Op de dag af vijf maanden voor de officiële opening van TivoliVredenburg worden de winnaars feestelijk ontvangen op het Stadhuis. “Vijf prijzen naar Utrecht, dat is niet niks”, begint wethouder Lintmeijer zijn verhaal. Deze bijzondere prestatie is een mooie opsteker voor Utrecht in 2014, het jaar dat in het teken staat van Internationale Muziekstad. Grappend zegt Lintmeijer dat het winnen van de prijs voor beste podium door Tivoli grote verwachtingen schept voor TivoliVredenburg. Naast het nieuwe muziekgebouw noemt hij echter ook de andere, eigenzinnige zalen eromheen zoals EKKO, De Helling, RASA. Zonder deze ‘humuslaag’ kan er immers weinig bloeien. Een zichtbaar trotse burgemeester Van Zanen roemt het organisatievermogen en het ondernemerschap van de winnaars.
Na de felicitaties en bloemen spraken we kort met de vijf winaars.
Margriet van Kraats (Tivoli): beste podium
“Erg blij mee”, is de eerste reactie van Tivoli-directeur Margriet van Kraats. “Het is pittig om een nieuwbouw voor te bereiden en ondertussen iedere dag open te zijn en te zorgen voor een warm welkom aan alle bezoekers die komen. Maar leuk dat mensen het zien, en ook zien dat popmuziek heel belangrijk is voor de stad!” Het is tenslotte ook een spannende en drukke periode voor Tivoli. Op 12 januari hebben de eerste publieksrondleidingen in TivoliVredenburg plaats gevonden en net op de dag van ontvangst op het stadhuis is het podium aan de Oudegracht naar buiten gekomen met Tivoli Tijdloos, een project dat in het teken staat van het afscheid van 35 jaar Oudegracht. Gevraagd naar het geheim van het podium benadrukt Van Kraats de rol van de Tivoli-medewekers. De essentie is volgens haar zorgvuldig omgaan met artiesten, zorgen dat ze goede spots hebben, een goede sfeer backstage en aardig zijn. Om deze positie van de Utrechtse popmuziek vast te houden is het volgens Van Kraats belangrijk dat de Utrechtse humuslaag stevig moet zijn en daarbij door kleine feestjes op bijzondere plekken mogelijk te maken. “Daar moet de stad open voor staan en dat niet teveel frustreren. En met zijn vijven hier op een rij zitten is ook belangrijk”, sluit ze af.
Cas Boland (Tivoli): beste marketeer
Cas Boland is trots en ziet de prijs ook als een waardering voor zijn collega’s op de marketingafdeling van Tivoli. “Het is een prijs van vakgenoten, dus blijkbaar heb je iets goed gedaan.” Hij herkent de opmerkingen uit de motivatie bij de prijs. De online-kant van de marketing is iets waar Tivoli hard aan gewerkt heeft: het gebruik van social media en de integratie van moderne technologie. Maar ook meer creatieve acties komen uit de koker van zijn afdeling, zoals de Draw Something-actie en de ILOVIT-trui. “Die was in eerste instantie bedoeld als grap voor Lowlands. Maar iedereen, ook bands, wilde hem hebben en hij liep zo goed dat we hem bij moesten laten drukken”. Op dit moment moet Boland zijn aandacht verdelen tussen Tivoli Oudegracht en TivoliVredenburg. “Met Tivoli Tijdloos hebben we een mooi fotoboek gemaakt, komen er filmpjes over hoe we werken en hebben we een reeks van 27 concerten van artiesten die al eerder in Tivoli Oudegracht hebben opgetreden op het programma staan.” En alsof het niets is, starten Boland en zijn team ondertussen de marketing-activiteiten van TivoliVredenburg op.
Marlies Timmermans (EKKO): beste directeur
EKKO-directeur Marlies Timmermans werd wel enigszins verrast met prijs voor beste directeur. “Ik ben gewend dat deze prijs doorgaans naar de grotere podia gaat of naar directeuren die er al wat langer zitten. Ik heb het gevoel dat ik eigenlijk net begonnen ben bij EKKO.” In het eerste jaar van haar aantreden heeft Timmermans zich gefocust op de financiële positie en het 25-jarig bestaan. Jaar twee en drie stonden in het teken van het op orde brengen van de organisatie en het aanscherpen van de programmering. Timmermans ziet in de prijs ook een beloning voor programmeur Eduard Versteege: “Ik vind het een heel groot compliment dat de aangescherpte koers, waarop we de laatste drie jaar hebben ingezet, zo zichtbaar is.” Het komend jaar staat volgens Timmermans vooral in het teken van het optimaliseren van de samenhang tussen financiën, organisatie en inhoud, de drie zaken waaraan ze de voorgaande jaren hard hebben gewerkt.
Roel Coppen (Friendly Fire/Best Kept Secret festival): beste festival
Ook het beste festival kent een zwaar Utrechts accent. Roel Coppen van het organiserende Friendly Fire is ooit als kassa-medewerker bij Tivoli begonnen en is daarna met twee vrienden Friendly Fire begonnen. In eerste instantie aan de Voorstraat, op de eerste verdieping van het pand tegenover The Village Coffee and Music, en daarna in een kantoor aan het Hooghiemstraplein. “Acht maanden geleden zijn we naar Amsterdam verhuist”, vertelt Coppen, die zelf nog steeds in Utrecht woont. “Maar de kern van Friendly Fire is nog steeds Utrechts. Ook het kernteam achter Best Kept Secret bestaat grotendeels uit Utrechters. Hij is niet verrast door de Utrechtse prijzenregen. “Utrecht heeft een cultuur waarin je evenementen en ideeën kunt ontwikkelen. Maar ook als muziekprofessional is het een goede omgeving om te groeien.” Als boeker herkent hij de aantrekkingskracht en het gezonde popklimaat. “Artiesten die wij boeken komen hier met plezier.”
Maurice Spijker (MOJO): beste programmeur
MOJO-programmeur Maurice Spijker blijkt niet alleen in Utrecht te wonen maar is zijn carrière ook hier begonnen. Na een korte periode bij De Bastille in Schoonhoven heeft hij het vak echt geleerd in EKKO, als programmeur van de legendarische Dance-O-Mania avonden. Met zijn prijs heeft Spijker een primeur, want het is voor het eerst in de geschiedenis dat de beste programmeur niet van een poppodium komt. Daarnaast is het alweer even geleden dat de de winnende programmeur iemand is wiens specialisme in de elektronische muziek ligt. Ook Spijker vindt de waardering voor Utrecht terecht. “Tivoli is bijvoorbeeld op alle fronten een goede club. Ze weten wat er nodig is en werken superprofessioneel. Niet dat andere podia dat niet hebben maar hier klopt het gewoon.” Spijker zelf is op dit moment vooral bezig met de programmering van Pitch, dat op 4 en 5 juli 2014 plaatsvindt. “En ik ben in gesprek met TivoliVredenburg om te kijken of we daar dingen van de grond kunnen trekken.”
MOJO-programmeur Maurice Spijker blijkt niet alleen in Utrecht te wonen maar is zijn carrière ook hier begonnen. Na een korte periode bij De Bastille in Schoonhoven heeft hij het vak echt geleerd in EKKO, als programmeur van de legendarische Dance-O-Mania avonden. Met zijn prijs heeft Spijker een primeur, want het is voor het eerst in de geschiedenis dat de beste programmeur niet van een poppodium komt. Daarnaast is het alweer even geleden dat de de winnende programmeur iemand is wiens specialisme in de elektronische muziek ligt. Ook Spijker vindt de waardering voor Utrecht terecht. “Tivoli is bijvoorbeeld op alle fronten een goede club. Ze weten wat er nodig is en werken superprofessioneel. Niet dat andere podia dat niet hebben maar hier klopt het gewoon.” Spijker zelf is op dit moment vooral bezig met de programmering van Pitch, dat op 4 en 5 juli 2014 plaatsvindt. “En ik ben in gesprek met TivoliVredenburg om te kijken of we daar dingen van de grond kunnen trekken.”