Altijd lastig, om na een succesvolle eerste plaat op de proppen te moeten komen met een vervolg. Mister and Mississippi heeft er duidelijk voor gekozen om het pad dat ze bij hun debuut zijn ingeslagen te blijven volgen. En waarom ook niet? De dromerige folk van het Utrechtse gezelschap beviel velen immers zo goed. Geen enkele noodzaak dus voor een ommezwaai. Wel voor een feestje, want We Only Part To Meet Again mag dan niet wezenlijk anders zijn, het album als geheel is duidelijk nog sterker dan het debuut. Dat feestje kwam er dan ook, donderdagavond in de uitverkochte Pandora van TivoliVredenburg.
Voordat Mister and Mississippi het podium betreedt, is echter eerst de beurt aan voorprogramma St. Grandson om het publiek wat warm te draaien. De Belg Benjamin Decloedt, alias St. Grandson, is een keurige jongen die met zijn ook wat al te keurige singer-songwriterliedjes op akoestische gitaar en piano de zaal niet echt weet te bereiken. Hij heeft ook wel de pech dat zich op dat moment in Hilversum een gebeurtenis afspeelt die via de social media ook al snel het gesprek van de avond wordt in TivoliVredenburg. Opmerkelijk genoeg maakt St. Grandson noch hoofdact Mister and Mississippi deze avond ook maar een opmerking over de man die met een pistool het NOS journaal probeerde over te nemen.
In interviews gaf de band al aan tegenwoordig een stuk zekerder te zijn over wat ze hebben gemaakt. Dat straalt het viertal ook zeker uit. Desondanks geeft Jacobs aan dat ze staan te trillen op hun benen. Daar is gelukkig niets van te horen, getuige onder andere de loepzuivere samenzang in 'Nocturnal' en het intense 'Gloom'. Het publiek luistert intussen in aandachtige stilte en komt pas echt los bij nummers die ze al goed kennen van de debuutplaat. Bij 'Same Room, Different House' en 'Follow The Sun' wordt hard meegezongen en geklapt, waarbij ook blijkt dat Mister and Mississippi ervaring heeft gekregen in het bespelen van de zaal. Dat het meenemen van strijkers en blazers uiteindelijk een juiste keuze was blijkt bij afsluiter 'The Filthy Youth', waar ze er voor zorgen dat het nummer net even wat meer body krijgt. Wanneer de band daarna het podium verlaat is er even de hoop dat Blaudzun, net als bij de presentatie van het vorige album, nog een nummertje mee zal zingen. Hij is immers in de zaal gesignaleerd. Dat gebeurt niet, maar als het viertal, slechts begeleid door een akoestische gitaar en geheel onversterkt voor op het podium 'Nemo Nobody' vertolkt is dat snel vergeten. Ook bij het allerlaatste nummer 'For Us To Remember' is er weer een prominente rol voor de violen en hoorns. Mister and Mississippi is er duidelijk in geslaagd om met het nieuwe album een grootser geluid te creëren en zichzelf te verbeteren. Dat ze zich daarbij tekstueel soms in tegeltjeswijsheden (“The More I See The Less I Know”) lijken te verliezen doet daar niets aan af.
Gezien: Albumrelease Mister and Mississippi, donderdag 29 januari 2015 @ Pandora TivoliVredenburg, Utrecht