Soestvrijstaal Festival wil iedereen op een lijn krijgen

“De ontdekkingswaarde is belangrijker dan het aantal bezoekers”

Justin Doornekamp ,

Op 4 april staat Soest voor de zesde keer in het teken van het Soestvrijstaal Festival, waar creatieve jongeren uit de regio laten zien wat ze kunnen. De organisatie van het festival gooit dit jaar het roer om en gaat uitdagingen niet uit de weg.
Het festival is de jaarlijkse afsluiter van een reeks podiumavonden en coachingstrajecten van het jongerenplatform Soestvrijstaal. Talentvolle jongeren worden heel het jaar getraind en opgeleid om hun creatieve vaardigheden verder te ontwikkelen. Het resultaat zie je op het Soestvrijstaal Festival.

Eerder kon de organisatie rekenen op veel lovende woorden en enthousiaste talenten, maar kritische noten waren er ook. De grootse opzet van het festival rijmde niet met de lage bezoekersaantallen en er zou te weinig aandacht worden besteed aan het feit dat de talenten beginnend zijn. Dat moet anders, dacht de organisatie. Zo wordt het grote buitenterrein dit jaar ingeruild voor het veel kleinere cultuurgebouw Artishock. “Na zes jaar hebben we besloten voor een intieme setting te kiezen,” zegt projectleider Rowan Lodder. “Het concept komt zo beter tot zijn recht.”
Om mensen meer bewust te maken van het bestaan van Soestvrijstaal, gaat het platform deze zomer verschillende festivals af met enkele jonge artiesten. BLOKfest in Amersfoort staat op het programma, en er zijn gesprekken gaande met De Beschaving in Utrecht en Solar in Roermond . “Wij hebben een eigen programmering met bandjes, dansers en tekenaars. Dat is leuk voor onze talenten, maar zo kunnen we ook ons bereik vergroten.”


De festivaltoer speelt in op de kritiek dat de ontwikkeling van talent in het verleden niet altijd zichtbaar was: “Het publiek weet niet wat we doen en hoe wij aan onze bandjes komen. Dat willen we veranderen, de talenttoer is daar de verwezenlijking van,” aldus Lodder.
Met zoveel jong talent op het programma kan het festival zich niet onttrekken aan de gedachte dat sommige optredens meer weg hebben van een schooluitvoering, dan van een professionele, geoliede act. Een terechte bezorgdheid, vindt Lodder. “Dat is meteen de hoofdreden om het festival te bezoeken. Er zitten jochies van veertien jaar bij die echt uit hun comfortzone stappen. Dat schoolse is er al lang af.”

De grootste uitdaging bij het opzetten van het festival dit jaar, ligt volgens Lodder in het aspect om mensen het gevoel te geven dat ze dicht bij de creativiteit kunnen komen. “Er moet geen verschil in verhouding zijn tussen artiesten en publiek, zij moeten op een lijn staan en met elkaar kunnen spreken. Hoe groter het festival, hoe moeilijker dat is om te bereiken.”
Om ook de verschillende disciplines op een lijn te krijgen, is een uitdaging. Op het Soestvrijstaal Festival staan veel muzikale acts geprogrammeerd, terwijl het platform ook ander soort talent coacht. “Er zijn nu eenmaal meer bands, dan dat er graffiti-artiesten, kunstenaars of dansers zijn. We proberen zes verschillende disciplines te coachen en deze zo goed mogelijk te integreren in het festival. Denk aan jongens die T-shirts ontwerpen of die van witte planken een kunstwerk maken. Dans is lastig op een festival, maar ik stel me voor dat dansers een dj-set openen met bijvoorbeeld een toffe breakdance-act.”

Lodder kan niet uitsluiten dat bepaalde acts meer exposure krijgen, dan andere. “Die verhoudingen zijn er altijd. Een band behoort op een podium, een kunstwerk niet. Maar bij kunstwerken ligt de ontdekkingswaarde weer hoger. Op het Soestvrijstaal Festival is dat belangrijker dan het aantal bezoekers. Hoe beleef je iets en op welke manier sta je erbij? Daar draait het festival om.”

Te zien: Soestvrijstaal Festival, met o.a. Coppersky, City Lights, SPENK., Kids With Guns en Bad To Share, vrijdag 4 april 2014 @ Artishock, Soest.