Dance Fair 2014: hoe word je de beste dj ter wereld? Dance Fair 2014: hoe word je de beste dj ter wereld?

"Je wil eigenlijk dat mensen weggaan met droge lippen en dat ze in hun broek hebben gepist"

, Tekst: Menno de Meester/ Foto: James van der Ende

Dance Fair 2014: hoe word je de beste dj ter wereld?

"Je wil eigenlijk dat mensen weggaan met droge lippen en dat ze in hun broek hebben gepist"

Tekst: Menno de Meester/ Foto: James van der Ende ,

Op het moment dat ik alles van elektronische muziek dacht te weten, bleek er nog veel meer te bestaan. Welkom op de Dance Fair, een jaarlijkse dance-beurs in de Jaarbeurs Utrecht. Op zaterdag 15 en zondag 16 februari was dit de speeltuin/netwerkborrel voor beginnende, gevorderde, gerenommeerde en vergeten dj’s. Er waren overal stands met de nieuwste draaitafels, controllers en samplers. Bovendien kwamen supersterren (Armin van Buuren en Hardwell) en rijzende sterren (De Sluwe Vos en Jeremy Ellis) vertellen over hun eigen producties en ervaringen. Als klap op de vuurpijl waren er showcases van allerlei EDM-dj’s. Nu draai ik al een tijdje mee in de dj-scene en is er één vraag die ik beantwoord wil krijgen dit weekend: hoe word je de beste dj ter wereld?

Dag 1
Met een enorm uitvouwbaar programmaboekje in de hand dompel ik mezelf vandaag onder in de wereld van EDM: het genre Electronic Dance Music, dat alle vormen van 'dance' omvat, maar ook een onderdeel op zichzelf lijkt te worden. Steeds vaker wordt onder EDM de platte electrohouse/fistpump-variant van housemuziek verstaan, die zo enorm populair is in de USA. Waarom heet EDM niet gewoon dance? Omdat 'dance' in het Engels al 'dans' betekent, en dat laat zich het beste definiëren als 'een bewuste of onbewuste beweging van het lichaam op ritmische muziek.'

Goed, genoeg gedefinieerd, tijd voor een Q&A, waarbij de frisse muziekwebsite 22tracks aan een handjevol geïnteresseerden over hun succes vertelt. Als trouwe bezoeker van de website ben ik blij om te mogen verkondigen dat na Amsterdam, Brussel, Londen en Parijs nu ook Berlijn staat te trappelen om zich te voegen bij de website. Dat betekent dat onze oosterburen elke week 22 playlists in 22 genres zullen updaten. De curatoren die alles weten van hun genre zijn hier verantwoordelijk voor. Wie op zoek is naar de allernieuwste muziek, kan hier terecht, vaak nog voor de release op Spotify of iTunes.

Verderop zit het helemaal vol bij de enorme Workflow-zaal. Hier worden de 'EDM-Heroes' Alvaro, Dyro, Sidney Samson en Jordy Dazz vakkundig aan de tand gevoeld door de nog altijd sympathieke Mental Theo. En ach, Hardwell is ook in de buurt, dus die komt er ook nog even bij zitten. Wist je dat Dyro's eerste optreden in Miami was? Dat Hardwell een Soundcloud-ripje van Dyro draaide, omdat hij 'm niet normaal kon downloaden? En dat Jordy Dazz vroeger Jordy Licious heette? 

Zouden er nog Utrechtse helden in de Jaarbeurs aanwezig zijn? Jazeker, turntable-grootmeester Kypski komt straks een Vestax-demonstratie geven. De Ableton Push-promotor die voor hem op moet, laat zien dat hij van alles en nog wat kan met de fraai vormgegeven midi-controller. "Daedalus heeft dit allemaal al eerder gedaan," merkt Kypski op. Het wordt me allemaal nét te experimenteel, dus ik loop weer verder.

Kijk! Armin van Buuren geeft een productieles. "Regel 1: Er zijn geen regels in muziek. Regel 2: Zie regel 1." En even later: "Je kan ook je buurvrouw gebruiken." Hiermee doelt hij op het feit dat in iedereen talent schuilt. Toen Armin een zware stem zocht voor zijn recente top 40-hit, bleek één van de jongens van zijn vaste team de juiste persoon voor deze taak. Zelfs je buurvrouw kan een superster worden. Nu kan ik hier een enorm verhaal over 'summen', 'bandbreedtevreters' en 'huis-, tuin-, en keukenkoeienbellen' gaan vertellen, maar dat laat ik liever achterwege. Vooruit, nog één citaat van Van Buuren: "Ik heb een enorme studio thuis. Als ik de muziek aanzet en verderop op de wc zit, moet de muziek niet pfff, pfff doen (bootst het geluid van een scheet na)."

Ik elleboog mij een weg door alle dancefairies en flyerfanaten. Is er nog ergens vernieuwende muziek te horen op deze beurs? Op elke hoek van de Dance Fair staat een (semi-)bekende dj te draaien. Inwisselbaarheid is zo te horen de hype van het moment. Hier een climaxje, daar een dropje. Hoe lomper, hoe populairder, lijkt het devies. Dit is testosteron knallen voor gevorderden, muziek voor macho mannen. Het verbaast me dan ook niet dat er hier in de Jaarbeurs nauwelijks vrouwen te vinden zijn (ik schat 1,2%).

Bij de Techno Kweekvijver vertelt legende Michel de Hey dat een dj altijd een club fans mee moet nemen die hij kent, "een volle gastenlijst, een bus met mensen." Taras van de Voorde adviseert: "Als je ergens aan de slag wil, rij er gewoon heen." Warren Fellow: "Stuur je demo’s niet naar alle labels, maar alleen naar de labels die bij je passen." Voor liefhebbers van open deuren heb ik nog de volgende tips genoteerd: "Als je opvalt op social media, krijg je ook meer optredens." en de klassieker "Blijf bij jezelf."

Ik loop verdwaasd naar de uitgang. Wat doe ik hier? Wie is toch die Rob Papen? En waarom is iedereen zo serieus? Na een zeer kort bezoek aan een kunsttentoonstelling (ze was dicht) en een avondje spacen op Jameszoo ga ik met enige tegenzin op zondagmiddag toch weer terug naar de Jaarbeurs. Zou er vandaag dan wél vernieuwende muziek te vinden zijn?

Dag 2
Het antwoord blijkt 'ja'. Vandaag laat ik het gigantische blokkenschema links liggen en laat ik mijn oren en ogen het werk doen. Hoor ik iets vets? Dan ga ik er naartoe. Zie ik iets raars? Dan wil ik erbij zijn. Ik zie dat een productieles over hardcore wordt gegeven door Re-Style. Nou weet ik daar bijzonder weinig vanaf en ben ik zeer benieuwd hoe een goede hardcoreplaat wordt gemaakt. Re-Style wordt door de presentator in de zaal op een gortdroge wijze geïnterviewd over welke technische snufjes hij zoal gebruikt bij zijn producties. Een irritante zoem in de speakers bederft mijn humeur, maar ik blijf zitten om hier toch nog wat van op te steken. Ik kan proberen dit in woorden te vatten, maar deze opname zegt genoeg:

Wachtend op een volgende lezing ga ik op zoek naar de Dance Fair-app. Ik download ‘m, maar het blijkt dat deze app helemaal niet werkt. Kom, Dance Fair, het is 2014: iedereen heeft een smartphone, regel een fatsoenlijke app. Gelukkig kom ik Mucky Muxx en Gers (’t is hem echt) Pardoel tegen die me nog wat tips geven. "Daar staat de <vul hier je favoriete dj-gear in>, die moet je zeker even checken."

Maar dan gebeurt het: even verderop hoor ik iets raars. Gekke ritmes, van alles en nog wat door elkaar, tempowisselingen: wat is hier aan de hand? De vingervlugge Maschine-virtuoos Jeremy Ellis uit San Francisco is begonnen. Alle knoppen van de Maschine-sampler worden aangevallen vandaag: Jeremy Ellis drukt, klapt en stompt op de knoppen alsof zijn leven er vanaf hangt. Moeiteloos schakelt hij om van funky r&b en oldskool hiphop naar juke, filterdisco en een Mr.Oizo-esque samplegekte. Even stopt de muziek: "Sorry, dit is erg vermoeiend. Ik ben geen dj, de muziek gaat niet de hele tijd door." Tien seconden later pakt hij de draad weer op en gaat hij verder met deze verrassend aangename achtbaanrit. De Mario-Tune op een trapbeat? Niks is te gek voor onze Jeremy. Beste boekers van Nederland: vergeet Armin van Buuren en Hardwell, boek Jeremy Ellis voor je festival nu het nog kan!

Na een klein bezoekje aan de Producers Challenge (waar het voor mij vooral een challenge is om langer dan vijf minuten te blijven zitten: wat een drama), volg ik nog een paar colleges van het SAE Instituut. Aan het einde van de zondag staat een In The Studio With-sessie met De Sluwe Vos gepland. De getalenteerde Twellonaar vertelt samen met zijn hele team over de Kontra-tour. De heren zijn ontzettend melig. Eindelijk is er wat gezelligheid op deze beurs. "Hallo, ik ben De Sluwe Vos en ik heb een powerpoint voor jullie gemaakt. Dit heb ik net gephotoshopt, het is, tja, mijn live set-up. Hier zie je mijn laptop. Nou ja, niet míjn laptop, maar een plaatje van internet." Heerlijk.

De house/techno/whatever-dj waarschuwt ten slotte voor publiek dat wegloopt tijdens een dj-set om een biertje te halen of om naar de wc te gaan. "Je wil eigenlijk dat mensen weggaan met droge lippen en dat ze in hun broek hebben gepist." Na deze wijze les ga ik toch nog met een goed gevoel naar huis. Zo sceptisch als ik was op Dag 1, zo hoopvol was ik op Dag 2. Hoe word je de beste dj ter wereld? Zoek de muziek die jij wil draaien, zoek een publiek dat bij je past en draai de sterren van de hemel.  

 

Gezien: Dance Fair 2014, zaterdag 15 & zondag 16 februari 2014 @Jaarbeurs Utrecht, Utrecht

nu op 3voor12