3voor12/Utrecht recenseert (14) 3voor12/Utrecht recenseert (14)

Boyle, Boner Petit en The Maureens

, Redactie 3voor12/Utrecht

3voor12/Utrecht recenseert (14)

Boyle, Boner Petit en The Maureens

Redactie 3voor12/Utrecht ,

Bij 3voor12/Utrecht luisteren we niet alleen veel muziek, we vinden er ook nog wat van. In onze recensierubriek bespreken we elke maand uiteenlopende releases van Utrechtse bodem. In deze editie lees je over de nieuwe releases van Boyle, Boner Petit en The Maureens. Het debuut van Bewilder is album van de week bij 3voor12. De recensie van Atze de Vrieze vind je onderaan dit artikel. Waar mogelijk hebben we een stream onder de review geplakt, zodat je direct je eigen mening kunt vormen. Laat gerust een reactie achter - als je durft.

Ons recensententeam bestaat deze keer uit Frank Gesink [FG], Niels Spinhoven [NS] en Michiel van de Weerd [MW]. Wil je zelf ook graag je mening kwijt, of wil je jouw album (fysiek, digitaal of stream), EP, single of wat dan ook in 3voor12/Utrecht recenseert? Stuur gerust een mailtje.

BOYLE - RELEASE

De naam van zijn soloproject Boyle heeft Marten Timan (ex-We vs Death en Shuriken) geleend van een klein plaatsje in Alberta, Canada, waar hij verbleef als uitwisselingsstudent. Op debuutplaat Release laat Timan ons tien nummers lang weten hoe hij die tijd daar ervaren heeft. Wat opvalt aan dit album zijn de gedurfde rust en ingetogenheid die de nummers met elkaar verbinden. De kalm getokkelde gitaarpartijen en Timans droog gemixte zangstem zijn leidend en bepalen de sfeer, die melancholisch en hoopvol voelt. De drums en bas spelen een bescheiden, maar noodzakelijk rol en laten de ruimte aan de zorgvuldig opgebouwde melodische dynamiek. De muziek, indiefolk met een postrock randje, meandert door wijdse landschappen waar je als luisteraar fijn in weg mag dromen. Om de melodiën meer diepte te geven maakt Boyle gebruik van verschillende instrumenten die stil maar urgent harmoniëren met de gitaarpartijen. Blaasinstrumenten, synths, extra zangpartijen en uit de mix opstijgende reverby gitaarspel zorgen er voor dat je tijdens het dromen wakker blijft. Timans intieme teksten combineren persoonlijke ervaringen en groei met Canadese landschappen en die combinatie werkt uitstekend.
Boyle heeft met Release een stil en persoonlijk album gemaakt zonder opsmuk en zonder hippe hooks, en dat is wel zo verfrissend. Muziek in de lijn van Luik, Bedhead en Mark Hollis, die aanvoelt als een warm bad na een veel te lange wandeling door de sneeuw. [MW]
 
Te zien: Boyle releast zijn plaat op 20 september 2015 tijdens een zelf georganiseerd mini festival in de Metaal Kathedraal. Hier vind je het Facebook event.

BONER PETIT - EP

“For he’s a jolly good felloooow” en een feestfluitje later zijn we van start met het eerste liedje van deze EP. Een feestje op gang brengen kan Boner Petit wel. Zo’n feestje waarbij de confetti je om de oren vliegt, er een heus slagroomtaartengevecht ontstaat en je op het eind van de avond tussen de lege bierblikjes moet slalommen om bij de wc te komen. Iedereen zingt mee met kreten zoals “Ohooooo hooo Hooo”, “Hey hey hey” en nog meer van dat soort aanstekelijkheid. Geheel in stijl van het feest, speelt de band rommelige feestpunk, maar vol passie. Om even op adem te komen probeert zangeres Annelotte de Graaf het publiek te laten wegdromen met een schattig liedje over knuffelbeesten, maar daar heeft men geen boodschap aan. Dan maar weer verder met feesten en de band trapt het gaspedaal weer in…… gelukkig! Zes nummers heeft Boner Petit nodig om dit feestje te vieren. Kort maar krachtig. De PLAY-knop van de muziekinstallatie is gelukkig snel weer gevonden. Als die het nog doet na al dat rondvliegende bier…." [FG]

Te zien: Boner Petit is geselecteerd voor de Popronde en dus vanaf september te zien op verschillende plaatsen in het land.




THE MAUREENS - BANG THE DRUM

Dat er een tweede plaat van The Maureens verschijnt, is sowieso goed nieuws. Het goed ontvangen titelloze debuut uit 2013 bevatte een handvol tijdloze westcoastpopliedjes van het type waarvan er niet genoeg kunnen worden gemaakt. Maar het gedroomde succes bleef achterwege en de band viel goeddeels uit elkaar, op zangers/gitaristen Bas van de Looy en Hendrik Jan de Wolff na. Einde oefening zou je zeggen. Maar twee jaar later is er een nieuwe bezetting én een nieuwe plaat die de eersteling op alle fronten overtreft. Opener ‘Heartbreak’ is nog een ouderwets liefdesliedje, maar daarna is het verlies van dierbaren, de voortjagende tijd en het zich daarmee opdringende besef van vergankelijkheid de thematische rode draad, zoals is te horen in liedjes als ‘Georgia’s Street’ en ‘Bang The Drum’. De zwaardere thematiek vindt zijn weerklank in de muziek. Het westcoastgeluid van de eerste plaat is zeker niet verlaten, maar wel verder verkend en verdiept. Tempo, dynamiek en lengte van de songs variëren meer, de instrumentatie is rijker en de meerstemmige koortjes zijn ingenieuzer en worden effectiever ingezet. ‘September’, waarin de band kerkorgel en lapsteel laten versmelten in een meeslepende climax, is het meest indrukwekkende voorbeeld van de mooie ontwikkeling die deze band heeft doorgemaakt. The Maureens hebben met Bang The Drum een vitaal en geïnspireerd coming-of-age album voor 30-somethings afgeleverd. [NS]

Te zien: The Maureens geven op vrijdag 18 september om 16.00 uur een instore optreden bij Plato aan de Voorstraat en toeren daarna uitvoerig door het land.




Tags

Nu op 3voor12