Bij DraMali gaan de schoenen uit. Op sokken stampt en springt het publiek.. Om beurten dansen verschillende vrouwen met dezelfde Afrikaans ogende man in de halve cirkel die voor het podium is ontstaan. De zanger danst lekker mee. De niet-Afrikaanse teksten als “hee haa” worden door het publiek flink meegezongen. “Wat kunnen jullie goed zingen! We gaan samen een cd maken” roept de Malinese zanger Dra Diarra in gebrekkig Nederlands.
Afrikaans feestje bij Tweetakt: schoenen uit en dansen maar
King Ayisoba verovert de binnenstad
Wie langs de Neude fietst hoort de ritmische trommels en het gejoel van het publiek al uit de kas komen. In de kas zelf is de temperatuur met minstens twintig graden gestegen. Donderdagavond was er een Afrikaanse overheersing met ontblote bovenlijven, dierenvellen, regenboogbroeken en klompen. Het blijkt wel: alles is mogelijk op Tweetakt.
Als King Ayisoba en zijn band beginnen met spelen is het publiek al volop in een Afrikaanse stemming. De muziek is energiek en opzwepend. Op het podium springen de muzikanten alsof hun leven er vanaf hangt. De band danst de traditionele Frafra, een Ghanese dans die voortkomt uit jachtrituelen. De krachtige dans wordt vergezeld door ritmische, energieke, catchy trommels en King Ayisoba zelf die met zijn kologo (een tweesnarige gitaar) verhalen vertelt. Serieuze verhalen over slechte leiders en corruptie. Dat verstaan de meeste mensen in de kas waarschijnlijk niet, maar duidelijk mag zijn dat King Ayisoba naast het maken van catchy songs ook een belangrijke boodschap heeft. De lang uitgesponnen nummers houden een energie vast die de hele zaal opzweept. Onze westerse oren mogen dan misschien gewend zijn aan westerse poprock, in de kas komt zelfs in het blondste meisje de Afrikaan naar boven.
Gezien: DraMali & King Ayisoba, donderdag 7 april 2016 @ Tweetakt