfoort waren namelijk op best wel specifieke genres gericht. In mijn stageperiode begon ik al met Plaatjes, een feest met lokale dj’s, en ik spande me in om lokale initiatieven naar Podium De Kelder te krijgen.” Over haar focus op dance en hiphop kan ze kort zijn: “Er moet gewoon gedanst worden, toch?” Gaandeweg organiseert ze meer feesten, zoals De Nachtapotheek – het nog steeds goed lopende evenement voor live hiphop. Als ze daarover vertelt keert één aspect telkens weer terug: lokaal talent.
Meyer ziet het als één van de belangrijkste functies van een poppodium: het steunen van lokale artiesten. Ze ziet daarin echter te weinig steun van de gemeente. Ze geeft een voorbeeld: “Ik heb het idee dat je als stad best wel wat kunt doen met leegstand en dat doet Amersfoort helemaal niet. Er zou veel meer kunnen worden georganiseerd, maar er is nooit plek voor. Het is altijd tijdelijk of er is geen geld voor. Terwijl het de gemeente niet veel hoeft te kosten – zorg er gewoon voor dat er wat kan gebeuren in een pand dat een jaar leegstaat.” Hierbij benoemt ze ook dat onderzoeken hebben aangetoond dat het investeren in cultuur niet voor niets is: het maakt je stad immers aantrekkelijker en loont dus ook zeker op de lange termijn.
Nieuwe initiatieven
Door de beperkte steun van hogerop ziet Meyer Amersfoort als een stad waar niets vanzelfsprekend is en waarin altijd gestreden moet worden. “Maar Amersfoort is een stad die zelf het voortouw neemt en van haar eigen kracht uitgaat. Er is vaak niks te doen, dus zijn er veel mensen die zelf wat ondernemen. Dat heb ik echt veel gezien de afgelopen paar jaar.” Ze ziet dan ook regelmatig nieuwe initiatieven opkomen, waarbij ze onder andere Klaslokaal en Three Little Clouds noemt.
Dat sluit aan op Meyers andere punt van kritiek: het is allemaal zo veilig. “Ik mis in de stad gewoon wat verdieping. In de meeste kroegen is het een allegaartje van populaire muziek. Logisch natuurlijk, maar er is niet echt een kroeg waar geëxperimenteerd kan worden en waar andere muziek gedraaid wordt. Je hebt gewoon je oefenhonken en gruizige broedplaatsen nodig waar je voor het eerst aan de knoppen kan zitten, een poppodium is daar vaak wat te groot voor.” En zo komt ze weer terug bij talentontwikkeling. “Ik denk dat talentontwikkeling op allerlei plekken erg belangrijk is voor de culturele leefbaarheid van de stad. Je hebt dat gat met jonge mensen die van de muziekschool af komen en misschien wel naar de Herman Brood Academie gaan, maar wat doen ze in de tussentijd met hun bandje? Ik denk dat Amersfoort dat gat in haar huidige staat niet helemaal kan opvullen, afgezien van wat er in Per Expressie gebeurt.” Meyer was tot voor kort voorzitter van Per Expressie, een organisatie die zich volop inzet om lokaal talent te bevorderen door ze een laagdrempelig podium te bieden. Per Expressie is onder andere bekend van festivals als BLOKfest en de opname- en repetitieruimte Bandbunker.
Jonge generatie
Kortom: het klimaat voor de popmuziek is verre van perfect in Amersfoort en extra mogelijkheden en stimulansen voor jonge creatievelingen zouden wat Meyer betreft geen overbodige luxe zijn. Met wat meer interesse vanuit de politiek zou de Amersfoortse scene echt kunnen floreren, denkt zij. Toch ziet Meyer ook de positieve kant en die wil ze van harte benadrukken: “Als iets er niet is, dan moet je het gewoon zelf doen. Ik zie een hele jonge generatie die daar naar handelt: die hebben er schijt aan en fiksen het gewoon.”