Mirliton ontvangt cultureel Utrecht met open armen

“Het theater is door eenieder te gebruiken, alleen als Bob Dylan belt, moet je moven.”

Tekst: Mathijs de Groot ,

De grote heropening van het Mirliton in oktober 2012 betekende een nieuw leven voor het kleine theater dat in de jaren ’70 en ’80 haar hoogtijdagen beleefde voordat het een stille dood stierf. Een divers programma en een grondige renovatie in de authentieke stijl moesten oude tijden doen herleven. Opmerkelijk, want de sloop stond toen al voor vier jaar later op de agenda. 3voor12/Utrecht sprak met Ronald Besemer (hoofd Communicatie van Corio) over de visie, programmering en toekomst van dit Utrechtse begrip.

Renovatie
Een korte rondleiding geeft een goede indruk van het verleden van het theater. De ronde bar, tafels en retro stoelen doen je teruggaan naar de beginjaren. Aan de muur hangen foto’s van artiesten die na de heropening in het Mirliton speelden. Als we gaan zitten haalt Besemer een aantal platen tevoorschijn. De lp’s van Herman Berkien en Tineke Schouten en cd’s van onder andere Eefje de Visser tonen twee tijdperken waarvan het laatste anderhalf jaar geleden door een samenloop van omstandigheden aanbrak.

Violiste Janine Jansen wilde in december 2011 twee concerten programmeren en stuurde haar zakelijk directeur naar het Mirliton. “Zij was direct verkocht”, herinnert Besemer. De twee concerten brachten een opleving teweeg en van het een kwam het ander: “Het was ontzettend gezellig en er hing een goede vibe. De nieuwe directeur van het Corio gaf ons toen opdracht met een voorstel te komen om de zaak op te knappen. Daarmee ging hij direct akkoord.”

Vanuit een commercieel oogpunt lijkt de renovatie van het Mirliton, wetende dat het na vier jaar tegen de vlakte zal gaan, een naïeve investering. Besemer verklaart dan ook: “Dit is puur liefdewerk. We verdienen hier niets aan, we leggen er zelfs op toe. Het idee was dat wij het Mirliton opknappen en overdragen aan cultureel Utrecht met een gebaar van ‘Utrecht, kom maar met ideeën’.” Het theater wordt dan ook niet commercieel geëxploiteerd en concurreert niet met andere podia, maar het is te reserveren om creatieve experimenten te faciliteren: “Ons credo luidt: iedereen met artistieke ideeën is welkom, alleen als Bob Dylan belt, moet je moven” aldus Besemer.

Het beschikbare geld werd bijna volledig aan de verbouwing besteed waardoor ook een marketingbudget erbij inschoot. Maar Besemer vertrouwt op de kracht van mond-tot-mondreclame: “We hebben wel een facebookpagina gemaakt zodat mensen evenementen kunnen volgen. Maar ik vind dat het verhaal zichzelf moet rondvertellen en denk dat dit de meest authentieke vorm van reclame is.”
 
Programma
“De heropening van Mirliton leidde in eerste instantie tot interesse van artiesten om er een plaat op te nemen”, vertelt Besemer. De warme, knusse sfeer deed verschillende artiesten van het Nederlandse label Excelsior naar Utrecht afreizen. Ook de huisband die aan ‘De Supersonische Boem’ werkte, een plaat met gecoverde liedjes van Annie M.G. Schmidt, zetelde twee weken in het theater. “Één van de artiesten die een liedje zong was Eefje de Visser. Enige tijd daarna heeft zij haar nieuwe plaat in het Mirliton opgenomen. Dankzij Excelsior en Eefje raakten steeds meer mensen in Mirliton geïnteresseerd.”

Een bekende uit de muziekwereld die onlangs ook besloot mee te denken over het programma was Pien Feith: “Zij werkte mee aan het Call of the Mall project hier in Hoog Catharijne. Dat was een groot succes. Daarnaast doet ze de muziekprogrammering van Tweetakt.” Besemer besloot om de Amsterdamse, die ook een tijd in Utrecht heeft gewoond, te benaderen: “De vraag was of Pien iets voor ons zou kunnen betekenen door creatief mee te denken en haar netwerk aan te spreken. Mensen als zij zijn belangrijk voor ons. Pien heeft verstand van het wereldje, ze kan nieuwe mensen naar het Mirliton trekken en de verschillende aanvragen die we krijgen kan zij goed beoordelen.”

Zo paste Feith prima in de constructie van het Mirliton waarin het programma niet door een programmeur wordt bepaald, maar waarin een kring van betrokkenen ideeën aandraagt en initiatieven vanuit de buitenwereld volop worden aangemoedigd.

De verschillende sporen die door het web aan contacten rond het Mirliton de laatste maanden zijn uitgezet, hebben inmiddels geresulteerd in een aantal vaste avonden in het programma. Besemer benadrukt dat ‘er nog steeds hard aan gewerkt wordt’. Hij vertelt: “De jazzclub is het motortje van het programma. Die avonden worden door U Jazz georganiseerd en vinden twee keer per maand plaats. Verder zijn er dansavonden met de dj’s Funkel & Funkel onder de titel ‘A Visit To Jazzland’. Zij draaien vinyl platen, dat is te gek in deze setting.” De muziekmiddagen onder de naam ‘Club Mirliton’ hebben proef gedraaid met Mevrouw Tamara en starten op 1 maart definitief. Het overige programma wordt gevuld door workshops en kleine gezelschappen uit allerlei hoeken en gaten.

Besemer ziet het programma anderhalf jaar na de heropening als een mooi resultaat: “De diversiteit maakt het ontzettend leuk en steeds meer mensen weten het theater te vinden. Dat geeft een kick.”

De programmering doet vragen rijzen over de doelgroepen die het Mirliton wil aanspreken. Besemer heeft hier een duidelijke visie op: “De dagelijkse bezoekers van Hoog Catharijne vormen niet de belangrijkste doelgroep. Het nieuwe winkelen, dat nu zijn opmars maakt, vraagt meer beleving. Mensen met meer culturele en exclusieve wensen moeten daarin voorzien worden. De concurrentie met online winkelen is groot. Samen met een verbreding van het soort winkels in Hoog Catharijne, proberen we ook aan die wensen tegemoet te komen.”

Toekomst
Op korte termijn lijkt de toekomst van het Mirliton uitgestippeld, maar de vraag is wat er over drie jaar zal gebeuren als het deel van het winkelcentrum waar het theater deel van uitmaakt, tegen de vlakte gaat.
Besemer: “Dan verhuizen we naar het nieuwe deel van Hoog Catharijne, waar een nieuw podium onder de naam ‘Stadskamer’ geopend zal worden. Daar gaan we samenwerken met TivoliVredenburg.” In de voorbereiding op die stap ziet Besemer een belangrijke functie voor het huidige Mirliton: “Hier kunnen we oefenen, een aantal dingen uitproberen. Het belangrijkste is dat we zo veel mogelijk uit de resterende jaren proberen te halen en genieten van het huidige Mirliton zo lang het er nog is. Je kunt zeggen dat het glas half leeg is, voor ons is het half vol.”

Mirliton boeken?
Mail je idee naar Mirliton