Initiators Maurits Hagemans (bekend van de Utrechtse shoegazeband ‘DJHAGY’) en Dirk van der Maarel ploffen op een knusse bank neer, tegenover een televisie waarop het titelscherm van Super Mario Kart ons lonkend toeschijnt. “We kunnen zo wel een potje doen, als je wil,” lacht Hagemans. Hij en Van der Maarel kennen elkaar al ruime tijd: ze werkten samen bij de Kargadoor, een cultureel podium aan de Oudegracht. Van der Maarel had met wat vrienden Koffie Leute opgezet, Hagemans zat diep in de muziekscene. Zij bundelden hun krachten, waar het tegenwoordige Lo-Tronic uit voortkwam.
Aan de Westerkade, een minuut of drie lopen vanaf Ledig Erf, staat Koffie Leute Brauhaus. In de koffiezaak heerst een aangename sfeer, mede door het maffe interieur (pastelkleurig behang, een kop van een everzwijn hangt aan één van de wanden) en het nuchtere personeel. Iedere maand wordt er in het tentje een ‘huiskamerconcert’ georganiseerd, waar opkomende elektronische acts kunnen laten zien wat ze waard zijn: Lo-Tronic.
Van der Maarel: “We hebben allemaal dezelfde passies. Dat klinkt een tikkeltje cliché, maar we vinden het echt leuk als andere dingen waar we ook interesses voor hebben, zijn inbegrepen in een koffiebar. Het leek ons tof om experimentele elektronica te programmeren, gezien er zo weinig ruimte was voor dat type muziek in Utrecht. Maurits was al druk bezig geweest met LoFriday toen we met Lo-Tronic begonnen.”
Hagemans: “Ja, het idee voor Lo-Tronic begon eigenlijk al in de Kargadoor. Daar heb je een werfkelder en een barretje en wat ruimtes… Kortom, veel ruimte om iets te organiseren. Daarom begon ik daar LoFriday te organiseren, momenteel ook een klein labeltje hier in Utrecht. Later kwam er ook een festival georganiseerd samen met Ducktape Records, Lo-Tronic, de voorloper van de tegenwoordige avond hier. Na wat wisselingen hebben we het concept hier ook ingezet. Wij vonden, zoals Dirk zojuist al zei, dat er nog veel te weinig ruimte was in Utrecht voor experimentele, elektronische acts.”
Wat zijn de voordelen van zo’n huiskamerconcert?
Hagemans: “Mensen zijn wel altijd stil hier.”
Van der Maarel: “Mensen luisteren heel aandachtig. Je hebt natuurlijk veel elektronica-avonden, maar die bestaan meestal in een clubsfeer waar gedanst en ge-ouwehoerd wordt, wat ook wel tof is, maar we wilden wat anders. Je dwingt je publiek hier tot luisteren, wat voor een veel intiemere beleving zorgt.”
Hagemans: “Na het spelen, voeren ze [de artiesten] gewoon een gesprek, zonder hun microfoon op ‘aan’ te hebben staan. Er is veel contact tussen publiek en artiest.”
Dat zorgt misschien ook wel voor extra spanning bij de artiest?
Van der Maarel: “We hebben artiesten gehad die inderdaad achteraf vertelden dat ze wat zenuwachtig waren, terwijl ze normaal gesproken die zenuwen nooit zo heftig ervaarden. Je staat best wel en plein public. Het is misschien een klein publiek, maar je staat er open en bloot, recht voor hun neus te spelen. Het is daardoor eerlijk en oprecht.”
Hagemans: “Het is extra spannend, maar iedereen heeft ook extra belangstelling voor de artiest.”
Wie komen er op zo’n optreden af?
Hagemans: “Vooral mensen die speciaal voor de avond of de muziek komen. Dat zorgt voor een geïnteresseerd publiek, ook door de kleine ruimte hier. Er zitten altijd wel een paar vaste gasten, die het ‘low key’ leuk vinden hier met een drankje te zitten. Iedereen kan in de ruimte ernaast (waar de bar staat) lekker meegenieten.”
Ik kan me voorstellen dat zo’n kleine ruimte voor problemen kan zorgen.
Van der Maarel: “De ruimte heeft een voordeel en een nadeel. Het voordeel is natuurlijk dat het intiem is. Het nadeel is dat maar twintig, dertig mensen een artiest kunnen zien optreden. We hebben het erover gehad om eens een grotere editie te houden op een andere locatie. Daar kunnen we dan bijvoorbeeld artiesten neerzetten die wat meer uptempo muziek maken. We hebben jammer genoeg alleen nog maar een idee, geen plannen.”
Gaat daarmee de uniciteit van Lo-Tronic niet verloren?
Hagemans: “Ik denk het niet meteen. Er zijn ook toffe tenten die een leuke foyer hebben waar je een andere artiest kan neerzetten, zo kan je het experimentele met het wat commerciëlere best combineren.”
Van der Maarel: “Eén van onze unieke punten is ook juist dat we veel experimenteren met het format: we organiseerden hier eerst ook wel eens een Mario Kart-avond. Bij de derde keer bedachten we ons: hoe zou het klinken om dit met live elektronische muziek erbij te doen? Dat bleek uiteindelijk niet helemaal te werken. Je leert er altijd van.”
Tenslotte: wat is er met LoFriday gebeurd? Is het van de aardbodem verdwenen?
Hagemans: “Het heeft niet veel meer met Lo-Tronic te maken. Het is een labeltje geworden nu. Het heeft een tijdje op een wat lager pitje gestaan, maar ik ben er nu weer druk mee bezig. In 2018 zullen wat acts zich aansluiten bij het label. Evenementjes zullen er ook blijven: 28 december is er een LoFriday in SexyLand Amsterdam.”
Houd de Facebook-pagina van Lo-Tronic in de gaten voor de volgende editie.