Carola Aafjes: “De popcultuur in Amersfoort heeft een boost nodig” Carola Aafjes: “De popcultuur in Amersfoort heeft een boost nodig”

3voor12/Utrecht sprak de nieuwe directeur van poppodium De Kelder in Amersfoort

, Tekst: Michiel van de Weerd / Foto’s: Linda Bouritius

Carola Aafjes: “De popcultuur in Amersfoort heeft een boost nodig”

3voor12/Utrecht sprak de nieuwe directeur van poppodium De Kelder in Amersfoort

Tekst: Michiel van de Weerd / Foto’s: Linda Bouritius ,

Drie maanden is Carola Aafjes nu directeur van De Kelder dat qua omvang het enige echte poppodium van Amersfoort is, al heeft dat op de huidige locatie voor velen nooit echt zo gevoeld en wordt er in Amersfoort nog vaak gemijmerd over de tijd dat De Kelder letterlijk en figuurlijk een ondergronds podium was. Aafjes is vastbesloten om De Kelder een nieuw, fris smoelwerk te geven. Niet alleen door de aanstaande verhuizing, maar juist door lokaal talent meer aandacht te geven en meer contact te zoeken met partners van binnen én buiten de stad.

Aafjes heeft de afgelopen vijf jaar gewerkt als hoofd van de afdeling Kunst en Design in ToBe in Dordrecht. Een baan waarbij vooral de lange termijn belangrijk is. “Je hebt in zo’n baan niet de mogelijkheid om doordeweeks iets te plannen en daar in het weekend al de resultaten van te zien, dat miste ik. Ik houd ervan om meerdere projecten door elkaar te draaien, samen met een team te produceren en dat het liefst binnen de muziek. Muziek geeft het leven vorm.”

Aafjes heeft eerder bij podium Waterfront in Rotterdam gewerkt in verschillende functies, van telefoniste tot Hoofd Communicatie en Programmering. Door directeur bij De Kelder te worden combineert zij haar ervaring in het leidinggeven binnen de kunstsector met haar liefde voor muziek. Aafjes:“Op een gegeven moment heb ik besloten dat het tijd was voor de volgende stap en hier ben ik heel erg blij mee. Je had mijn smile moeten zien in de metro van Rotterdam toen ik voor mijn eerste werkdag naar De Kelder ging. De hele tijd dacht ik: ‘Ik ga naar mijn droombaan!’”

Netwerk
Aafjes komt uit Rotterdam en kende creatief Amersfoort nauwelijks. “Amersfoort is anders dan ik gedacht had. Ik wist bijvoorbeeld helemaal niet dat er zoveel mensen uit Amersfoort onderdeel uitmaken van de landelijke popsector. Ik was op Eurosonic Noorderslag met Anne Marijn (red: Anne Marijn Meijer, programmeur bij De Kelder) en die kwam elke vijf minuten wel iemand uit Amersfoort tegen die ze kende vanuit ‘het wereldje’. Er zijn zoveel verschillende initiatieven in Amersfoort. Ik vind dat het mijn taak taak is om dat netwerk te gaan gebruiken en versterken. Voor De Kelder, maar ook voor de lokale popcultuur. Ik heb de intentie om samen te werken met de mensen van bijvoorbeeld Kultlab, FC Amersfoort en Het Klassiek, maar ook met gevestigde partijen als De Flint en Theater De Lieve Vrouw. Waarom zouden we niet samen programmeren? Waarom kan De Kelder niet bijdragen aan een festival als Into the Woods?”

Nieuwe locatie
Als Aafjes gevraagd wordt naar de nieuwbouwplannen, nodigt ze ons uit in haar kantoor om de bouwtekening te zien. Aafjes:”De tekeningen niet van te dichtbij fotograferen hoor, je weet nooit wat er nog gaat veranderen.” Met de bouwtekeningen onder de arm loopt ze de toekomstige popzaal in, een prachtig oud fabriekspand. Aafjes is zichtbaar enthousiast en vertelt met een grote glimlach over de plannen met het pand. Ze wijst naar een plek waar een shovel een enorme stapel zooi probeert weg te manoeuvreren. “Daar komt de grote zaal waar ruim 400 bezoekers in kunnen. Via de ingang kom je eerst bij de garderobe en dan loop je zo de grote zaal of het café in. In dat café willen we graag een intieme setting creëren. Een plek waar je vanzelfsprekend wat kan drinken, maar met een verhoogd podium. Op die manier hebben we een plek waar we straks kleinere, lokale acts kunnen programmeren. Ik zit te denken aan iets wat wekelijks of maandelijks terugkomt. Daarnaast zou het leuk zijn als lokale bands een set kunnen spelen in het café nadat een band in de grote zaal heeft gespeeld.”

Groeien
Lokaal talent en De Kelder moeten volgens Aafjes veel meer met elkaar verbonden raken, dat is belangrijk voor beide partijen. “Wij moeten daarin laagdrempelig zijn naar de scene, dat is cruciaal. Amersfoort is de laatste jaren enorm gegroeid en is een stad die jonger wordt, in tegenstelling tot de meeste steden. Je zou kunnen zeggen dat de culturele voorzieningen niet zijn meegegroeid met de behoefte van de stad. Aan alles en iedereen voel je dat de popcultuur in Amersfoort een boost nodig heeft.”

Opening
De nieuwe locatie moet eind september in gebruik genomen worden, al is dat een richtdatum, geen harde datum. Aafjes wil uitsluiten dat ze verwachtingen wekt die niet waargemaakt gaan worden, eerder is dat bij De Kelder wel gebeurd. “Je weet nooit precies hoe zo’n bouwproces zal verlopen. Er hoeft maar ergens iets mis te gaan en je bent zo een paar maanden verder. Daar zijn voorbeelden genoeg van. We gaan er allemaal voor om in september te openen. We sluiten De Kelder van nu af met een spetterend eindfeest ergens eind mei. Als alles goed verloopt kunnen we dan de zomer gebruiken om te verhuizen. We gaan dan beginnen onder een nieuwe naam, die we later bekend zullen maken. In elk geval komt festival IamTheCity weer terug, dat weet ik al wel.”

De Kelder lijkt een enthousiaste directeur te hebben gevonden die echt een nieuw pad wil inslaan. Dat ze creatieve inbreng van buitenaf niet schuwt, maakt ze aan het eind van het gesprek nog even heel duidelijk: “Zet maar in het artikel dat mensen met creatieve ideeën over De Kelder kunnen mailen naar info@podiumdekelder.nl, wie weet wat er voor spannends binnenkomt.”
 

Nu op 3voor12