Hoe ben je precies bij de UPP terecht gekomen?
Partiman: “Drie jaar geleden ben ik bij de Utrecht Popprijs vrijwillig begonnen als locatiemanager. Ik kende Gijs (Oomkes), de toenmalig technisch producent, die mij het jaar daarop vroeg om producent te worden, omdat hij wist dat ik vaker dingen deed binnen de muziek. Dat leek me leuk, en terwijl ik dat vorig jaar deed, was Gijs projectleider. Hij wilde zich uiteindelijk liever volledig op de techniek focussen, waardoor ik nu ben doorgeschoven naar de projectleidersfunctie. Ik ben nog steeds producent, maar doe nu ook de hele financiële kant er bij, zowel het bijhouden van de financiën als het aanvragen van subsidies, zoeken naar sponsoren etc. Alles vanaf de basis dus.”
Dat alles vereist natuurlijk een gedegen voorbereidingstijd. Hoe zit het bijvoorbeeld met het aanvragen van subsidies; wordt er gemakkelijk geld binnengehaald voor een toch wel inmiddels bekend initiatief als de UPP?
Partiman: "Nee, absoluut niet (zucht). Het is elk jaar moeilijker geworden. We werken allemaal vrijwillig, er is weinig geld, en het is echt moeilijk om subsidies binnen te halen. Er lijkt steeds minder geld te zijn voor dit soort dingen. Voor deze editie zijn de Gemeentes Utrecht en Zeist de enige subsidieverstrekkers geweest. Als dat niet zo was, zou de UPP überhaupt niet hebben kunnen plaatsvinden."
De acts die tijdens de halve finales optreden, komen van oorsprong voort uit regionale bandwedstrijden van kleinere podia. Maar daarnaast is een aantal van de optredende bands pas in de laatste paar weken toegevoegd via nominaties en wildcards. Hoe komt dat? En krijg je daardoor eigenlijk niet een scheve verdeling?
Partiman: "Nou, eigenlijk is daarop een vrij gemakkelijk antwoord te geven. Doordat bepaalde poppodia en buurtcentra, die die bandwedstrijden organiseren, ook te kampen hebben met minder subsidies, vinden die wedstrijden niet meer overal plaats. In totaal konden we dit jaar het aantal van zeven finalewinnaars kwijt van bandwedstrijden, waarvan de bekendste natuurlijk de Clash of the Titans is (met als winnaar LaVette). Van oorsprong hebben we altijd twaalf acts gehad tijdens de UPP, twaalf winnaars. En dat is dus door de jaren heen minder geworden."
Jullie hadden dit jaar dus naast de zeven bandwedstrijdwinnaars, nog vijf acts nodig.
“Ja, vorig jaar hadden we voor het eerst dat probleem en hadden we nog vier acts nodig, waardoor we Ongekend Talent (ook een platform voor opkomend talent, net als wij) hadden gevraagd bij te springen. Toen hadden we drie bands via hen, en nog eentje via Staplab. Ongekend Talent bestaat dit jaar echter niet meer, waardoor we nu weer Staplab en een andere Utrechtse organisatie die opkomt voor opkomend talent, Pollination, hebben gevraagd om enkele van de overige acts aan te leveren. We willen gewoon nog steeds twaalf bands in de halve finales, omdat we dan meer kans hebben om ze verder te helpen en zodat we zoveel mogelijk bands aan het publiek kunnen laten zien. Maar aangezien we zeven winnaars tegenover vijf ‘gekozen’ acts inderdaad wel te scheef vonden, hebben we twee wildcards uitgereikt aan twee van alle finalisten van de bandwedstrijden. Immers: er zit vaak geen ontzettend groot verschil tussen de acts die tegen elkaar uitkomen in de finale van een bandwedstrijd. We waren positief verrast door de kwaliteit van de acts."
Dit jaar is de entree voor de halve finales vijf euro. Tijdens eerdere edities werd er geen geld gevraagd voor het bijwonen van de Utrecht Popprijs. Hoe komt dat zo?
“Vorig jaar was de entreeprijs voor de halve finales al wel drie euro. Ik moet weer dezelfde reden geven als ik eerder deed: dit is het gevolg van teruggelopen subsidie-inkomsten, helaas."
Zie je de UPP als hét platform voor het presenteren van nieuw, interessant opkomend talent binnen de provincie Utrecht?
“Nou, we proberen daar wel heel erg aan bij te dragen natuurlijk, maar er zijn ook genoeg onbekende getalenteerde bands die niet (meer) aan bandwedstrijden willen meedoen. Puur theoretisch gezien is het natuurlijk zo dat we alle belangrijkere bandwedstrijden vanuit de provincie combineren tot eentje waarop de winnaars hun kunsten kunnen vertonen, dus in die zin kunnen we onszelf eigenlijk niet heel anders zien of voordoen. Wat ik overigens heel leuk vind aan de UPP is dat je echt van alles kunt zien op muziekgebied: dit jaar hebben is er onder andere reggae, hardrock, een Nederlandstalige singer-songwriter, indie en pop."
En bereik je potentiëel publiek voor dit opkomend talent vanuit de hele provincie, ook vanuit kleinere plaatsen?
"Moeilijk om iets over te zeggen. Het is als bandwedstrijd moeilijk om publiek aan te trekken dat niets met de bands te maken heeft. Het zijn over het algemeen toch vaak familie, vrienden en kennissen van de bands. Naarmate je dichter bij de finale komt, wordt dit effect wel wat minder voelbaar, en komen er doorgaans toch ook meer andere mensen op af. Natuurlijk nodigen we daarnaast ook altijd de media, boekers, managers en andere muziekprofessionals uit."
Van de twaalf halve finalisten gaan er vier naar de finale op donderdag 2 oktober in Tivoli de Helling. Tijdens de finale speelt ook de winnaar van vorig jaar, Project Bongo. Zij hebben inmiddels zelfs op Sziget gestaan, het bekende meerdaagse festival in het centrum van Budapest. Het kan dus toch: als onbekende band opeens als een komeet omhoog schieten, vanaf nul opeens door velen worden gezien. Hopelijk kan De Utrecht Popprijs daar nog lange tijd aan bijdragen. Maar dat hangt zoals gezegd wel van een bepaalde vorm van financiële zekerheid af, een zekerheid die toch echt van partijen van buitenaf zal moeten blijven komen. De gezellige middag in en om de werfkelders zal er dit jaar echter niet minder om zijn.
Te zien: Halve finales Utrecht Popprijs, zaterdagmiddag 13 september (14.00 - 18.00 uur) in De Kargadoor, De Witte Vosch en Mary K. Hotel, Oudegracht, Utrecht.