Hebben jullie vanaf het begin af aan al deze droom gehad?
Isidor: Toen ik begon met piano spelen wist ik dat ik conservatorium wilde doen. Dat heb ik altijd volgehouden.
Bart: ik wilde nooit conservatorium doen. Ik had haat aan conservatorium. Eerst dacht ik dat het me zou beïnvloeden op schrijven met regels. Alleen de studie die wij doen, doet dat totaal niet, maar ze beïnvloeden wel op een goede manier. Je kan op het conservatorium vier jaar volledig richten op het werken aan muziek en dingen leren, terwijl je betaald wordt door studiefinanciering.
Isidor: We doen wel echt ons eigen ding.
Dat ‘je eigen ding doen’, is dat echt kenmerkend Musician 3.0?
Bart: Het ligt er wel aan wat je ervan maakt en wat je voor jezelf meeneemt. Ik heb best wel duidelijk voor ogen wat ik wil gaan doen. Ik sta wel open voor andere dingen, maar ik weet wat ik wil doen, wil zijn en wat ik wil leren. Zodra je dat niet hebt en je voor alles openstaat, is het heel fragmentarisch. Ik ken wel wat mensen die nu niet de focus hebben in het derde of vierde jaar. Dat voel ik zelf niet zo.
Isidor: Dit is wel heel grappig, dat dat per persoon heel verschillend is, maar ik ben er wel mee eens. Er wordt zo open les gegeven en het wordt steeds spitser. Je moet heel erg bij jezelf blijven, je kunt je snel verliezen in alle mogelijkheden. Als je in je hoofd een doel houdt dat kan veranderen, dan haal je er heel veel uit en pak je wat je nodig hebt.
Hebben jullie de kans om binnen jullie opleiding je werk samen te stellen?
Isidor: Eerst deden we alles vooral buiten school. We hebben nu voor het eerst dat Ziggy Splynt geapprecieerd wordt in de opleiding, vooral na het winnen van de Clash of the Titans. Dat was ook omdat er meer conservatoriumbandjes meededen daaraan.
Bart: We waren eerst te hard voor ze, teveel rock.
Isidor: We waren te gefixeerd aan het begin.
Bart: Iedereen moest opengesteld worden, wij gingen meteen een product maken en daar konden ze niet tegen.
Aron: Bij Jazz & Pop zijn de eerste twee jaar eigenlijk vooral Jazz. Ik heb het wel een paar keer laten horen aan docenten, die vonden het wel heel vet. Maar ze vonden het misschien niet interessant genoeg. Ik heb op een gegeven moment de EP ‘Join’ laten horen aan een docent, die vond hem vet en fris en heeft hem vaak geluisterd. Dat is cool.
Bart: Het eerste wat een jazzleraar vroeg was: “Mag de versterker zachter?”
Isidor: Uiteindelijk gingen ze zien dat we steeds meer ontwikkelen en steeds interessantere dingen doen met diepere lagen.
Bart: Onze quote is ook: “Diepe lagen als het niet genoeg lagen heeft.”
Aron: Weten we het niet, oké, nog een laag! Vroeger kwamen er bij repetities mensen binnen om te vragen of het wat zachter kon.
Bart: Nu blijven ze kijken en is iedereen van “Harder, harder, harder!”
Te zien: Ziggy Splynt tijdens de finale van De Utrecht Popprijs 2016, donderdag 22 december 2016 @ Cloud Nine TivoliVredenbrug