Ik kan me voorstellen dat je uit die EP het allerbeste wilde halen als één van de eerste visitekaartjes van Noah’s Ark.
"Natuurlijk wil je dat! Ik vond het toen ook belangrijk dat het heel vet was, maar eerlijk gezegd was ik er niet zo mee bezig of mensen het zouden accepteren. Nu nog steeds niet. Ik redeneer vanuit wat ik zelf denk dat goed is voor het label. Wat me bijvoorbeeld in Turk aantrok was zijn energie en hoe hij zich opstelde. Ik benader mensen meer op hoe ze zijn dan op hoe ze rappen of wat voor muziek ze maken. Het is een combinatie van factoren. Als je erg geïnteresseerd bent in mensen, krijg je op er een gegeven moment een redelijk helder beeld van hoe iemand als artiest gaat zijn en of je met die persoon samen kan werken. Het is niet alleen belangrijk hoe en wat hij rapt, maar ook hoe hij praat, wat hij heeft meegemaakt, wie zijn ouders zijn, wie zijn idolen zijn, wat hij graag eet, wat voor school en werk hij heeft gedaan. Overigens betekent het niet dat dat allemaal goed moet zijn. Misschien juist niet. Soms vind ik het interessant als iemand een slechte achtergrond heeft en een aantal dingen tegen zich heeft, maar toch enorm overtuigd van zichzelf is. Stel dat je superlelijk bent, maar je blaakt van het zelfvertrouwen: ja, dat vind ik interessant."
Ik denk sowieso dat Noah’s Ark…
"…veel lelijke mensen op het label heeft? Met zelfvertrouwen. Dat is de kop voor je interview: lelijke artiesten met zelfvertrouwen."
En dat Noah’s Ark zijn artiesten veel ruimte biedt om zich te ontwikkelen. Neem iemand als Turk: hij zoekt continu nieuwe richtingen in zijn muziek.
"Dat beschouw ik als een compliment, maar ik denk niet dat het bij andere labels zoveel anders is. Het enige verschil is wellicht dat ik relatief veel tijd steek in de filosofie van het bedrijf en de relatie met de artiesten. Turk en ik hebben bijvoorbeeld heel veel met elkaar gepraat, als je het bij elkaar optelt misschien wel maanden of jaren. Daar geloof ik ook in. Ik heb nooit tegen hem gezegd dat hij de vrijheid heeft om de liedjes te maken die hij wil, maar waarschijnlijk heeft hij wel dat gevoel door de manier waarop wij met elkaar praten. Waar ik erg blij mee ben: op Noah’s Ark hebben we best een aantal rappers van 30 jaar of ouder. Turk is 30+, Diggy Dex is 30+, Bizzey is 30+, ik ben zelf 30+, Kraantje Pappie is 30, Hef is bijna 30. Het vette daaraan is dat er geen enkel ander label dat geduid kan worden als jeugdcultuur, zoveel relatief oude artiesten heeft en toch statistisch gezien kan meedraaien in het hoogste segment van het genre. Daar ben ik trots op en ik denk dat dat te maken heeft met een geloof dat wij allemaal hebben binnen het label. Namelijk: als jij je honderd procent toewijdt aan je doel, kan het niet anders dan dat je het bereikt."
Het doet me denken aan iets dat je een kleine vijf jaar geleden zei in een interview met Hef, namelijk dat je wel een pagina in de hiphopgeschiedenis zou willen. Heb je ondertussen het gevoel dat dit is gelukt?
"Eén pagina? Ja, dat denk ik zeker. Maar vijf jaar geleden was ik een heel andere persoon dan ik nu ben. Een pagina in een boek kan me nu niet meer zoveel schelen. Als ik weg ben, wat heb ik dan aan een pagina in een boek?"
Wat is er dan wel belangrijk geworden?
"Dat mijn manier van denken op een of andere manier een plek vindt in de levende wereld. Ik denk dat andere mensen ook iets kunnen hebben aan datgene waar ik in geloof en wat mij helpt om te zijn wie ik ben. Daarom wil ik dat het een plek vindt in het grotere geheel, en dat bedoel ik op de minst megalomane manier die je je kunt voorstellen. Iemand als Michael Jordan (een Amerikaanse basketballer, red.), een grote held van me toen ik opgroeide, inspireerde mij om precies dit te gaan doen. Soms heb ik het gevoel alsof het er gewoon bij hoort om idolen of inspiraties op te noemen, alsof het geen praktische werking heeft. Maar dat heeft het wél."
Wat heb je voor idealen gehaald uit het leven van iemand als Michael Jordan?
"Ik heb eens gezien dat neurowetenschappers destijds in zijn hersenen hebben gemeten dat hij zóveel geloof had, en zó weinig twijfel in zijn handelingen, dat het bijna praktisch onmogelijk voor hem werd om te missen. Hij was zó overtuigd van zijn eigen kunnen dat falen geen optie meer was. En dan gaat het me er niet om dat het hem allemaal geld en prijzen heeft opgeleverd, maar wel dat dat hem heel gelukkig maakte. Ik denk dat er veel onzekere kinderen zijn die middels dat geloof tot heel veel in staat zijn en heel gelukkig kunnen worden. Misschien is het omdat ik het zelf nooit heb gekund, maar ik voel een drang om daarin te faciliteren voor een grote groep mensen. Dat overstijgt voor mij ieder aards doel."