Nieuwe documentaire onthult verborgen popgeschiedenis van Amersfoort

Crowdfunding–actie moet bijzonder filmproject mogelijk maken

Tekst: Chris Bernasco / Foto’s: Pophistorie Amersfoort en Riekje Hoffman ,

Amersfoort, is dat niet die suffe stad aan de rand van Veluwe waar op popmuziekgebied nooit iets spraakmakends gebeurt? Dat traditionele beeld wordt rechtgezet in een nieuwe documentaire over de pophistorie van de Keistad. Als alles volgens plan verloopt, gaat de muziekdocu op 20 maart in Fluor in première.

Initiatiefnemer voor de documentaire is journalist Gideon Hofland (1975). Al sinds 1991 is de geboren en getogen Amersfoorter een regelmatig bezoeker van poppodium De Kelder. Mede door zijn sterke band met het muziekpodium - hij ontmoette er zelfs zijn huidige echtgenote - vond Hofland dat het 25-jarig jubileum van De Kelder wel wat extra aandacht verdiende. Dat was het begin. Want toen hij zich verder verdiepte in de bands, plekken en mensen die in Amersfoort de hoofdrol hebben gespeeld, ging er een onvermoede wereld voor hem open.

Onkruid vergaat niet
De wortels van de Amersfoortse popgeschiedenis bleken ver terug te reiken. Al in de jaren 50 zette de stad zich op de rock & roll-kaart met The Butterflies en hun hit 'Willem, word wakker', een versie van de Everly Brothers-kraker 'Wake Up Little Suzie'. "Vanaf die tijd is in Amersfoort steeds een muziekscene geweest die, tegen de mainstream in, op steeds nieuwe plekken de kop opstak," zegt Hofland. "Van beat en punk tot metal, techno en rap. Als onkruid dat niet vergaat."


Kleurrijke pioniers
In de documentaire, die naar verwachting op 20 maart in Fluor wordt gepresenteerd, komt een stoet aan kleurrijke pioniers voorbij. Mensen als Terts Brinkhoff en Simon Luytelaar die met de Bond voor Amersfoortse Popmuzikanten en de Popaktie in de jaren 70 aan de wieg stonden van een alternatieve popscene. Maar ook de anarcho-punkers van Lärm en festivalmanagers als Ide Koffeman.

Brandpunt Grachtkerk
De Grachtkerk aan het Lieve Vrouweplein fungeerde als spil en katalysator in de Amersfoortse popscene. Vanaf 1984, toen het werd gekraakt, tot 1986 – toen het onder nooit opgehelderde omstandigheden afbrandde - fungeerde dit voormalige godshuis als podium voor lokale en landelijke bands. Op de asresten werden in 1989 Theater De Lieve Vrouw en podium De Kelder gevestigd.

Exportproduct
Wat Hofland bij zijn research onder meer opviel, is hoeveel muzikanten en organisatoren uiteindelijk uitzwermden over de rest van Nederland – of zelfs daarbuiten: "Van Pater Moeskroen, dat ontstond in café Van Zanten tot een hedendaags talent als rapper Bizzey, die nu furore maakt tot in de VS. En kijk ook eens naar de mensen van het Productiekantoor, die nu onder meer Lowlands en Into The Great Wide Open organiseren. Dat is niet niks. Maar ik word vooral getroffen door de bezieling en inzet van de vrijwilligers die de popscene hier voor een groot deel hebben gedragen. Toen, en nu nog steeds."


Crowdfunding
De gemeente Amersfoort en enkele sponsors betalen mee aan de totstandkoming van de documentaire. Maar om de financiering helemaal rond te krijgen is er onlangs een crowdfunding-actie gestart. Op een speciale site kan iedereen een kleine of grotere financiële bijdrage leveren aan dit verrassende stukje Amersfoortse geschiedenis.